Petra183 Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Om man går stavgång 30 min per dag, såpass fort att man blir svettig och andfådd, samt promenerar hund ca 1 timme per dag i hundens lite mer makliga tempo, vilken aktivitetsnivå hamnar man då på? Lite eller ingen motion Lätt motion, som definieras som träning 1-3 dagar per vecka Medel motion, som definieras som träning 3-5 dagar per vecka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Beror delvis på övrig fysisk aktivitesnivå! Om det är det enda du gör fysiskt så är det lätt motion. Om du anstränger dig fysiskt på arbetet så stiger motionsnivån. Med träning antar jag att de menar tillfällen där man tar ut sig helt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Antar att du vill räkna ut din aktivitetsnivå (PAL) för att på så sätt räkna ut ditt totala energibehov, TEE)?Om det ska bli någorlunda rätt måste du också fundera på hur aktiv du är på jobbet...om du har ett stillasittande kontorsarbete tycker jag att lätt motion (mitten av intervallet) kan vara lämpligt...om du har ett ganska rörligt jobb...skulle jag sätta aktivitetsnivån till övre delen av medelintervallet....och var alltid sunt skeptisk mot den här typen av beräkningar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts