Christin Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Jag är 68 år, är nybörjare med LCHF, för nio månader sedan fick jag en stroke, med dubbelseende, jag återhämtade mig ganska snart. Fick naturligtvis statiner (Simvastatin) samt Clopidogrel blodförtunnande. Ganska snart fick jag fruktansvärt ont i högra höften och krypningar i benet och foten. Efter ca 5 månader fick jag med min läkares medgivande göra uppehåll i ett par veckor och sedan börja med Atorvastatin. Efter ca två månader kunde jag konstatera att håret blivit väldigt tunt och på en stor fläck är jag helt kal. Efter visst resonemang med min läkare fick jag sluta med Atorvastatin. Det har ju tagits prover under årens lopp och jag har aldrig hört att jag skulle ha för högt kolesterol. Nu känner jag mig förvisso lite rädd och osäker ändå, vad jag förstår så är statinerna inte bara blodfettsänkande utan de tar bort inflammationer i ådrorna. Då undrar jag, hur vet man om man har inflammationer/plack i ådrorna. De gjorde ultraljud på halspulsådrorna och hjärtat, samt röntgade huvudet, men jag har inte hört att det skulle vara något anmärkningsvärt. Enl. min läkare kan man äta sig till för högt kolesterolvärde, då kan man fråga sig om LCHF är något för mig. Varför får man inflammationer/sår i ådrorna ? Christin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Inflammationer får du av för mycket kolhydrater.Här får du lite info om kolesterol och statiner. http://annikadahlqvist.com/?s=statiner Personligen tycker jag att du skall slänga dina statiner och börja äta riktig mat med så få kolhydrater som möjligt. Var inte rädd för naturligt mättat fett. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...