Jump to content

Fick en hjärtinfarkt

abh

Recommended Posts

Kvinna 41 år,

Diabetes typ 2 i 18 år, aldrig bra kontrollerad,

180 cm lång, 105 kg tung

STORT matmissbrukande i 30 år,

Ätit lchf i 2 år men fuskat väldigt mycket,

precis haft  en hjärtinfarkt, de satte in 7 nät.

Jag blev självklart rädd när jag fick veta att jag måste opereras och snällt börjat ta alla mediciner men jag hoppas att ni vill lämna era synpunkter på de mediciner jag fick.

Trombyl 75mg, blodförtunnande,  de sa att jag måste äta den hela livet.

Brilique 90mg x2, blodförtunnande, ska äta ett år för att de nya näten ska fungera,  2 av 7 nät är av en nyare sort.

Enalapril actavis 5mg, för högt blodtryck, det högsta jag mätte var 156/86

Astorvastatin 80mg, blodfettssänkande, min läkare sa att det var viktigt att äta den för att den hjälpte att hålla kärlen starka, inte bara för att sänka kolestrolet.  vet att det inte säger så mycket och kanske jag har mer info imorgon men senast var mitt tot kolesterol 9  

Innan så åt jag:

Metformin 1000mg x2

Januvia 100mg

Imorgon ska jag in och eventuellt börja med Insulin,  

Jag tänker så klart skärpa till mig och verkligen försöka att inte låta mitt ointressanta liv göra att jag äter en massa skit.

?? Bör jag ta alla mediciner dem har gett mig, jag har gjort det i fem dagar?

Kan man få bukt med sockret så att man kan få sluta med insulinet om man börjar ta det?  Jag har som sagt fuskat jättemycket men jag tycker att sen jag började med Januvian i Mars så har jag inte lyckats hållit ner sockret som jag kunde med en starkare tablett som jag hade när jag bodde utomlands, den finns inte här.

Mitt socker de senaste 10 åren har varit högt, det senaste långtidsprovet var 90.

Det blev långt, tack för att du läste,

Anne

Tråkigt att läsa, men ja du bör nog ta de mediciner som din läkare föreskriver, tills du diskuterat de olika med denne eller en ny läkare.

Diskutera gärna Statiners bieffekter, tex förvärrad diabetes! 

Altså det gäller ju att göra något åt själva grundorsaken på längre sikt.. tänker då på diabetesen och vad som orsakar den.. generna kan du inte göra så mycket åt förutom att ta hänsyn till dem.

Lite uppmuntran vill jag oxå komma med.

Jason Fungs föredrag om hur han botar diabetiker.

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

• Like 4

Vi läser och önskar dig lycka till. Du har att bita i. Du har mycket att vinna om du kan lyckas hålla dig till lågkolhydratkost. Får du inga allvarliga biverkningar av statinerna så är rekommendationen (se kostdoktorns sida om detta) att ta även den medicinen.

Varför är ditt liv ointressant? Kanske kan du göra det intressantare?

• Like 4

Usch vad jobbigt, jag hoppas att allt ska gå bra!

Till att börja med tycker jag att du ska följa dina läkares rekommendationer. Sen om det går bra att få ordning på din kost så är det ju möjligt att du kan bli av med blodtrycksänkande, statinerna och delar av diabetesmedicinerna.

• Like 5

Om du haft matmissbruk i 30 år och ätit LCHF i två år, samtidigt som du fuskat mycket så har du förmodligen en del att ta tag i när det gäller ätande och ätbeteende.

Om man fuskar på LCHF, så kan det bero på att man är tvungen att göra avsteg av sociala skäl (typ svärmor bjuder på middag). Har man problem med felätande och triggas av viss mat, så är det möjligt att man måste säga ifrån och inte vara artig i sådana situationer, utan helt enkelt tacka nej till vissa maträtter. Fusk kan också bero på att man inte äter tillräckligt och inte får i sig tillräckligt med näring, utan faller dit av ren utmattning. För man någon form av matdagbok via t ex kostbevakningen.se, så ser man hur man ligger till. 

Det kan finnas känslomässiga grunder för att äta kolhydratrik mat. Den både lugnar och tröstar. Man kan äta både för att få tröst eller dämpa tristess. Anna Hallén skriver en del om det i sina böcker och har lite information på sina hemsida. My Westerdahl, LCHF-ingenjören skriver en del om matberoende på sin blogg. Bitten Jonsson skriver om biokemiskt beroende av socker och kolhydrater. På kostdoktorns medlemsida finns intervjuer med henne (gratis för medlemmar eller en gratis provmånad). Har du ett biokemiskt beroende av vissa livsmedel så finns det en del att jobba med. På kostdoktorns medlemssidor finns även en svensktextad intervju med Jason Fung. 

• Like 4

Tack för alla svar.

Jag kommer att börja ta ett medelverkande insulin ikväll.

Min familj är extremt friska så jag kan inte skylla på dem, det här är mitt fel. 

Kolesterol känns svårt, ska jag äta hela livet eller ska jag sluta med dom när mina värden är bra? och vad är bra värden?

Jag tänker positivt nu, att jag ska äta riktigt, gör jag det så går det bra.   Jag förstår att det låter heltokigt för "vanliga" människor men i 30-års tid har mat varit min drog, det första och sista jag tänker på. Jag kan ha mardrömmar där jag är och köper onödiga saker och jag hittar inte allt skit jag vill köpa eller att jag står och funderar om jag ska köpa en sak och jag får panik eftersom jag vet att jag inte borde köpa men att jag kanske ångrar mig när jag kommer hem och att jag blir sugen på just den chokladen.   En knarkare som försökte sluta sa någonting som stämt in på mig de senaste 2 åren, jag vill egentligen inte ha men jag köper/äter iallafall.   Min drog har gått före att ha ett liv, jag vill/måste ändra det nu, det hjälper inte att vara arbetslös och att jag bor hemma hos mina föräldrar.

Fick gamla provsvar utskrivna så jag skriver ned dom.

April  HbA1c  97

Feb   LDL/HDL kvot  4.9

HDL-Kolesterol  1.2

LDL-Kolesterol 5.8

P-Kolesterol  8.1

Triglycerider  3.4

Dina nya och dina gamla värden säger samma sak.. du har diabetes!

Du har dessutom andra problem, matmissbruk.. annat som lett till matmissbruket!

Först o främst är det diabetesen du behöver åtgärda, om du vill finnas till framöver för dina nära och kära!

Säg till dig själv och till dina annhöriga och vänner.. jag är en diabetiker, min kropp har problem med att hantera glukos.. jag kan inte äta vad som helst utan blir tvungen att ta medicin då för att motverka det jag inte tål!

Var stenhård.. spelar ingen roll om det är svärmor eller din bästa väninna.. få dem att fatta att du är sjuk!

Lyssna på Dr Fungs föreläsning minst tio gånger, så det sitter i ryggmärgen.. "it make no sens", skall du ta till dig helt och fullt!

Vad som "make sens" däremot är att kolhydrater/glukos är utbytbart mot fett till stora delar.. dvs de två är främst energi!

Du är diabetiker.. din kropp är antagligen till stora delar optimerad för att använda och hantera glukos.. du kommer förmodligen ha värsta omställningsbesvären vid övergång till fett som främsta energikälla.. det går över, det tar några veckor.. i värsta fall någon/några månader!

Du har inget att förlora och allt att vinna.. framförallt handlar det om ett längre liv!

• Like 3

Jag tror kolesterolvärdena rättar upp sig om du får hyfsad kontroll på blodsockret. 

Jag hade testat LCHF tillsammans med resistent stärkelse om jag vore du. Den resistenta stärkelsen finns bl a annat i potatismjöl, rå potatis, kidneybönor. Se mer här www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx. 

Jag hade gjort en gradvis övergång till liberal LCHF och bara gått vidare till strikt om jag verkligen behövde. Och vid liberal LCHF hade jag ändå varit mycket restriktiv mot sånt som innehåller gluten och tillsatt socker, och låtit (de få) kolhydraterna kommit från näringsrika o-/lågprocessade livsmedel. (Strikt LCHF kräver mer disciplin o kunskap tror jag.)

Jag hade kört igång nu! Och propsat envist på täta uppföljningar för att se om medicinerna kan minskas eller t o m sättas ut helt! 

Kör hårt och lycka till!

• Like 1

Som Zepp sa:  Du har allt att vinna och ingenting att förlora. Jag önskar DIg också varmt lycka till!

Du får räkna med att "köra i diket" någon gång ibland. Ge då inte upp, och tyck framför allt inte att "nu är allting förstört i alla fall så jag kan lika gärna slarva resten av dagen",  utan återgå till LCHF omedelbart.

Det är väldigt bra att ha lite tillåtet "godis" på lut när suget sätter in: en skiva ost med en tesked Bregott inrullad i; en riktigt fet salamiskiva med en tjock gurkskiva på; en äggklyfta med lite majonnäs (och kanske en räka på toppen); plus annat som du själv hittar på. Huvudsaken är att det finns nära till hands när det känns bråttom att få något i munnen.

Om du delar kylskåp och skafferi med föräldrar som inte är inne på LCHF-linjen, så har du naturligtvis en extra besvärlig situation. Vi finns här för stöd och uppmuntran när du behöver. Den här gången klarar du det! Kanske kan LCHF-mat rent av bli ett angenämt intresse att ägna dig åt? :)

• Like 3