Petra183

Periodisk fasta ökar risken för bukfetma

Recommended Posts

Äter man LCHF (med betoning på HF) är det nog svårt att överäta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller bara för sockerjunkies,alltså inte om du äter riktig mat och avstår från fabriksfejkad sk mat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsats.. jojobantning på undermålig mat är inte bra!

 

Eh.. det visste vi redan.. kan de inte forska på något vesäntligt?

 

2.. kan de inte dra vettiga slutsatser av sina observationer bör de byta till ett annat yrke!

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att de har forskat på möss.

Då vet vi hur vi ska föda våra möss här hemma......

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget från artikeln de nallade nyhenten från:

 

 "But you definitely don't want to skip meals to save calories because it sets your body up for larger fluctuations in insulin and glucose and could be setting you up for more fat gain instead of fat loss."

If you're pumping out more sugar into the blood, adipose is happy to pick up glucose and store it. That makes for a happy fat cell — but it's not the one you want to have. We want to shrink these cells to reduce fat tissue.”

Jag fetade de intressantaste delarna..  :D Så jo, en fastestil som bygger på en diet av coka cola, hamburgare, smågodis och chips kanske inte ÄR bra. Har svårt att tro att det gäller en diet på RIKTIG mat för vi har ju alltid, av nödvändighet och/eller rituella skäl (vilka antagligen är så seglivade och genomgående i alla kulturer och religioner för att de faktiskt HAR positiva effekter) fastat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bukfett har minskat väsentligt med 24h fasta och fakir. Totalt 10 kg på 6 veckor så stämmer nog inte på mig :lol:  :D  :P

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att starta lite debatt.... ;)

 

Kan det inte finnas en risk?

 

...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske därför Jason Fung säger att det är bra att vara inkonsekvent, att inte vänja kroppen med att alltid äta på exakt samma tider och fasta med exakt samma intervaller?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det gäller att hitta en kosthållning som funkar för ens egna livstil och behov. Om insulinkänsligheten inte är problemet så hjälper ju inte fastan på det viset. Då kanske man måste tänka i andra banor. För oss som LCHF funkar bra på har troligen också nytta av fasta. Men för den som lider av utmattning och slutkörda binjurar är nog fasta inte lösningen. Jag är inte imponerad av studier på möss. Om svältandes reaktioner på bilder av skräpmat... men hallå, ska de ha Nobelpriset eller? Gäsp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att starta lite debatt.... ;)

 

Kan det inte finnas en risk?

 

...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...?

Börjar det inte dra iväg och bli lite väl ängsligt nu...? Jag menar LCHF är ju också fortfarande en ganska ny livsstil. Att inte äta frukost  i antal år och sen börja med frukost och sen kanske sluta igen efter en tid osv men hela tiden äta måttfullt och nyttigt och med lagom mycket fysisk aktivitet...ah jag tror det är ganska små bekymmer faktiskt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att starta lite debatt.... ;)

 

Kan det inte finnas en risk?

 

...att om man ägnat sig åt fasta typ 5:2 eller 16:8 under en längre tid (månader, kanske år) och sedan går tillbaka till att äta 3-4 gånger om dagen (låt oss säga LCHF-kost) att kroppen då "lärt" sig att vara mera rädd om den energi man får i sig och snabbt passar på att lagra upp den runt buken och när man då slutar och fasta så hinner fettet inte längre förbrännas och man bygger då på sitt bukfett...?

 

Mm.. funderar på samma grej.. kanske lika bra att äta 4-5 gånger om dagen, minst 30-40% kolisar, godis, sprit, vin, cigaretter och snus?

 

Jamenar.. man vill ju inte chansa med sin hälsa! :wacko:

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt Zepp ...Dags att börja käka Pizza och Cola igen.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört 5:2 senaste året men är fortfarande viktstabil. (Har dessutom ätit både pizza och glass senaste halvåret- fast som fusk inte som vardagsmat förstås)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlade inte artikeln, i alla fall delvis, om att köra svältdiet och sedan börja äta som vanligt fast mer? Jojo-bantning, dietistbantning, pulverbantning etc. Det har ju redan konstaterats i både studier och på individplan att det resulterar i att vikten går upp på sikt och att kilona sätter sig på fel ställen när de återvänder med fart och kraft. Efter en svältdiet blir man mer hungrig och äter mer än vad man gjorde innan svältdieten. Sedan att de kallar en typ av svältdiet för periodisk fasta är ju bara missvisande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Och det finns fler skäl att släppa tanken på 5:2 och andra typer av periodisk fasta. En amerikansk studie från Oregon Resarch Institute visar nämligen att ohälsosam mat blir mer lockande när vi hoppar över måltider eller räknar kalorier, "

 

Kul det där.

Det stämmer faktiskt. Om man svälter sig på "vanlig mat". Jag kommer ihåg, med viss sorg och ilska, alla mina förlorade försök att gå ner i vikt genom att "äta mindre och springa mer" på den tiden jag desperat försökte äta enligt Livsmedelsverkets råd. 

Då BLEV man ju sådär darrhänt GE MIG EN PIZZA NUUUU! hungrig efter ett par dagars kalorirestriktion (hur mycket fiberfyllt bös man än ätit i form av kalorisnåla riskex och grovt bröd..)

 

Nu däremot är hungern riktig hunger. Vilket inte börjar muttra på något allvar förrän efter ca 36 timmar. De första 24 timmarna är det mer ett försynt "ehrm, har du inte glömt att äta?". Och när man sen äter är det inte direkt en pizza jag är sugen på. Bara mat. Grönsaker, protein och sås. Det sista jag vill ha är chips, pommes eller pizza. Urk.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsats.. jojobantning på undermålig mat är inte bra!

 

Eh.. det visste vi redan.. kan de inte forska på något vesäntligt?

 

2.. kan de inte dra vettiga slutsatser av sina observationer bör de byta till ett annat yrke!

Det här påminner mig om den här artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=638248

 

"Barn i skolåldern behöver röra på sig minst en timme om dagen för att må bra. Det konstaterar en forskarpanel efter en omfattande..."

 

Det menar de inte?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.