Jump to content

Hjälp mig att hjälpa mitt överviktiga barn

timotin

Recommended Posts

Hej. 

Behöver någon att bolla med som har tänkt till omkring lchf och barn. 

Min dotter 6 år, är överviktig och vi har fått tid hos barnläkaren för att få hjälp till hösten. 

Blir dock fundersam när jag ser att vårdcentralen följer Claude Marcus program - är det bra? 

Kör de på fettsnålhetsmetoden eller kan man använda lchf då? 

Dotterns kost är inte helt enkel att fixa, för hon är också allergisk mot en hel del saker, främst nötter, men har även varit allergisk mot en hel del grönsaker. 

Behöver alla tips omkring barn och viktminskning som jag kan få - det känns som att lchf-vägen kan vara rätt, eftersom jag ser att hon svullnar upp direkt av bröd, pasta och socker. 

Tack på förhand!

• Like 1

Hej. 

Min dotter 6 år, är överviktig och vi har fått tid hos barnläkaren för att få hjälp till hösten. 

Blir dock fundersam när jag ser att vårdcentralen följer Claude Marcus program - är det bra? 

Dotterns kost är inte helt enkel att fixa, för hon är också allergisk mot en hel del saker, främst nötter, men har även varit allergisk mot en hel del grönsaker. 

Behöver alla tips omkring barn och viktminskning som jag kan få - det känns som att lchf-vägen kan vara rätt, eftersom jag ser att hon svullnar upp direkt av bröd, pasta och socker. 

Tack på förhand!

Dessa tre kan du väl bolla med.

När det gäller barn så tycker jag att Monique har mycket bra råd och tankar:

http://www.lifezone.se/

Även Ann Fernholm:

http://ettsotareblod.se/

Även Lena Olovsson på Nolaskogs LCHF kursgård:

http://www.nolaskogslchf.se/

• Like 2

Claude Marcus förespråkar tallriksmodellen har jag för mig med ett evigt kaloriräknande. Det finns 18 vetenskapliga studier i högsta klass som viasar att en "balanserad kost" med kaloriräknande är sämre för viktminskning än lchf utan kaloriräknande. Jag har dock för mig att Marcus har delvis accepterat Lchf och sagt: "Lchf kan fungera som viktminskning. Men det fungerar inte i längden för den maten är äcklig." Och: "Fettt är precis som socker okej, men man ska inte äta för mycket av det."

Troligtvis kommer barnläkaren föreslå "fruktogrönt" samt att ditt barn ska äta regelbundet så att hon inte blir för hungrig och överäter. Men om du kommer med invändningar mot detta och säger att det finns fruktos i frukt, vilket höjer blodsockert som i sin tur utsöndrar insulin höjning och insulinet gör så att man lagrar fett samt snabbt känner sig hungrig igen., precis samma sak med att äta ofta, vilket också ständigt stimulera insulinet. Nyckeln till att gå ner i vikt är ju istället att känna sig mätt och inte behöva äta ofta. Hålla insulinet lågt med andra ord.

Det gör inget att din dotter är allergisk mot nötter och grönsaker. Lchf består i förstahand inte alls av nötter och grönsker, utan det bör ses som tillägg för att det ska se fint ut på tallriken. Eventuellt kan någon paprika eller broccoli vara på plats något enstaka tillfälle för att undvika c-vitaminbrist. Annars kan du utesluta grönsaker och nötter helt faktiskt.

Du kommer troligtvis behöva argumentera med barnläkaren för att få lchf godkänd skulle jag gissa. Barnläkaren kommer troligtvis ha invändningar främst mot att mycket fett höjer kolesterolet och högt kolesterol leder till hjärtinfarkt och stroke.

• Like 5

Som hampeman skrev så är inte allt så livsnödvändigt. Människan är ganska flexibel och man klarar sig bra utan tex nötter och vissa grönsaker. Jag hade en flickvän som inte alls tyckte om grönsaker eller frukt. Hon åt aldrig sådant (potatis i alla former åt hon dock och bröd, så hon åt inte LCHF). Det var inget fel på henne och hon mådde bra!

• Like 1

My, lchfingenjören har ju varit ett rejält överviktigt barn och har skrivit mycket om hur hon upplevt det. Främst från den psykologiska sidan. Hon är dessutom allergisk mot nästan allt så visst går det äta LCHF med allergier. Vissa grönsaker innehåller mer c vitamin än cirtusfrukter. Tål hon ägg finns massor med vitaminer ochmineraler i gulan och gröna blad innehåller mycket bra också

• Like 7

Hej. 

Tack på förhand!

Fråga dem vilka resultat Claude Marcus uppnått med sitt program, han har ju uttalat sig typ... Att få barn att gå ner i vikt är svårt, vi får vara nöjd om behandlingen inte får dem att gå upp i vikt

• Like 6

Det är inte så enkelt detta med vikt och man skall inte peka finger och raljera. Men jag tycker det ser ut som herr Marcus har ca 15kg att ta bort själv. Hur kan det vara så när han är en sådan expert och talar om för andra hur fel de har och hur man egentligen skall göra?

• Like 5

Vilken tur din dotter har timotin! Hennes väg till ett friskare och normalviktigt liv börjar med ditt engagemang.

Här kommer mitt förslag. Börja med att plocka bort ris, pasta, bröd, rotsaker och potatis. Undantagsvis kan ni servera lite ris eller någon potatis till festliga tillfällen. Hel frukt (ej banan) 2-3 ggr i veckan som efterrätt. Servera alltid proteinrik mat (kött, fisk, fågel, ägg mm) ihop med något fett tillbehör som gräddsås, majonnäs, kryddsmör mm. Grönsaker som hon tål och som växer ovan jord i fri mängd. Uppmuntra inte mellanmål men undvik sommarens glassfällor genom att frysa in smoothies och servera som glass.

Det finns också massor med recept att tillgå. Nästa alla rätter finns i LCHF-variant till och med pasta - Googla och du skall finna.

Återkom gärna med feedback hur din dotter reagerar. Barn kan ju vara väldigt förändringsobenägna men dessa förändringar mår ju hela familjen bra av.

Lycka till och trevlig sommar!

• Like 7

En bekants barn gick för ett antal år sedan i en viktminskningsgrupp på sjukhus. Tror att hon var åtta då. Där fick de lära sig att laga havregrynsgröt och prata om vikten av att äta det till frukost... :huh:  En del var nog bra, som samtal och lekar/övningar kring att de är så mycket mer än sin vikt, men just matbiten verkade inget vidare. Vet inte om det var Claude Marcus program, men det verkar ju tyvärr ganska vanligt.

Oavsett hur det går med programmet, så har du som förälder en fantastisk makt, när det gäller att hjälpa ditt barn. Med eller utan hjälp från landstinget. Men det är såklart mycket lättare om man får någon därifrån på sin sida, inte minst när det kommer till skolmat.

Lycka till!

• Like 2

Det är bra om ni förstår vad som egentligen händer er dotter

Som många andra här tror så är det nog tyvärr så att ni inte kommer att få hjälp med själva kärnan till problemet via vården

Vad som händer är troligen att er dotter är väldigt duktig på att utsöndra insulin

Det är därför du nästan ser på henne direkt att det inte är gynnsamt med för mycket kolhydrater

som när hon äter pasta bröd etc

När man greppar detta är det relativt enkelt att fixa problemet förutsatt att alla är med på tåget i familjen :)

Ungen behöver inte bantas förmanas eller lära sig hålla igen på kalorierna vilket säkerligen blir följden av Herr Marcus behandlingsteknik

Med en bra kost redan nu kommer hon att växa sig ur sin övervikt och slippa all framtida bantning

Hon slipper även metabola problem i framtiden som insulinresistens etc

• Like 2

LCHF är ju perfekt att starta upp med nu till sommaren, går det bra kan ni ju avboka tiden hos läkaren eller gå dit och visa hur bra hon mår nu.

Jag hoppas att ni planerar att hela familjen byter kost? Er dotter behöver inte bli utpekad, hon vet med all säkerhet att hon är lite rund..alltid är det någon " i alla välmening" som upplyser om det  :(

Försök också att prata hemma i om termer nyttig mat, att "vi alla ska äta nyttigare för att må bra" istället för att prata om vikt och kilon. Lycka till  :)

• Like 4

Vad äter din dotter typiskt under en dag i veckan och på helgen? Hur mår hon bortsett från övervikten? Du har redan nämnt allergier och att hon svullnar av bröd, pasta och socker. Sömnen, magen, immunförsvaret, psykiskt?

Timotin, det finns dels tusentals goda lchf-recept om du bara söker på dotterns favoritmat plus lchf efter.

Kokta, stekta, scramblade ägg är toppen, msn kan även göra ägg-gröt genom att blanda lite kokosgrädde (eller vanlig vispgrädde) med lite äkta vaniljpulver och kanske kanel/kardemumma och röra runt som med scrambled eggs fast den blir klar lite innan (ska ju vara grötig och inte torr) och servera med hallon, blåbär eller jordgubbar.

Monique Forslund har skrivit en bok som heter LCHF för hela familjen, som har massa barnvänliga recept som pankakor, köttbullar med blomkålsmos etc.

Det är nog bra om du ändrar kosten för hela familjen och sen inte lägger för stor vikt på att det är till för att hon ska ner i vikt utan antingen strunta i att analysera vad som serveras, eller om hon frågar säga att det är för ni i familjen ska hålla er friska och pigga med massa energi att kunna leka!

Lycka till!!

• Like 2

• 3 weeks later...

En bekants barn gick för ett antal år sedan i en viktminskningsgrupp på sjukhus. Tror att hon var åtta då. Där fick de lära sig att laga havregrynsgröt och prata om vikten av att äta det till frukost... :huh:  En del var nog bra, som samtal och lekar/övningar kring att de är så mycket mer än sin vikt, men just matbiten verkade inget vidare. Vet inte om det var Claude Marcus program, men det verkar ju tyvärr ganska vanligt.

Oavsett hur det går med programmet, så har du som förälder en fantastisk makt, när det gäller att hjälpa ditt barn. Med eller utan hjälp från landstinget. Men det är såklart mycket lättare om man får någon därifrån på sin sida, inte minst när det kommer till skolmat.

Lycka till!

Hej! Vad intressant! Att de skulle lära sig äta havregrynsgröt ... Hmmmpfff. 

Tänker det vore toppen att träffa andra överviktiga barn och leka och lära sig om kost ihop med andra familjer, 

men det skulle nog bli en konstig känsla för dottern ifall vi först går dit och deltar och sen går därifrån och säger att allt de har sagt är fel. Låter som ett bra sätt du har att förklara. Jag försöker också att inte lägga för mkt fokus på vikten, dock hade dottern redan börjat märka det och anklagar sig själv redan fastän hon är så liten. Men den här sommaren har redan lett till att hon är både lättare och piggare. Underbart att se - nu gäller det bara att hålla i tömmarna när skolan och fruktstunder och mellisar med juicer börjar ... Funderar på att skriva att hon är diabetiker ... eller helt enkelt att barnen är allergiska mot vetemjöl och socker - det skulle nog räcka rätt långt. 

• Like 1

LCHF är ju perfekt att starta upp med nu till sommaren, går det bra kan ni ju avboka tiden hos läkaren eller gå dit och visa hur bra hon mår nu.

Jag hoppas att ni planerar att hela familjen byter kost? Er dotter behöver inte bli utpekad, hon vet med all säkerhet att hon är lite rund..alltid är det någon " i alla välmening" som upplyser om det  :(

Försök också att prata hemma i om termer nyttig mat, att "vi alla ska äta nyttigare för att må bra" istället för att prata om vikt och kilon. Lycka till  :)

Tack för tipsen! Ja, jag tror nog inte att vi kommer ge oss iväg till den där läkaren igen. Dottern mår redan bättre. 

Vi började sommaren med att deala med barnen om att de fick varsin leksak mot att låta bli lördagsgodiset på hela juli månad. Sen lagar vi lchf-glass nästan varje dag och de går ändå ner i vikt. Underbart att se henne springa på snabbare fötter! 

• Like 4

Claude Marcus förespråkar tallriksmodellen har jag för mig med ett evigt kaloriräknande. Det finns 18 vetenskapliga studier i högsta klass som viasar att en "balanserad kost" med kaloriräknande är sämre för viktminskning än lchf utan kaloriräknande. Jag har dock för mig att Marcus har delvis accepterat Lchf och sagt: "Lchf kan fungera som viktminskning. Men det fungerar inte i längden för den maten är äcklig." Och: "Fettt är precis som socker okej, men man ska inte äta för mycket av det."

Troligtvis kommer barnläkaren föreslå "fruktogrönt" samt att ditt barn ska äta regelbundet så att hon inte blir för hungrig och överäter. Men om du kommer med invändningar mot detta och säger att det finns fruktos i frukt, vilket höjer blodsockert som i sin tur utsöndrar insulin höjning och insulinet gör så att man lagrar fett samt snabbt känner sig hungrig igen., precis samma sak med att äta ofta, vilket också ständigt stimulera insulinet. Nyckeln till att gå ner i vikt är ju istället att känna sig mätt och inte behöva äta ofta. Hålla insulinet lågt med andra ord.

Det gör inget att din dotter är allergisk mot nötter och grönsaker. Lchf består i förstahand inte alls av nötter och grönsker, utan det bör ses som tillägg för att det ska se fint ut på tallriken. Eventuellt kan någon paprika eller broccoli vara på plats något enstaka tillfälle för att undvika c-vitaminbrist. Annars kan du utesluta grönsaker och nötter helt faktiskt.

Du kommer troligtvis behöva argumentera med barnläkaren för att få lchf godkänd skulle jag gissa. Barnläkaren kommer troligtvis ha invändningar främst mot att mycket fett höjer kolesterolet och högt kolesterol leder till hjärtinfarkt och stroke.

Ja, nackdelen med kaloriräknandet är att man lätt äter fel, vill kompensera och så får man gå hungrig. Och jag tycker inte att barn ska behöva vara hungriga - det är ju, som Monique Forslund säger - inte lätt att lära och leka om man är hungrig... Tack för dina tankar.

• Like 1

Vilken tur din dotter har timotin! Hennes väg till ett friskare och normalviktigt liv börjar med ditt engagemang.

Här kommer mitt förslag. Börja med att plocka bort ris, pasta, bröd, rotsaker och potatis. Undantagsvis kan ni servera lite ris eller någon potatis till festliga tillfällen. Hel frukt (ej banan) 2-3 ggr i veckan som efterrätt. Servera alltid proteinrik mat (kött, fisk, fågel, ägg mm) ihop med något fett tillbehör som gräddsås, majonnäs, kryddsmör mm. Grönsaker som hon tål och som växer ovan jord i fri mängd. Uppmuntra inte mellanmål men undvik sommarens glassfällor genom att frysa in smoothies och servera som glass.

Det finns också massor med recept att tillgå. Nästa alla rätter finns i LCHF-variant till och med pasta - Googla och du skall finna.

Återkom gärna med feedback hur din dotter reagerar. Barn kan ju vara väldigt förändringsobenägna men dessa förändringar mår ju hela familjen bra av.

Lycka till och trevlig sommar!

Tack snälla för pepp och förslag! 

<3 Kram 

Marcus förespråkar operation av barn med fetma, han har inget förtroende kapital kvar. Jag skulle undvika all inblanding av vårdapparaten. Barnen runt om mig är vuxna nu, bara ett barn var överviktigt i umgänget och gick vårdapparatens väg, tyvärr är hen extremt överviktig idag. Vårdapparatens missade helt (eller förnekade) att hen var och är helt sockerberoende, en sockerknarkare och borde ha fått vård redan som barn för sitt missbruk. (Obs jag säger inte att din dotter lider av detta, det är bara ett exempel.) Men så tänker inte vården. De tänker att man rör sig för lite och därför måste man dra ner på kalorierna särskilt de som finns i fet mat. Kalorisvält håller de på med. Det har aldrig fungerat för långsiktig viktminskning och kommer aldrig att fungera. Man går bara ner i vikt om man känner sig mätt och håller glukoshalten låg.

Undvik barnläkare, vårdcentraler och Marcus.

Jag tror ni måste lägga om kosten hela familjen och äta samma LCHF allihop, ni måste investera tid och engagemang i matlagning och inköp. Om ni inte rör på er särskilt mycket så börja göra fysiska saker ihop. Inget fredagsmys till någon förutom LCHF. Inget godis förutom LCHF. Inga veteprodukter. Minska ner på mjölk, fil, keso, kvarg, yoghurt och liknande så mycket det bara går. 

Tack snälla du, jag tror att du har helt rätt. Det känns helt fel i magkänslan för mig också att gå till den där läkaren igen.

Det enda är att jag skulle vilja hitta fler som tänker likadant som jag i verkliga livet också.

Just nu är det en lång diskussion varenda gång man ska umgås med folk om vad vi äter och inte - jag tror det mest var därför det lockade mig att gå dit - att de skulle hålla kursen för flera familjer tillsammans. Men nu hittade jag ju lite likatänkande här så det känns bättre! 

Hoppas att ditt vuxna barn hittar sin väg till en bra hälsa, hen också! <3 

• Like 1

Det är bra om ni förstår vad som egentligen händer er dotter

Som många andra här tror så är det nog tyvärr så att ni inte kommer att få hjälp med själva kärnan till problemet via vården

Vad som händer är troligen att er dotter är väldigt duktig på att utsöndra insulin

Det är därför du nästan ser på henne direkt att det inte är gynnsamt med för mycket kolhydrater

som när hon äter pasta bröd etc

När man greppar detta är det relativt enkelt att fixa problemet förutsatt att alla är med på tåget i familjen :)

Ungen behöver inte bantas förmanas eller lära sig hålla igen på kalorierna vilket säkerligen blir följden av Herr Marcus behandlingsteknik

Med en bra kost redan nu kommer hon att växa sig ur sin övervikt och slippa all framtida bantning

Hon slipper även metabola problem i framtiden som insulinresistens etc

Tack för dina kloka ord :-) 

För att minimera effekten av brister i skolmaten får mina barn en minimal frukostmacka hemma med maximal mängd ost och smör, och ibland även påläggskött samt paprika/gurka. Och till det får de fullfet mjölk (cirka 4% om jag minns rätt) som inte är homogeniserad, ibland med en skvätt grädde. Ibland vill de ha creme fraiche med bär istället. Och till frukstunden i skolan vill de ofta ha paprika eller gurka, och även ost. Skolan har hittat på att man bara får ha frukt och grönsaker på fruktstunden, så min äldste son säger att osten är torkad melon om någon frågar.  :) När personalen envisades med att man bara får ha en viss (minimal!) mängd pålägg per macka så insisterar jag på att mina barn ska få ta så mycket pålägg och så lite bröd de vill. Störigt att jag behöver upprepa det och att personalen inte pratar med varann om detta, trots att jag förklarat att barnen får gas och ibland knip av allt bröd. Men det är bara att stå på sig och med tiden inser personalen att man är klok. Och allt detta hjälper barnen bort från dippar i energi och koncentration, och minskar suget efter de snabba kolhydrater som skolan så gärna bjuder på. 

• Like 5

Rekommenderar dig att lyssna på avsnittet om mat för barn och hur man pratar med barn om mat (avsnitt 45) som du hittar i iTunes ( https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2 )eller här http://4health.se/45-mat-till-barn-och-sa-pratar-du-med-barn-om-mat-intervju-med-monique-forslund 

Har också skrivit en del på ämnet mat till barn http://4health.se/tag/barn