Anil Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hej Jag har ett ganska frustrerande problem som jag hoppas ni kloka på forumet kan bringa lite klarhet i och komma med tips. För en månad sen började jag med LCHF. Dock har jag under två dagar ätit kolhydrater, annars följt dieten. Jag väger idag 61kg men vill få ner till min trivselvikt på 56kg. De två första veckorna räknade jag inte kalorier osv eftersom jag har förstått att det inte är fokus på det. Men efter att vågen inte visat på minis började jag föra matdagbok för att få se kalorierna jag stoppade i mig. Det visade sig vara en hel del. Jag har räknat ut att jag bör ligga på 1500kcal om dagen för att hamna på 500kcal minus. Fett innehåller ju väldigt mycket mer kalorier än kolhydrater och för att jag ska bli mätt så hamnar måltiderna på mycket. En måltid kan bestå utav 150 gram kött, 60-70gram bea eller annan sås, 100gram broccoli samt liiiite tomat och gurka. Det är inte överdrivet mycket mat men hamnar ändå runt 900kcal. Det gör att det bara får plats två mål om dagen, för att inte hamna för högt. Jag äter periodisk fasta och äter lunch kl 1200 och sen middag kl 2000. Eftersom jag bara äter två gånger om dagen kan jag inte säga att man är jättemätt, fast jag är mätt precis efter jag ätit och några timmar efter Jag tränar också en hel del. 4-5 ggr på gym i form av styrketräning och konditionsträning samt en timmes promenad 4-5 dagar, per vecka. Hungern ökar säkert med tanke på att jag tränat ofta. Men så.. Någon klok människa som kan förklara för mig varför jag inte går mer i vikt? Eftersom jag tränar så mycket så behöver såklart kroppen mer mat, men då blir det många kalorier från fettet. LCHF är kanske inte optimalt för träning.. Tacksam för svar!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Rent spontant tänker jag för lite fett samt att du kanske inte har så mycket övervikt? Här radar jag upp ett antal anledningar till utebliven viktminskning: http://nutriavans.se/utebliven-viktminskning-vid-lagkolhydratkost/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Har också tänkt på att jag inte har så mycket vikt att tappa. Är inte överviktig utan vill mest gå ner för min trivselvikt. Sen tränar jag mycket och är ute efter att få ner fettprocenten. Kanske inte lchf lämpar sig för det? Gällande fettet. Hur ska jag få ännu mer tänker jag? Äter till båda måltiderna. Fettet ger ännu mer kalorier, vilket då gör att jag äter mer kalorier. Det resulterar i att jag inte gör ner i vikt då, väl? Tack för ditt svar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Strunta i kalorierna! LCHF är ingen lågkalorikost. Läs gärna här, så får du lite mer kött på benen (y) http://www.kostdoktorn.se/lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Har redan läst där, och på många andas sidor. Men eftersom jag inte går ner i vikt så får man kanske börja titta på kalorier. Många menar också att man får titta på kalorier fast man äter lchf. Det är fettet som gör man blir mätt och-operation då mindre. Viktnedgång är ändå kalorier ut, kalorier in- menar vissa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 och äter* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Har du provat att äta mer kalorier? Det KAN ju vara för lågt kaloriintag som är problemet? Du tränar ju ganska mycket? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Det är skillnad på kalorier och kalorier http://www.huffingtonpost.com/robert-lustig-md/sugar-toxic_b_2759564.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Jo förstår att det är olika, men får börja undersöka när inte vikten går ner. Därför jag räknar kalorierna. Jag har provat att äta mer, det gjorde jag de två första veckorna. Men efter att inget hände då så började jag kolla över kalorierna. Under en månad bör man väl ha gått mer något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hur lång är du? Hur mycket väger du? Det har ju ett visst samband med om man går ner eller inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 164 cm 61kg. Vill ner till 56kg!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Anil, läs på om längre fasteperioder på Jason Fungs sida intensivedietarymanagement.com han skriver att längre fasteperioder ger bättre resultat, tex 36-48h (ät middag vid 19:00 som sista mål dag 1 , ät sen inget dag 2 och ät frukost eller lunch dag 3 = 36-40h) det är förvånansvärt lätt om man bara ställer in sig på att inte äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Som tillägg är jag 170cm och väger 64kg och vill ner mina sista 4 trivselkilon till 60kg, så jag är i samma sits som du (förutom att jag inte nyss varit gravid...) och nu har jag kört 2st 36h fastor och det har iaf rört på sig från 65kg-64kg så jag är hoppfull att det ska fortsätta neråt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anil Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Jenjen, det låter jobbigt! men du mår bra av det? Vet dock inte hur det skulle fungera om man tränar, vt du det? Får läsa mer om det. men ser du det som en livsstil eller bara nu för att gå mer i vikt? Himla tråkigt, och jobbigt(!!) med de sista kilona. Vet inte hur du menar, men jag har inte varit gravid hahah!!?? jag vill mer komma i bra form och ner till en vilt jag trivs med!!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 LCHF är ju en viktnormaliserande kost, både uppåt och neråt, ingen direkt bantningsmetod som är effektiv för några få kg. Det kan ju vara så att din kropp tycker att den väger bra, fast du inte tycker det. Blir ju så klart besvärligt om kropp och hjärna inte är överens. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Hej Jag har ett ganska frustrerande problem som jag hoppas ni kloka på forumet kan bringa lite klarhet i och komma med tips. För en månad sen började jag med LCHF. Dock har jag under två dagar ätit kolhydrater, annars följt dieten. Jag väger idag 61kg men vill få ner till min trivselvikt på 56kg. De två första veckorna räknade jag inte kalorier osv eftersom jag har förstått att det inte är fokus på det. Men efter att vågen inte visat på minis började jag föra matdagbok för att få se kalorierna jag stoppade i mig. Det visade sig vara en hel del. Jag har räknat ut att jag bör ligga på 1500kcal om dagen för att hamna på 500kcal minus. Fett innehåller ju väldigt mycket mer kalorier än kolhydrater och för att jag ska bli mätt så hamnar måltiderna på mycket. En måltid kan bestå utav 150 gram kött, 60-70gram bea eller annan sås, 100gram broccoli samt liiiite tomat och gurka. Det är inte överdrivet mycket mat men hamnar ändå runt 900kcal. Det gör att det bara får plats två mål om dagen, för att inte hamna för högt. Jag äter periodisk fasta och äter lunch kl 1200 och sen middag kl 2000. Eftersom jag bara äter två gånger om dagen kan jag inte säga att man är jättemätt, fast jag är mätt precis efter jag ätit och några timmar efter Jag tränar också en hel del. 4-5 ggr på gym i form av styrketräning och konditionsträning samt en timmes promenad 4-5 dagar, per vecka. Hungern ökar säkert med tanke på att jag tränat ofta. Men så.. Någon klok människa som kan förklara för mig varför jag inte går mer i vikt? Eftersom jag tränar så mycket så behöver såklart kroppen mer mat, men då blir det många kalorier från fettet. LCHF är kanske inte optimalt för träning.. Tacksam för svar!! ) Jag är ungefär lika lång som du och väger 56. Jag började med LCHF för tre år sedan och vägde då samma som nu men med mindre muskelmängd och högre fettprocent. Jag fick många råd om hur jag skulle äta, på LCHF forum. Alla råden utgick nog från erfarenheter av att gå ner mycket i vikt med LCHF. Det var liknande som här ovan, ät mer eller räkna inte kalorier osv. Jag gick upp i vikt och det var fettvikt, eftersom det just som du säger lätt blir mer kalorier med LCHF. Sedan bestämde jag mig för att ha koll på energimängden och lägga mig på energiunderskott ca 500-, Jag började även med 16:8 efter ett år. Jag tränar tung styrka 3 ggr i veckan. Min fettprocent är nu ganska mkt lägre än innan kalorirestriktionsperioden men som sagt, med samma vikt. Mitt råd är att du ska tänka annorlunda än de som ska gå ner från övervikt, eftersom du inte har några fettlager att ta av utan bara är normalviktig och vill bli bli fit . Se till att äta näringsrikt och med bra protein och matiga grönsaker, skippa grädde och andra mjölkprodukter, så blir du nog mer mätt av maten efter hand som du blir mer van vid LCHF. Jag äter numera Paleo istället eftersom jag tycker det är lätt att överäta mjölkprodukter och av lite fler anledningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 LCHF handlar inte om kalorier. Det handlar inte om att ligga på energiunderskott. Jag tycker det ser ut om att du äter för lite fett. 60-70 gr bea eller annan sås, hur mycket blir det i fett? Minst 75 % av det totala energiintaget ska komma från fett. Äter du för lite fett går du inte ner. Och en månad är ju ingenting. Dessutom har du ätit kolhydrater under 2 dagar? Din kropp har inte ens hunnit ställa om. Allra minst 3 månader med LCHF utan att ändra nåt. För skojs skull jämförde jag kaloriintaget före LCHF och med LCHF. I stort sett samma. Ca 2000 kalorier. Skillnaden är bara att mer än 75 % nu kommer från fett. Gick ner 18 kg och var aldrig hungrig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 LCHF handlar inte om kalorier. Det handlar inte om att ligga på energiunderskott. Jag tycker det ser ut om att du äter för lite fett. 60-70 gr bea eller annan sås, hur mycket blir det i fett? Minst 75 % av det totala energiintaget ska komma från fett. Äter du för lite fett går du inte ner. Och en månad är ju ingenting. Dessutom har du ätit kolhydrater under 2 dagar? Din kropp har inte ens hunnit ställa om. Allra minst 3 månader med LCHF utan att ändra nåt. För skojs skull jämförde jag kaloriintaget före LCHF och med LCHF. I stort sett samma. Ca 2000 kalorier. Skillnaden är bara att mer än 75 % nu kommer från fett. Gick ner 18 kg och var aldrig hungrig. LCHF kan handla om lite olika saker beroende på hur man vill använda det. För en som ej behöver gå ner från övervikt kan det handla om tex att börja äta fetare mat, utan tillsatser, utan spannmål och socker men med mer riktig mat och samtidigt kan man välja att ligga på mindre mängd energi om man vill minska sin fettprocent. Det fungerar så jättebra för olika behov och det är en sak som är superbra tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Ok. Jag formulerar mej på ett annat sätt då. LCHF går inte ut på att ha koll på kalorierna utan om att ha en viss fördelning mellan fett/protein/kolhydrater. Minst 75 % av det totala energiintaget ska komma från fett. Sen att man använder LCHF av olika anledningar är en annan sak. Men definitionen är den samma oavsett. Jag har aldrig legat på kaloriunderskott, men gått ner i vikt och fettprocent. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Förlåt Anil, jag blandade ihop med en annan tråd här på forumet som också tyckte det gick trögt med viktminskningen (som nyss varit gravid). Jag läste ett väldigt bra citat angående fasta: olika trenddieter låter lätt i teorin men är svårt att klara i praktiken, medan fasta låter svårt i teorin men är lätt (are) i praktiken. Äter man lchf så får man oftast inte lika galna hungerkänslor, jag ska snart äta lunch och har inte ätit sen min middag i onsdags, jag skulle lätt kunna fortsätta en dag till men ska på fldelsedagsmiddag ikväll så måste bryta fastan nu till lunch med en laxsallad så jag får nåt i magen innan middag (med vin). Prova en 24h fasta en gång och se (middag som sista mål, sen ingenting fram till middag dagen efter). Se hur det känns. Sen kan du prova att inte äta middag och gå och lägga dig för att sen bryta fastan dagen efter (36h), te utan mjölk eller svart kaffe samt massa vatten (gärna med lite salt) går bra under fastan. Det funkar att träna när man fastar, styrka är bättre än tex långdistanslöpning. När man fastar ökar tillväxthormoner i kroppen som gör det enklare att träna och bygga muskler, samt att insulinnivåerna går ner som gör att det är lättare att bränna fett istället för muskler. Man får underligt nog mer energi av att fasta (man ska tydligen bli euforisk av energi om man kör flera dagars-fasta men så långt har jag inte kommit än), det har att göra med att energi som annars skulle gått åt att smälta och bryta ner mat nu frigörs, man blir klarare i huvudetoch har lättare för att fokusera, och kroppen börjar reparera och bygga upp celler så att man blir friskare, får bättre immunförsvar och inte åldras lika fort (tillväxthormonet har nog lite med detta att göra också). Så för att avsluta ett väääldigt långt svar (sorry), min plan är att köra mer intensivt med fastan nu tills jag når min idealvikt och sen fortsätta med 36-40h fasta en gång i veckan, dels för att hålla vikten och för att få alla andra hälsofördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Och fastar man behöver man DEFINITIVT INTE räkna kalorier de dagar man äter för man hamnar naturligt på ett rätt stort kaloriunderskott, men jag tycker det är MYCKET lättare att inte äta på en dag istället för att räkna på 500kcal underskott varje dag. Mindre fokus på mat och kalorier helt enkelt! En sista sak, man skulle kunna tro att fasta ställer in kroppen på 'svältläge' och att kroppens TEE (total energy expenditure) skulle sakta ner om man inte äter men så är inte fallet (pga tillväxthormonet som ökar och insulinet som minskar), Jason Fung har skrivit bra om detta på sin sida, samt refererat till massa studier. Därför är periodisk fasta bättre än konstant energiunderskott (alltså minus 500kcal varje dag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Hej Anil Törs man fråga om midjemått? Då mycket vikt är focuserat runt mage så spelar detta rätt stor roll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Jag undrar också over måtten...kilon är ju tämligen ointressanta; samma vikt kan ju medföra helt olika utseenden beroende på om det är muskler eller fett. Och nu är inte jag någon expert på att skaffa fler muskler, men vad jag har förstått gäller det ju att äta tillräckligt, och träna rätt. Men jag vet att det finns andra här som format om kroppen på LCHF, utan att gå ner I vikt. Och, om jag minns rätt, utan att aktivt minska kalorierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marias Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Har du kollat din sköldkörtel och binjurar? Mitt problem låg där nämligen, när jag inte gick ner i vikt och en hel del annat. Om det är så bör du inte köra fasta utan tvärtom äta regelbundet men rätt sorts mat.Det kan också vara strul med hormonbalansen, har du kollat upp progesteron och östrogennivåer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts