Hjälp med tolkning av provsvar

Maxillia

Recommended Posts

hej! har nyligen tagit en rad blodprover och däribland blodfetterna (inte ngt apo-prov). resultatet var följande:

kolesterol        11,99   (ref 2,9-6,1)

triglycerider         1      (ref 0-2,6)

Hdl                   1,72    (ref 1-2,7)

Ldl                    9,8      (ref 1,2-4,3)

kommer säkert att få kolla apokvoten nu om något tag, men undrar nu i förväg om någon här har nån kommentar om mina värden? =)

Mnjae.. det värdet i sig är inte så intressant, utan det är alla tillsammans.. och får du en APO-kvot på det så vet du mer!

För det andra.. LDL räknas fram med en formel som inte alltid kommer till rätt slutsats!

Men som vi kan konstatera, ditt icke HDL kolesterol är högt.. för högt för att man inte skall ta ytterligare prover.

Dvs de mäter bara Tot och HDL kolesterol.. det är därför som kvoten dem emellan är exaktast utvärdering.. den stämmer helt enkelt bättre och den bör vara 6 eller lägre.

Triglycerider är inget annat än det vi benämner fett.. nu var ditt bra, högt sådant kan tyda på diabetes, hög alkoholkonsumtion och en del annat mindre hälsosamt!

Du har lite samma typ av värden som mig.. har du bukfettma?

• Like 1

haha nej =) är 28 år och smal (bmi 18-19), första gången mina fetter testas nånsin o råkade vara inte helt optimala

får kanske vänta o höra vad ytterligare prover visar. är inte orolig utan mer nyfiken på hur det kommer sig liksom

Jaa.. du vet vad de säger om folk som äter LCHF.. smala på utsidan, men öppnar man upp och tittar efter så är det fullt med bacon inuti!  :wacko:  :blink:  :ph34r:

De är rätt höga för din ålder.. att de stiger med åldern är sällan någon ko på isen så länge fördelningen ser bra ut.

Din fördelning ser inte riktig bra ut,, har du någon infektion eller liknade på G?

Hur länge har du ätit LCHF?

Mitt kolesterol steg i början för att sen falla ner till nästan normala värden.

I din ålder låg jag på typ 5 i totalkolesterol.. testade detta då min mor fick sådan värden som du har.. utifall det skulle handla om FH!

Har dina föräldrar liknade?

Sen ju mer jag närmade mig femtio så steg det för varje år.. likaså ökade kalaskulan.

Det var då jag började med LCHF.. och det sjönk till nästan normala värden, resten är nog gener och livsstil.

• 3 weeks later...

Togs proverna på fastande mage? I så fall hur många timmars fasta? Hur mår du, varför togs proverna? Några mediciner? Viktnedgång eller nåt autoimmunt på g?

Spontant känns det som att icke-inflammatorisk kost är värt att fokusera på, t ex strikt mot socker och gluten. Välja bra fetter http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/

Finns en norsk studie som visar att kvinnor kan ha fördel av högre kolesterol, men jag tror du har högre värden än vad studien omfattade.