Christin Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Jag är 68 år, är nybörjare med LCHF, för nio månader sedan fick jag en stroke, med dubbelseende, jag återhämtade mig ganska snart. Fick naturligtvis statiner (Simvastatin) samt Clopidogrel blodförtunnande. Ganska snart fick jag fruktansvärt ont i högra höften och krypningar i benet och foten. Efter ca 5 månader fick jag med min läkares medgivande göra uppehåll i ett par veckor och sedan börja med Atorvastatin. Efter ca två månader kunde jag konstatera att håret blivit väldigt tunt och på en stor fläck är jag helt kal. Efter visst resonemang med min läkare fick jag sluta med Atorvastatin. Det har ju tagits prover under årens lopp och jag har aldrig hört att jag skulle ha för högt kolesterol. Nu känner jag mig förvisso lite rädd och osäker ändå, vad jag förstår så är statinerna inte bara blodfettsänkande utan de tar bort inflammationer i ådrorna. Då undrar jag, hur vet man om man har inflammationer/plack i ådrorna. De gjorde ultraljud på halspulsådrorna och hjärtat, samt röntgade huvudet, men jag har inte hört att det skulle vara något anmärkningsvärt. Enl. min läkare kan man äta sig till för högt kolesterolvärde, då kan man fråga sig om LCHF är något för mig. Varför får man inflammationer/sår i ådrorna ? Christin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Inflammationer får du av för mycket kolhydrater.Här får du lite info om kolesterol och statiner. http://annikadahlqvist.com/?s=statiner Personligen tycker jag att du skall slänga dina statiner och börja äta riktig mat med så få kolhydrater som möjligt. Var inte rädd för naturligt mättat fett. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Svaret på din fråga är att idag är det ingen som vet. Det finns ett antal hypoteser/teorier som stöds av vissa statistiska samband. Som i sig aldrig kan utpeka en orsak. Men det är riktigt att mycket pekar på högt intag av raffinerade kolhydrater och industriella transfetter med ett starkt samband. Det finns också ett antal gamla havererade, men lönsamma hypoteser, som likt fågel fenix hålls vid liv långt efter bäst före datum. Vad som händer är sannolikt att det uppstår en skada (okänt hur) i de yttre delarna av kärlväggen (genom Vasa Vasorum) , med påföljande inflammation/böld. Som skapar en förträngning och kan spricka. Inte inifrån artären som man trott hittills. -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Inflammationerna har av allt att döma starka samband med ett varierande blodsocker och höga insulinvärden Vad du äter statiner för är för att minska LDL Detta är ren idioti eftersom LDL fyller viktiga funktioner i kroppen som transportör för näringsämnen Som en liknelse kan man säga att polisen beslutar sig för att förbjuda alla svarta bilar i landet eftersom skurkar ibland åker i svarta bilar Då drabbas ju även barnfamiljer jobbpendlare och pensionärer som också kan åka i svarta bilar Vad Lchf-kost gör istället är att arrestera dom skurkar som åker i svarta bilar och lämnar övriga i fred Det stuvar alltså om i själva kolesterolet i LDL molekylen och ser till att det är ofarligt Det är en oerhört mycket bättre lösning än att urskiljningslöst angripa allt nyttigt kolesterol i kroppen Det bästa du kan göra och som de flesta redan berättat för dig är att slänga statinerna och köra stenhårt på strikt Lchf 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Under alla omständigheter är ett stort intag av rappakalja särskilt skadligt för föståndet. Ät riktig mat så udviker du inflammationer i kroppen och göder inte cancerceller. http://www.kostdoktorn.se/fett-ar-tillbaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Film om socker. http://www.kostdoktorn.se/fett-ar-tillbaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christin Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Tack för alla svar ! Det finns uppenbart mycket intressant att läsa om detta. LDL verkar lite svårt att förstå sig på och Lipoprotein(a) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Apolipoproteiner ( B ) är en gruppbeteckning för något som transporterar kolesterol/fett i blodet ut till cellerna. LDL är en delmängd av dessa transportörer. Man brukar säga att LDL är det onda kolesterolet...men det är egentligen lite fel att säga så eftersom LDL är något kolesterolet "hoppar in i" för att få skjuts dit där det behövs... när kolesterolet kommit fram "hoppar" det av transportören och blir till byggstenar i kroppens celler, typ ;-) Det är inte så svårt egentligen. Men frågan om vilka nivåer som är farliga eller om någon variant av LDL är farligare än någon annan, det är det egentligen ingen som med säkerhet vet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Som redan nämnts man vet inte exakt varför man får stroke.. dessutom så är det ett samlingsnamn för flera olika saker! Vad jag ser utifrån din medicinering så har du fått en propp.. ingen blödning. Proppen kan vara antingen trombotisk eller embolisk, dvs i det första fallet uppstår den lokalt och i andra fallet så är det en koagel som kommer från annat ställe.. ofta kommer den från hjärtat. Det skulle oxå kunna vara plack som brustit, antigen lokalt eller transporterat till hjärnan från andra ställen.. likaså här oftast från hjärtat! Frågar du här på forumet lär du få som svar främst högt blodsocker.. vilket är en (1) av förklaringarna, då metabolt syndrom, diabetes är två av de viktigaste statistiska sambanden! Hög ålder är oxå en stor riskfaktor.. även om du inte är lastgammal så är du heller inte purung! Dvs vi föds alla med vissa genetiska riskfaktorer, som till slut tar ut sin rätt.. oavsett hur vi förvaltar våra liv och vad vi äter. Och läkarna har det inte lättare heller, de sätter in den behandling de har tillgång till. Tydligen har de diagnostiserat att det inte handlar om blödning utan om någon form av propp, då finns statiner och antitrombiner. De borde dessutom tagit ditt trombinvärde? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Film om socker. http://www.kostdoktorn.se/fett-ar-tillbaka Du menar nog denna: http://www.kostdoktorn.se/that-sugar-film-har-sin-forsta-europeiska-premiar http://thatsugarfilm.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christin Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 Det är väl detta med små och stora "partiklar" i LDL också. Vad jag förstår så var det väl en propp, ingen blödning. Det står något om hjärnstammen. Jag hade dubbelseende ett tag och i början lite sluddrigt tal. Jag fick ju även blodförtunnande och med tanke på en del hjärnblödningar i familjen/släkten, så kan man ju fundera om det är så bra Om ett par dagar skall jag träffa min doktor och få veta en hel del provsvar, blir intressant att höra om LCHF har åstadkommit nåt bra - eller dåligt, på ca en månad. Vad beträffar diabetes, så hade jag ett värde på 54 för ett tag sedan, men senaste gången var det 47, vilket är rätt hyfsat har jag förstått. Detta med trombinvärde skall jag kolla med min doktor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Mnja.. stora eller små.. det är antalet som är riskfaktorn! Grejen är däremot att när man mäter kolesterol.. så kan man ha många små med lite kolesterol i, då kan det på papperet se bra ut! De "farligare" små är just gamla LDL som i princip är tömda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Min mamma kom från doktorn häromdagen, och säger att hon måste äta medicin mot högt kolesterol. Doktorn har sagt till henne att "undvika animaliskt fett". Inte ett ord om socker eller snabba kolhydrater... Jag blir galen! Hon har en syster som har provat medicin mot högt kolesterol, och har upplevt biverkningar. Så hon avråder mamma å det bestämdaste. Modern blir förstås tvehågsen, eftersom hon upplever LCHF som "en hel vetenskap" att ta till sig. Men jag säger att vi får ta det steg för steg. Det går inte att ändra på livslånga vanor i en handvändning. Men visst är det bedrövligt att läkarråden från vårdcentralen är så daterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Vad du gör så se till att hon inte börjar med statiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Äta sej till för högt kolesterolvärde? Inte ens Livsmedelsverket tror på det längre. Dom varnar inte för ägg längre. Den läkaren skulle jag inte ta på för stort allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Äldre människor med högt kolesterol lever längre och högre kolesterol är inte farligt för kvinnor. Statiner har biverkningar som demens, muskelförtvining, diabetes och bröstcancer så det är inget hon ska använda. Kan ni inte köra bara kolhydrat reducerat.. ta bort det värsta. Kan hon inte vara utan en macka föreslå bröd på dinkelmjöl i St f industrimalt kortvete. Föreslå alternativ till kaffebrödet. Potatis är inte det värsta och ofta viktigt för äldre. Se till att de har bra fett till bara. Uppmuntra äggätande. Etc etc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Jag måste låta mamma ta sitt eget beslut. Men jag har bett henne läsa biverkningslistan ordentligt innan hon börja ta tabletterna, så hon vet vad hon kan vänta sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Det är lustigt, för allt det som du föreslår har jag sagt till henne. Hon har prövat LCHF men fått lite avsmak för ägg, tyvärr. Hon slutade röka efter 50 år (!), så det finns ett behov av att ersätta beroendet med något annat. Typ kolhydrater... Det får blir babysteps i rätt riktning, tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 (Stoscha) Det är lustigt, för allt det som du föreslår har jag sagt till henne. Hon har prövat LCHF men fått lite avsmak för ägg, tyvärr. Hon slutade röka efter 50 år (!), så det finns ett behov av att ersätt beroendet med något, typ kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 Nu vill man börja ge statiner till 10-åringar http://www.alvsbynews.se/2017/02/over-tusen-norrbottningar-bar-pa-dodlig-sjukdom/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 Nu vill man börja ge statiner till 10-åringar http://www.alvsbynews.se/2017/02/over-tusen-norrbottningar-bar-pa-dodlig-sjukdom/ Gräsligt De borde konsultera Uffe Rawnskov innan de börjar med något sådant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts