Jenjen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hej alla! Har sträckläst igenom alla blogginlägg på Jason Fungs hemsida intensivedietarymanagement.com och är nu ännu mer intresserad av periodisk fasta och dess hälsoeffekter. Är det någon här på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter? Längd på fastan, hur ofta, vad hände med vikten, energin och andra upplevda för eller nackdelar? Jag har kört några 36-40h fasteperioder och det verkar som mina sista envisa 5kg börjar släppa nu. Något jag även märkte är att jag vaknar tidigare på morgnarna då jag fastat hela dagen innan, ibland blir jag lite frusen och mest av allt blir jag förundrad över hur 'enkelt' det är att inte äta, jag har energi att träna (power yoga och jogg) och blir jag hungrig dricker jag svart kaffe eller en kopp te. Hungern verkar gå i perioder och de kommer normalt runt lunchtid och sen middagstid, som att kroppen är van vid att den ska få mat då. Intressant att lära känna kroppen lite bättre! Det finns även något som kallas bullefproof IF, alltså periodisk fasta där man får dricka fettkaffe under fastan, någon som provat detta? TACK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Jeg fastet i over 9 dager første gang, og det gikk helt fint. Men på slutten ble jeg litt lei og begynte å fryse litt. (pluss at fødselsdagen min nærmet seg) Jeg ble litt sulten i perioder, men fikk mye mer energi. Fantastisk mye energi Alt jeg spiste under fasten var litt salt, magnesium og multivitamin, og drakk vann og kaffe. Insulin får kroppen til å holde på vann, så man gikk ofte på toalettet de første dagene mens insulinnivået normaliserte seg. Vekten gikk ganske fort nedover, også når det ekstra vannet var borte. Som regel mellom 350g og nesten en kilo i døgnet. Da jeg begynte å spise igjen merket jeg at metthetsfølelsen fungerte slik den skulle. Jeg blir mett av mindre mengde mat enn før. Nå faster jeg hver mandag, og går mer eller mindre på 16/8 eller 20/4 i resten av uken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Tack Tor för att du delade med dig. Jag har nu just kört en 72h fasta och det gick bra, minus ett kilo (woho!) vilket jag antar är mestadels fettvikt då jag äter LCHF så jag har inte så mycket vätska lagrad i kroppen, och hanterbar hunger som kom och gick 2-3 ggr under dagarna. Jag kunde promenera varje dag och gå på yoga två mornar, jättehärligt! Jag känner mig lätt och slank i kroppen och är nu taggad på att prova 5 dagar (om någon vecka eller så). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Mina erfarenheter av fasta: Före LCHF: juice-fastat en vecka några ganger; aldrig gått ner I vikt av det (rättare sagt; gått ner under fastan, och så fort jag började äta gick jag genast upp lika mycket igen). Energi? Första gången svävade jag efter ett par dagar, andra gången ingen skillnad, tredje gången gjorde jag nog fel, för jag svimmade. Varannandagsfasta: ett fastepaket med juicer och vetediet; under två veckor skulle man äta normalt men lite återhållsamt varannan dag, varannan dag fastepaketet. Det gjorde faktiskt 5 kg viktminskning. Minns inte hur det kändes, men det var nog ingen skillnad. Efter övergång till LCHF: Efter ett tag insåg jag att 16:8 är mitt normala sätt att äta på; jag trivs med att inte äta på morgonen. Ingen påverkan på vikten. Ingen påverkan på något, förutom att det kändes bra att slippa tvångsmatningen. Prövade 5:2, men fick aldrig till det. Äta några små måltider? Jobbigt. Äta en måltid? Jobbigt. Inte äta alls, I combination med 16:8? Vilket då ger en fasta på drygt 40 timmar. Lättare -men efter ett tag var jag constant hungrig, och det ville jag inte fortsätta med. Men vikten gick ner lite grann. Återstår att testa? Kanske att hoppa over lunchen två dagar, och äta normal middag. Och kanske att köra 6:1 + 16:8. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Det gjelder å normalisere insulinnivåene, jo lengre tid mellom måltidene jo bedre. Det står mer om det her: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-regimens-part-6/ Går man ikke ned på strikt LCHF er det sannsynlig at man er insulinresistent og har høye insulinnivåer. Da er det bare faste som hjelper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qvinten Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jag har just registrerat mig och vet inte om jag hamnat rätt? Jag har en fråga. Jag har ätit strikt sedan påsk och gått ner från 80 kg till 73. Mitt blodsocker låg på 12 mml och sjönk ganska snabbt till 4-6. Sedan ett par veckor har jag provat 16:8. Det märkliga är att nu har blodsockret parkerat på 6-7. Hur kan jag ha så högt efter 16 timmars fasta? Var kommer sockret i från? Jag har dessutom börjat med fettkaffe. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Ja Tor, jag frågade Dr Fung om olika längd på fasta och det var precis det han svarade, att det är mer effektivt att köra en längre fasta mer sällan än att köra typ 24h en gång i veckan. Men en 24h fasta är ju såklart bättre än ingen alls! tycker väldigt mycket om Fungs hemsida, många riktigt bra läsvärda inlägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Hej Qvinten, Välkommen till forumet! Det kan vara en ide att starta en ny tråd för att få fler att läsa din fråga, men vad jag har förstått så frigörs glukos från lagret i kroppen, därav kan blockspckret öka lite ibörjan. Men om du äter strikt lchf och är i ketos borde glukosreserven vara slut i din kropp redan. Jag skulle föreslå att du ställer frågan i kommentarsfältet på Dr Jason Fungs sida www.intensivedietarymanagement.com (han svarar ofta på kommentarer på åtminstone det nyaste inlägget). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qvinten Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Tack för tipset! Jag kunde inte hitta platsen att starta en tråd på. Ska kolla med Fung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Om du går in på startsidan på forumet och sen väljer tema (denna tråd är tex i 'lchf-erfarenheter') så ska det finnas en 'starta ny tråd' -knapp. Hoppas Fung svarar dig, kanske även värt att maila honom om du inte får ett svar på din kommentar. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts