hakan Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Hej. Jag är 51 år och har aldrig varit sjuk I hela mitt liv. Tack för det. Är inte överviktig men har lite högt blodtryck. För ett och ett halvt år sedan upptäckte min läkare vid en rutinkontroll blåsljud på hjärtat. Gjorde arbets EKG och ultraljud undersökning och konstaterade att det var förträngning på aortaklaffen. Fick tips av min dotter att läsa om LCHF och jag började sätta mig in i vad som händer i kroppen. Mycket intressant och givande. Jag insåg att jag åt på tok för mycket socker. Eftersom jag inte blev tjock av det tyckte jag att det var väl inget farligt. För ett år sedan började jag äta LCHF i förhoppning att det skulle hjälpa mitt hjärta. Har också tränat en del för att hålla fysiken uppe. Jag har mått jättebra av LCHF maten och vill inte tillbaka till mitt gamla leverne. Har tappat ca 10 kg som tydligen satt lite under huden. Nu har jag varit på återbesök och det har blivit mycket sämre med förträngningen. Nu börjar vi planera för operation inom 2-3 månader. Kan det vara så att jag har fötvärrat det genom att äta LCHF? Vissa säger att "har man hjärtsjukdom ska man inte äta LCHF" Är det någon som har liknande erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=14&submit.y=14 Jag har ätit mej frisk från hjärtfel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Är inte din aorta förträngning medfödd? I så fall har nog kosten inte så stor påverkan. Om du mår bra av LCHF, varför skulle du då sluta? Att du gått ner 10 kilo trots att du är smal indikerar att du kanske är en "pommes frites människa" eller "skinny fat". Fettet du förlorade var nog delvis vätska men förhoppningsvis också fett som du samlat på dig kring organen (väldigt ohälsosamt), en effekt av fruktos som bla finns i socker (hälften glukos hälften fruktos). Efter operationen kommer de att ge dig antibiotika, tänk på att få i dig nya goda bakterier eftersom antibiotikan dödar dina goda men inte nödvändigvis dina onda. Se tex David Perlmutter i ämnet: http://www.drperlmutter.com/countering-antibiotics-probiotics/ Perlmutter säger bla att man ska äta goda bakterier mellan antibiotikatabletterna, så om man tar en på morgonen och en på kvällen tar man goda bakterier på lunchen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hakan Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Hej Nä det har nog inte varit medfött för det har aldrig märkts innan och mina föräldrar har inte haft det. Jag var väl ingen pomes mäniska direct men däremot godis och sötsaker gick det ner en hel del. Tack för tipset om goda bakterier. Ska kolla upp det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Jag var väl ingen pomes mäniska direct men däremot godis och sötsaker gick det ner en hel del. Jag uppfattade att begreppet "pommes frites-människa" skulle tolkas som en person som ser smal ut på utsidan men har mycket fett inuti kroppen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Du kan väl fråga din läkare om hen tror att det är medfött. När jag läste om "aortaförträngning" användes begreppet för medfödda fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Hej hakan! Förändringar på aortaklaffen kommer sig oftast av att kalcium lagras in på fel ställen i kroppen Detta kan i sin tur bero på att du har för lite av vitamin k2 som dirigerar kalcium till dom ställen där det ska lagras (benstomme tänder) samt faktiskt avkalkar mjukdelar där det absolut inte ska finnas Vitamin k2 får du enkelt tag på hos hälsokosten eller på nätet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghjansson Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Hej. Jag är 51 år och har aldrig varit sjuk I hela mitt liv. Tack för det. Är inte överviktig men har lite högt blodtryck. För ett och ett halvt år sedan upptäckte min läkare vid en rutinkontroll blåsljud på hjärtat. Gjorde arbets EKG och ultraljud undersökning och konstaterade att det var förträngning på aortaklaffen. Fick tips av min dotter att läsa om LCHF och jag började sätta mig in i vad som händer i kroppen. Mycket intressant och givande. Jag insåg att jag åt på tok för mycket socker. Eftersom jag inte blev tjock av det tyckte jag att det var väl inget farligt. För ett år sedan började jag äta LCHF i förhoppning att det skulle hjälpa mitt hjärta. Har också tränat en del för att hålla fysiken uppe. Jag har mått jättebra av LCHF maten och vill inte tillbaka till mitt gamla leverne. Har tappat ca 10 kg som tydligen satt lite under huden. Nu har jag varit på återbesök och det har blivit mycket sämre med förträngningen. Nu börjar vi planera för operation inom 2-3 månader. Kan det vara så att jag har fötvärrat det genom att äta LCHF? Vissa säger att "har man hjärtsjukdom ska man inte äta LCHF" Är det någon som har liknande erfarenheter? Tyvärr bidrar fett och animaliska produkter till hjärt ock kärlsjukdomar. De skapar och bygger på den där typen av förträngningar. Lchf kan kanske användas som en kortsiktig diet men i längden är den oerhört skadlig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Tyvärr bidrar fett och animaliska produkter till hjärt ock kärlsjukdomar. De skapar och bygger på den där typen av förträngningar. Lchf kan kanske användas som en kortsiktig diet men i längden är den oerhört skadlig. Varför tror du det? Sannolikt är det socker, sockerliknande ämnen och kraftigt processade produkter som är boven i dramat (Dessutom glöms ofta rökning bort). Tidigare i år prydde prestigefulla magasinet TIME sitt omslag med "Eat butter". Det skulle knappast hänt om det ligger till som du beskriver! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Tyvärr bidrar fett och animaliska produkter till hjärt ock kärlsjukdomar. De skapar och bygger på den där typen av förträngningar. Lchf kan kanske användas som en kortsiktig diet men i längden är den oerhört skadlig. Tramselitrams.. gammal skåpmat och religiös tro, det du hävdar! För det första fett är totalt befriad från anklagelser numera vad gäller det du hävdar! För det andra, det är ingen större skillnad mellan animaliska och vegetabiliska födoämnen.. främst iomed att du behöver samma molekyler.. oavsett om de är animaliska eller vegetabiliska! Den främsta faktorn till CVD i dag är hyperinsulinemi.. det går knappast att förneka längre! Dvs den främsta faktorn är hög glykemisk belastning! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Tyvärr bidrar fett och animaliska produkter till hjärt ock kärlsjukdomar. De skapar och bygger på den där typen av förträngningar. Lchf kan kanske användas som en kortsiktig diet men i längden är den oerhört skadlig. Jag åt mej frisk från hjärtsjukdom när jag slutade äta fettsnålt. http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=25&submit.y=12 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Ghjansson uppger en ålder på 109 år om man är så gammal så borde man veta att fett inte är farligt då Ghjansson måst vara gödd på LCHFkost under de första 50 åren innan den farliga processade maten fanns att tillgå. Hur kan man annars bli 109 år. Till TS: Klart du ska äta den mat du mår bra av, det säger sig självt. Även en LCHF:are kan bli sjuk ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hakan Posted July 14, 2015 Author Share Posted July 14, 2015 Tack alla för svaren. Jag är själv inne på att mitt problem med hjärtat har kommit av sockerintaget tidigare. Tror inte som någon skrev att det är animaliska produkter som är farligt. Hur har då människan överlevt i miljoner år? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghjansson Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Edit. Jag kanske inte har uppgivit något årtal som födelseår utan fått med mig startåret 1905 från den app jag anslöt mig via. Du verkar ju å andra sidan inte vara född än. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghjansson Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Peter B. Jag har inte samma förtroende för vad som skrivs i tidningar oavsett om det är Time eller ej. Känner ett antal journalister som berättat vilka det är som beställer diverse artiklar i olika tidningar. Jag klandrar dem inte. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där var och en är sin egen lyckas smed. Jag vet ätligt inte vem jag ska lita på. Förmodligen ingen. Att jag ser köttet, främst det röda, som boven är att även om ni säger att vi alltid levt på att äta det så har jag svårt att tänka mig att dagens människor skulle klara av att äta en älg eller en ko utan att tillaga det först. Och till detta tillsätta massa kryddor. Grönsaker däremot är ju lätta att äta och behöver ingen tillagning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Edit. Jag kanske inte har uppgivit något årtal som födelseår utan fått med mig startåret 1905 från den app jag anslöt mig via. Du verkar ju å andra sidan inte vara född än. ;-) Jo, jag är allt född, såg dagens ljus tidigt 60-tal av mycket unga föräldrar som gött mej med processad mat, och med det en sjuk kropp. Sen fortsatte det av bara farten med egna barn sorgligt nog. Har äntligen börjat få en friskare, nöjdare och lättare kropp med naturlig och fet mat. Fet mat kanske inte passar alla, men mår man bättre så tror nog jag det är rätt. Får passa på att önskar dig många friska år framöver 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Skillnaden mellan nutidens och dåtidens köttätare är att forna tiders omnivorer hade ett lågt LDL. Det insåg till och med Cordain. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Kanske vi idag har ett högre LDL, på grund av allt kolhydratätande, vilket är inflammationsframkallande, då även LDL har en stor roll i vårt immunförsvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Det är ju mättat fett som höjer LDL, inte kolhydrater. Vi har ju en hel grupp här som inte äter kolhydrater alls, men ändå har högre LDL än jägare/samlare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Det är ju mättat fett som höjer LDL, inte kolhydrater. Vi har ju en hel grupp här som inte äter kolhydrater alls, men ändå har högre LDL än jägare/samlare. Vem påstår att LDL är farligt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Tyvärr bidrar fett och animaliska produkter till hjärt ock kärlsjukdomar. De skapar och bygger på den där typen av förträngningar. Lchf kan kanske användas som en kortsiktig diet men i längden är den oerhört skadlig. Ingen association mellan intag av mättat fett och hjärt-kärl-sjukdom står att finna, enligt de stora sammanfattningsstudierna som gjorts under senare år. Sammanfattningsstudier är studier som tar samtliga studier som publicerats och bearbetar dessa statistiskt för att få en totalbild. I dessa sammanfattningsstudier kan man däremot tydligt se att transfett är skadligt och omega-3 är bra för hjärta och kärl. Länk till en av dessa: http://www.karger.com/Article/Abstract/229002 (Denna sammanfattningsstudie ingår i WHOs stora genomgång 2009 av hälsoeffekter av fett). På sidan 181 kan man läsa: "Intake of SFA was not significantly associated with CHD mortality [...] Similarly SFA intake was not significantly associated CHD events" (SFA = saturated fatty acid = mättat fett; CHD = Coronary Heart Disease = kranskärlssjukdom) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Skillnaden mellan nutidens och dåtidens köttätare är att forna tiders omnivorer hade ett lågt LDL. Det insåg till och med Cordain. Alldeles riktigt.. vad mer har hänt sedan stenåldern? Oså.. angående Cordain.. hans kollega fann att de på Kitava hade högre APO-b än västeränningar på tradiotionell skräpmat.. och trots det lägre CVD! Vad säger det oss.. egentligen? Det säger att det är betydligt mer komplicerat än LDL och APO-b! Själv lägger jag betydligt högre vikt vid HDL.. och dess kvot med LDL.. helst APO-kvot som visat sig ha bästa överenstämmelse med framtid risk för CVD! Men hur som helst förutom att kosten har förändrats sedan Paleolitkum så har även levnadsmönstret gjort detsamma.. om det nu inte har förändrats ännumera? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Det är ju mättat fett som höjer LDL, inte kolhydrater. Vi har ju en hel grupp här som inte äter kolhydrater alls, men ändå har högre LDL än jägare/samlare. Eh.. näe.. mättat fett höjer LDL om kosten i övrigt är högkolhydrat! Speciellt om man tillför fett oavsett mättnad till en högkolhydratkost! Numera finns rätt många studier som visar att man ersätter kolhydrater med fett så sjunker både LDL och APO-b.. samt att HDL stiger! Såå.. vad det handlar om är att ersätta stora delar av kolhydraterna med fett.. gärna mättat eller enkelomättat! Du kan som många elsehåeffare gör tillföra mer vegetabiliskt mättat och/eller enkelomättat fett.. om du vill! Det är för övrigt samma fettsyror vegetabiliskt/animaliskt.. ofta palmitinsyra! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Peter B. Jag har inte samma förtroende för vad som skrivs i tidningar oavsett om det är Time eller ej. Känner ett antal journalister som berättat vilka det är som beställer diverse artiklar i olika tidningar. Jag klandrar dem inte. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där var och en är sin egen lyckas smed. Jag vet ätligt inte vem jag ska lita på. Förmodligen ingen. Att jag ser köttet, främst det röda, som boven är att även om ni säger att vi alltid levt på att äta det så har jag svårt att tänka mig att dagens människor skulle klara av att äta en älg eller en ko utan att tillaga det först. Och till detta tillsätta massa kryddor. Grönsaker däremot är ju lätta att äta och behöver ingen tillagning. Jag rekommenderar dig den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789127140394/sapiens-en-kort-historik-over-manskligheten/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Kanske dags att rekommendera den här föreläsningen igen. Ivor Cummins; The Cholesterol Conundrum 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Här är en till sammanfattningsstudie, denna är publicerad 2014. TIMEs artikel baseras på resultaten i den här studien. http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3 Tyvärr är inte fulltexten tillgänglig "open access", men sammanfattningen är ändå talande (relevant utdrag nedan): "There were 32 observational studies (512 420 participants) of fatty acids from dietary intake; 17 observational studies (25 721 participants) of fatty acid biomarkers; and 27 randomized, controlled trials (105 085 participants) of fatty acid supplementation. In observational studies, relative risks for coronary disease were 1.03 (95% CI, 0.98 to 1.07) for saturated, 1.00 (CI, 0.91 to 1.10) for monounsaturated, 0.87 (CI, 0.78 to 0.97) for long-chain ω-3 polyunsaturated, 0.98 (CI, 0.90 to 1.06) for ω-6 polyunsaturated, and 1.16 (CI, 1.06 to 1.27) for trans fatty acids when the top and bottom thirds of baseline dietary fatty acid intake were compared." Det står helt klart att forskarna måste leta vidare för att hitta orsakerna till hjärt-kärl-sjukdom. Det mättade fettet tycks vara ett blindspår. Länkar till ännu fler studier hittar man här: http://www.dietdoctor.com/saturated-fat-completely-safe-according-new-big-review-science 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Anna:det finns ju minst 5-10 andra metaanlyser som kommit till motsatt slutsats. Hur kommer det sig att du är mer intresserad av siri-tarino och chowdbury än dom andra? Vad gjorde dom rätt där dom andra gjorde fel? Det är inte heller så att dom sammanfattar all tillgänglig forskning. Det är endast ett urval av epidemiologiska studier. Ingen hänsyn tagen till all annan forskning; djurförsök, controlled trials, labbexepriment osv.Det är en ytlig och missvisande slutsats. Det finns flertal problem med dom två analyserna, för mycket för att gå in på här, men kan nämnas bland annat att man i många av dom ingående studierna har justerat för LDL-kolesterol, vilket blir en överjustering. Zepp:det där är en jakt på anomiliteter. Kitava, masaier osv. Dom har alla sin förklaring. Dom kanske har anda gener än oss till exempel. Vad spelar det för roll för oss? I svenska studier visar sig högt LDL vara åderförkalkande. Det är mest representativt för våra förutsättningar. Visst kan det vara intressant att kolla på andra kulturer, men det är inget som kommer att kullkasta den kunskap vi redan har.En lite hastig titt på den studien; dom åt väldigt mycket vegetabilier, mycket fisk och det mättade fettet var enbart vegetabiliskt mättat fett. Att därifrån dra slutsatsen att det är säkert att äta massor med animaliskt fett verkar vara lite långsökt tycker jag.Att använda enkel (och fleromättade) fetter klagar jag inte på, så länge LDL ser bra ut =) Om LDL sjunker av att ersätta kolhydrater med mättat fett så måste det vara ena riktigt dåliga kolhydrater man ätit innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 "I svenska studier visar sig högt LDL vara åderförkalkande." I vilken studie då? Så vitt jag vet har man bara hittat en korrelation vilket som bekant inte bevisar orsakssamband. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Anna: det finns ju minst 5-10 andra metaanlyser som kommit till motsatt slutsats. Hur kommer det sig att du är mer intresserad av siri-tarino och chowdbury än dom andra? Vad gjorde dom rätt där dom andra gjorde fel? Det är inte heller så att dom sammanfattar all tillgänglig forskning. Det är endast ett urval av epidemiologiska studier. Ingen hänsyn tagen till all annan forskning; djurförsök, controlled trials, labbexepriment osv. Det är en ytlig och missvisande slutsats. Det finns flertal problem med dom två analyserna, för mycket för att gå in på här, men kan nämnas bland annat att man i många av dom ingående studierna har justerat för LDL-kolesterol, vilket blir en överjustering. För att komma framåt i en sådan här diskussion måste man vara precis. Jag gav därför exakta källhänvisningar. Som motargument får jag ett diffust "minst 5-10 andra metaanalyser", och "för långt att gå in på här"? Nej, det är inte för långt att gå in på här. Detta forum är ju exakt en sådan plats där en riktigt detaljrik och nördig diskussion kan föras. Ge oss därför de exakta källhänvisningarna, samt utdrag ur texten med de viktigaste slutsatserna. Jag finner att studier direkt på människa är de mest relevanta, ja. Vi är ju människor, och inte kaniner eller möss. Dessutom finner jag det även mest relevant att titta direkt på sambandet fettintag - sjukdom, istället för studier där man går omvägen via olika surrogatmarkörer som t ex LDL. Förklara även gärna hur man kan justera utfallet "CHD mortality" för LDL-kolesterol. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Jag kan skriva om dom andra metaanalyserna och om det jag anser vara problemet med chowdbury, men jag vill inte kapa tråden som handlade om Hakans hjärtklaffproblem alltför mycket. Jag kan väl starta en egen tråd för dom grejerna istället. Det som också är problemet för mig är att det tar väldigt mycket tid för mig att skriva, och i tidigare diskussioner har jag spenderat timmar på varje inlägg med många källhänvisingar, för att många gånger (alltså jag vill inte överdriva, om jag säger "ibland" iaf) få tillbaka bara "äh, skitvetenskap", vilket gör att det inte känns så motiverande att lägga ner tid på det. Men visst, jag kan göra ett försök ändå =)Men djurstudier är ju bara en del av den andra forskningen. Kolla tex på Brown och Goldsteins forskning på LDL-receptorer.Angående justering för LDL-kolesterol så är det ju så att man justerar sina statistiska resultat för andra kända riskfaktorer, till exempel BMI, ålder, socioekonomisk status och så vidare. Ibland justerar man också för LDL-kolesterol, men eftersom mättat fett agerar genom ökat LDL-kolesterol så döljer det sambandet mellan mättat fett och CVD."For estimation of total causal effects, it is not only unnecessary but likely harmful to adjust for a variable on a causal path from exposure to disease, or for a descending proxy of a variable on a causal path from exposure to disease"http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2744485/Men som sagt, nu slutar jag i den här tråden, det finns säkert annat Hakan vill diskutera här 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Hur LDL associerar till CVD är väl egentligen inte intressant, utan snarare hur oxiderade LDL varierar? Sedan kan man vidta mått och steg för att undvika att de oxiderar, t.ex. en kost som innehåller rikligt med antioxidanter och som motverkar inflammation. Om LDL inte oxiderar är de som jag förstår det inte en jota farliga, utan tvärtom nödvändiga för ett fungerande system. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Jag kollade nu närmare i Skeaff/Miller (WHOs metastudie från 2009 med titel Dietary Fat and Coronary Heart Disease:Summary of Evidence from Prospective Cohort and Randomised Controlled Trials, länken jag postade tycks inte fungera men söker man på titeln hittar man den). Två av de ingående studierna justerar för "history of high serum cholesterol". En av dessa undersökte bara effekten av fiskintag (dvs omega-3-fetter) på CHD-utfall. Den andra, Ascherio et al från 1996 ( förkortas HPFS i Skeaff/Miller), visar en positiv korrelation mellan SFA och CHD. Om man tar bort den blir alltså korrelationen mellan SFA och CHD ännu svagare (och den var redan svag och statistiskt insignifikant). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts