Jump to content

Torkad/färsk egenodlad stevia, hur?

evab

Recommended Posts

Hört koncentrerad stevia blev godkänd i Sverige för ett par år sedan. Men konstigt nog är bladen i dess naturliga for är fortfarande förbjuden här. Tror det är för företagen inte forskat i det för de tror inte man kan tjäna så mycket pengar på det (utan de har bara forskat i "socker" varianten).

Tror den inte har några dåligare effekter än koncentrationen. Men ingen forskning finns där. Dock triggras nog sötsuget som vanligt om man äter mycket av det.

hur får man tag i en sådan planta?? skulle gärna prova på att odla och visst måste det vara bättre att söta direkt från en planta istället för att raffinera eländet till nått konstigt pulver, å andra sidan kanske man ska vara försiktig med sötningsmedel överhuvudtaget nu när man blivit av med sockerberoendet, men nog skulle den hemlagade glassen bli lite godare med lite sött till :P

hur får man tag i en sådan planta?? skulle gärna prova på att odla och visst måste det vara bättre att söta direkt från en planta istället för att raffinera eländet till nått konstigt pulver, å andra sidan kanske man ska vara försiktig med sötningsmedel överhuvudtaget nu när man blivit av med sockerberoendet, men nog skulle den hemlagade glassen bli lite godare med lite sött till :P

Tror jag har lite fröer kvar som jag kan skicka dig. Vet inte om man kan skicka pm på den här sidan annars får du lägga ut din e-post så kan jag sedan få din adress.

• Like 1

Fick ditt PM, nu ska bara fröerna hittas! Annars blir det en stickling lite senare när mina sparade plantor vaknat till liv igen efter vintern!

tackar på förhand, hoppas bara jag kan sköta om dom små fröna bara fast jag har ju en hustru som e bra med växter så det ska nog kunna funka

• 1 month later...

Torka bladen genom att hänga dem på en torr och luftig plats, eller torka i hushållstork. Skaffa eventuellt en mini kaffekvarn för 99 kronor och kör dem till fint grönt pulver. Så gjorde jag.

Koncentrationen i bladen med mera är väldigt låg jämfört med koncentraten som säljs. Man kan snaska väldigt många blad innan man kommer upp i extrema mängder.

Notera att fröna är smala korta historier. Jag stack ner dem försiktig i jorden i ungefär 10 pluggar och knappt 50% grodde. Värme och fuktighet spelar stor roll för grobarhet.

• Like 1

Torka bladen genom att hänga dem på en torr och luftig plats, eller torka i hushållstork. Skaffa eventuellt en mini kaffekvarn för 99 kronor och kör dem till fint grönt pulver. Så gjorde jag.

Koncentrationen i bladen med mera är väldigt låg jämfört med koncentraten som säljs. Man kan snaska väldigt många blad innan man kommer upp i extrema mängder.

Notera att fröna är smala korta historier. Jag stack ner dem försiktig i jorden i ungefär 10 pluggar och knappt 50% grodde. Värme och fuktighet spelar stor roll för grobarhet.

det där blir förhopppningsvis till hösten om jag får härligheten att gro, jag får hoppas att jag har gröna fingrar bara

det där blir förhopppningsvis till hösten om jag får härligheten att gro, jag får hoppas att jag har gröna fingrar bara

Såvida du inte har grow LED spottar så kan jag rekommendera att odla dem redan nu. Det är en växt som gillar sol och värme. Kör du dem på hösten kommer de bara växa dåligt och ränna iväg i höjd ordentligt förmodligen. Och tro mig, de ränner iväg gärna i höjd :D

• 3 weeks later...