Jump to content

Hög ämnesomsättning

Mumma

Recommended Posts

Jag har ätit ganska strikt LCHF i över tre år. Blivit av med (inflammatorisk) värk som jag haft sen jag var 25 år (är nu 67), sänkt blodtrycket till bra nivå, gått ner från 80 till 62 kilo. Underbart! Kommer att fortsätta med att äta så här resten av livet. Mår så bra.

Men - jag har länge haft för hög ämnesomsättning. Ultraljud, biopsiprov, scintigrafi är gjort. Nu vill man göra radiojodbehandling.

Efter en radiojodbehandling måste man ju äta Levaxin.

Finns det några erfarenheter av hur LCHF fungerar i det här sammanhanget?

Det kan vara intressant för dig att veta att en överaktiv sköldkörtel kan utlösas av brist på vitamin B10 (PABA) och D- vitamin enligt Peter Wilhelmsson” Friskare liv”. Dessutom vet jag att selen kraftigt minskar antikropparna i blodet vid TPO/Hashimotos. En radiojodidbehandling slår ut din sköldkörtel totalt och nuvarande skolmedicinska behandling med Levaxin lämnar många med kraftigt sänkt livskvalitet.

Gunnel, tack för din kommentar!

Att livet kan bli jobbigt med Levaxin efter en radiojodbehandling har jag läst om på www.turtles.egetforum.se 

Därför har jag skjutit på radiojodbehandlingen tills vidare.

Har du egna erfarenheter? Vet du var jag kan hitta mer information?

Antikroppar har jag inte, så det är inte Hashimotos jag har.

Det du skriver om vitamin B10 och D-vitamin är nytt för mig. Det ska jag ta reda på mera om!

Har du fler tips på var jag kan hitta information? Alternativa behandlingar? Läkare?

Både Bruce Fife  i ”Stoppa Alzheimers nu” och Peter Wilhelmsson i” Friskare liv” skriver att en ketogen diet, dvs LCHF, sänker ämnesomsättning på ett hälsosamt sett och ger lägre nivåer av T3, eftersom kolhydrater eldar på ämnesomsättningen på ett skadligt sätt.

Dessutom sänker goitrogena grönsaker (alla sorters kål, spenat, rädisor, jordgubbar dvs perfekta LCHF-tillbehör), ämnesomsättningen.

Jag har personligen inte specialstuderat just hög ämnesomsättning, men de ord jag vill ge dig på vägen är att jag känner till lyckade operationer där man tagit bort halva sköldkörteln i stället för att slå ut hela sköldkörteln totalt. Då får du fortfarande alla fem sköldkörtelhormonerna. Det finns information på Turtles om dessa livsnödvändiga hormoner; T1, T2, T3 T4 och kalcitonin. Det jag kommer ihåg på rak arm är att kalcitonin styr kalkomsättningen i kroppen och man kan ju bara fasa för konsekvenserna av att vara utan. Jag har för mig att Helena Rooth Svensson skrivet om dessa i sin bok ”Det Trötta Folket”, men min bok är utlånad och jag kan inte verifiera detta just nu.

Tyvärr har jag fått 20 år av mitt liv förstört av Levaxin -det har inte botat ett enda symtom och jag hade svåra biverkningar. Jag är väldigt bitter på svensk sjukvård – jag har en kronisk, dödlig, sjukdom  - och ändå fick jag ingen hjälp utan fick åka utomlands för att få naturligt sköldkörtelhormon. Jag hade gått 20 år med svårt handikappande inflammerade hälsenor – de läkte efter fyra dagar med Thyroid från Erfa. Nu fyra år senare har över hundra symtom försvunnit och nitton svåra biverkningar.

Peter Wilhelmsson rekommenderar B-vitaminkomplex och jod till patienter med hypertyreos.

Hoppas du har fått lite mer kött på benen. Jag håller tummarna för att det går bra.