Jump to content

Spara i hälsorelaterade värdepapper

Xiro

Recommended Posts

Har köpt lite aktier i NattoPharma som tillverkar K2-vitamin. Spanar på Probi som håller på med probiotika, men den känns rätt högt värderad. Har andelar i fonden Carnegie Global Healthcare.  

Har ni några tips på hälso- och kostrelaterade värdepapper? 

• Like 2

Dåligt med det. Jag har svårt tänka mig investeringar i traditionell medicin. Skulle gärna investera i medicinalternativ, som probiotika och enzymer och i hållbara livsmedelsproducenter. Men än så länge ser jag bara att man kan stötta dessa genom att köpa produkterna. Ska kolla dina förslag.

Hur tänker du vad gäller Carnegie fonden (jag hade nog den en gång i PPM ..)?

Lite om K vitamin.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2004/03/24/vitamin-k-part-two.aspx

• Like 1

Hur tänker du vad gäller Carnegie fonden (jag hade nog den en gång i PPM ..)?

Jag hoppas att den är står sig hyfsat trots att börsen går på tvären. Är absolut ingen expert, men den ser ut att ha fin historik. 

På denna länk finns några hälsorelaterade företag som är börsnoterade.

Du får kolla en bit ner i texten.

http://www.redeye.se/aktiebloggen/bringwell/tema-halsokost-och-fiaskobolaget-nattopharma

Intressant, där kallas NattoPharma för fiasko. Min flummiga idé är att fiska åt mig några aktier innan fler fattat att K2-vitamin är på allvar. 

Ska kolla igenom inlägget efter fler spännande företag, tack för tipset! 

• Like 1

Intressant, där kallas NattoPharma för fiasko. Min flummiga idé är att fiska åt mig några aktier innan fler fattat att K2-vitamin är på allvar. 

Ska kolla igenom inlägget efter fler spännande företag, tack för tipset! 

Jag hade samma idé att köpa NattoPharma innan K2 blivit allmänt känt. Att de kallar aktien för fiasko har visst mer med kursutvecklingen i Oslo att göra, inte med framtidsutsikterna, tror jag. Funderar vidare... 11:75 är kursen idag i Stockholm.

Märk väl att K2 är hett.. går rykten om nya metoder att framställa detta. som är mycket billigare än att ta det från Natto!

Det är NattoPharma som tagit fram en metod för syntetiskt framställt mk-7, nyligen godkänt som supplement i Europa: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/04/16/nattopharma-asa-nattopharmas-vitamin-k2-produkt-menaq7-pure-godkant-som-fodoamne-enligt-eus-novel-food-direktiv.html

• Like 1

Mina amatörfunderingar: 

NattoPharma har varit uppe i 1400 NOK, därefter bottnat nere i 5, och nu runt 12. Jag gissar att värderingen är hyfsat realistisk nu, kanske en smula låg, och jag tror de kommer kunna slå mynt av sitt K2-koncept. Jag har börjat köpa in mig så smått och kommer att tassa försiktigt. 

• Like 1

• 3 weeks later...

För nio dagar sedan köpte jag Probi, och sålde nyss med 7,4% förtjänst  :)​ Delårsrapporten som kom imorse var mycket stark, men det verkar som om marknadnaden förväntade sig ännu mer. 

• Like 2

• 4 months later...