Petra183 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Periodisk fasta ökar risken för bukfetma, enligt en artikel i Expressen. Tankar kring det? http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/periodisk-fasta-okar-risken-for-bukfetma/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimg Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Det beror nog på vad man äter... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimg Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Äter man LCHF (med betoning på HF) är det nog svårt att överäta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Gäller inte för LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Gäller bara för sockerjunkies,alltså inte om du äter riktig mat och avstår från fabriksfejkad sk mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Slutsats.. jojobantning på undermålig mat är inte bra! Eh.. det visste vi redan.. kan de inte forska på något vesäntligt? 2.. kan de inte dra vettiga slutsatser av sina observationer bör de byta till ett annat yrke! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Så bra att de har forskat på möss. Då vet vi hur vi ska föda våra möss här hemma...... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Taget från artikeln de nallade nyhenten från: "But you definitely don't want to skip meals to save calories because it sets your body up for larger fluctuations in insulin and glucose and could be setting you up for more fat gain instead of fat loss." “If you're pumping out more sugar into the blood, adipose is happy to pick up glucose and store it. That makes for a happy fat cell — but it's not the one you want to have. We want to shrink these cells to reduce fat tissue.” Jag fetade de intressantaste delarna.. Så jo, en fastestil som bygger på en diet av coka cola, hamburgare, smågodis och chips kanske inte ÄR bra. Har svårt att tro att det gäller en diet på RIKTIG mat för vi har ju alltid, av nödvändighet och/eller rituella skäl (vilka antagligen är så seglivade och genomgående i alla kulturer och religioner för att de faktiskt HAR positiva effekter) fastat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Mitt bukfett har minskat väsentligt med 24h fasta och fakir. Totalt 10 kg på 6 veckor så stämmer nog inte på mig 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Bara för att starta lite debatt.... Kan det inte finnas en risk? ...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Kanske därför Jason Fung säger att det är bra att vara inkonsekvent, att inte vänja kroppen med att alltid äta på exakt samma tider och fasta med exakt samma intervaller? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Jag tror att det gäller att hitta en kosthållning som funkar för ens egna livstil och behov. Om insulinkänsligheten inte är problemet så hjälper ju inte fastan på det viset. Då kanske man måste tänka i andra banor. För oss som LCHF funkar bra på har troligen också nytta av fasta. Men för den som lider av utmattning och slutkörda binjurar är nog fasta inte lösningen. Jag är inte imponerad av studier på möss. Om svältandes reaktioner på bilder av skräpmat... men hallå, ska de ha Nobelpriset eller? Gäsp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Bara för att starta lite debatt.... Kan det inte finnas en risk? ...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...? Börjar det inte dra iväg och bli lite väl ängsligt nu...? Jag menar LCHF är ju också fortfarande en ganska ny livsstil. Att inte äta frukost i antal år och sen börja med frukost och sen kanske sluta igen efter en tid osv men hela tiden äta måttfullt och nyttigt och med lagom mycket fysisk aktivitet...ah jag tror det är ganska små bekymmer faktiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Bara för att starta lite debatt.... Kan det inte finnas en risk? ...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...? Mm.. funderar på samma grej.. kanske lika bra att äta 4-5 gånger om dagen, minst 30-40% kolisar, godis, sprit, vin, cigaretter och snus? Jamenar.. man vill ju inte chansa med sin hälsa! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Exakt Zepp ...Dags att börja käka Pizza och Cola igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Jag har inte kört 5:2 senaste året men är fortfarande viktstabil. (Har dessutom ätit både pizza och glass senaste halvåret- fast som fusk inte som vardagsmat förstås) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Handlade inte artikeln, i alla fall delvis, om att köra svältdiet och sedan börja äta som vanligt fast mer? Jojo-bantning, dietistbantning, pulverbantning etc. Det har ju redan konstaterats i både studier och på individplan att det resulterar i att vikten går upp på sikt och att kilona sätter sig på fel ställen när de återvänder med fart och kraft. Efter en svältdiet blir man mer hungrig och äter mer än vad man gjorde innan svältdieten. Sedan att de kallar en typ av svältdiet för periodisk fasta är ju bara missvisande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 "Och det finns fler skäl att släppa tanken på 5:2 och andra typer av periodisk fasta. En amerikansk studie från Oregon Resarch Institute visar nämligen att ohälsosam mat blir mer lockande när vi hoppar över måltider eller räknar kalorier, " Kul det där. Det stämmer faktiskt. Om man svälter sig på "vanlig mat". Jag kommer ihåg, med viss sorg och ilska, alla mina förlorade försök att gå ner i vikt genom att "äta mindre och springa mer" på den tiden jag desperat försökte äta enligt Livsmedelsverkets råd. Då BLEV man ju sådär darrhänt GE MIG EN PIZZA NUUUU! hungrig efter ett par dagars kalorirestriktion (hur mycket fiberfyllt bös man än ätit i form av kalorisnåla riskex och grovt bröd..) Nu däremot är hungern riktig hunger. Vilket inte börjar muttra på något allvar förrän efter ca 36 timmar. De första 24 timmarna är det mer ett försynt "ehrm, har du inte glömt att äta?". Och när man sen äter är det inte direkt en pizza jag är sugen på. Bara mat. Grönsaker, protein och sås. Det sista jag vill ha är chips, pommes eller pizza. Urk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simpan Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Slutsats.. jojobantning på undermålig mat är inte bra! Eh.. det visste vi redan.. kan de inte forska på något vesäntligt? 2.. kan de inte dra vettiga slutsatser av sina observationer bör de byta till ett annat yrke! Det här påminner mig om den här artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=638248 "Barn i skolåldern behöver röra på sig minst en timme om dagen för att må bra. Det konstaterar en forskarpanel efter en omfattande..." Det menar de inte? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts