Maxillia Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 hej! har nyligen tagit en rad blodprover och däribland blodfetterna (inte ngt apo-prov). resultatet var följande: kolesterol 11,99 (ref 2,9-6,1) triglycerider 1 (ref 0-2,6) Hdl 1,72 (ref 1-2,7) Ldl 9,8 (ref 1,2-4,3) kommer säkert att få kolla apokvoten nu om något tag, men undrar nu i förväg om någon här har nån kommentar om mina värden? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 11,99/1,72=6,97 Bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre! Triglyceriderna är okej bör vara 1,7 eller lägre! HDL är oxå bra som enskildt värde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 mm jo så långt är jag med.... men ngn som har koll på ev orsak till mitt höga ldl? och tips på hur jag kanske kan sänka det? eller är det helt dumt att kolla på dessa prover istället för apokvoten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Mnjae.. det värdet i sig är inte så intressant, utan det är alla tillsammans.. och får du en APO-kvot på det så vet du mer! För det andra.. LDL räknas fram med en formel som inte alltid kommer till rätt slutsats! Men som vi kan konstatera, ditt icke HDL kolesterol är högt.. för högt för att man inte skall ta ytterligare prover. Dvs de mäter bara Tot och HDL kolesterol.. det är därför som kvoten dem emellan är exaktast utvärdering.. den stämmer helt enkelt bättre och den bör vara 6 eller lägre. Triglycerider är inget annat än det vi benämner fett.. nu var ditt bra, högt sådant kan tyda på diabetes, hög alkoholkonsumtion och en del annat mindre hälsosamt! Du har lite samma typ av värden som mig.. har du bukfettma? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 haha nej =) är 28 år och smal (bmi 18-19), första gången mina fetter testas nånsin o råkade vara inte helt optimala får kanske vänta o höra vad ytterligare prover visar. är inte orolig utan mer nyfiken på hur det kommer sig liksom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Jaa.. du vet vad de säger om folk som äter LCHF.. smala på utsidan, men öppnar man upp och tittar efter så är det fullt med bacon inuti! De är rätt höga för din ålder.. att de stiger med åldern är sällan någon ko på isen så länge fördelningen ser bra ut. Din fördelning ser inte riktig bra ut,, har du någon infektion eller liknade på G? Hur länge har du ätit LCHF? Mitt kolesterol steg i början för att sen falla ner till nästan normala värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 jasså nä det visste jag inte att man sa, men verkar ju kunna stämma då haha =) ingen infektion.... ätit lchf:ish i kanske.... 3-4 år med varierande "strikthet" beroende på vad jag känner för 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Ingen ärftlighet för högt kolesterol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 I din ålder låg jag på typ 5 i totalkolesterol.. testade detta då min mor fick sådan värden som du har.. utifall det skulle handla om FH! Har dina föräldrar liknade? Sen ju mer jag närmade mig femtio så steg det för varje år.. likaså ökade kalaskulan. Det var då jag började med LCHF.. och det sjönk till nästan normala värden, resten är nog gener och livsstil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 känner tyvärr bara till min mammas blodfetter, ringde o jämförde idag efter jag fått veta mina o jag hade bra mycket högre än henne. kan man kolla upp om man har Fh genom att bara kolla sig själv? vad testar man isf då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 Och finns det något jag själv kan göra för att förbättra mina värden? är nämligen inte så sugen på statiner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Togs proverna på fastande mage? I så fall hur många timmars fasta? Hur mår du, varför togs proverna? Några mediciner? Viktnedgång eller nåt autoimmunt på g? Spontant känns det som att icke-inflammatorisk kost är värt att fokusera på, t ex strikt mot socker och gluten. Välja bra fetter http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ Finns en norsk studie som visar att kvinnor kan ha fördel av högre kolesterol, men jag tror du har högre värden än vad studien omfattade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=25&submit.y=12 Jag fick normala värden efter hyfsat strikt LCHF i kombination med fasta. Tog nya prover nu och de är något förhöjda... jag har inte fastat senaste halvåret. Ska ta itu med mej själv så nästa provsvar i höst blir OK igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts