evab Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Har odlat och torkat lite stevia men är osäker på hur det kan användas och om det finns några risker med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hört koncentrerad stevia blev godkänd i Sverige för ett par år sedan. Men konstigt nog är bladen i dess naturliga for är fortfarande förbjuden här. Tror det är för företagen inte forskat i det för de tror inte man kan tjäna så mycket pengar på det (utan de har bara forskat i "socker" varianten).Tror den inte har några dåligare effekter än koncentrationen. Men ingen forskning finns där. Dock triggras nog sötsuget som vanligt om man äter mycket av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Direkt farligt lär det knappast vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 hur får man tag i en sådan planta?? skulle gärna prova på att odla och visst måste det vara bättre att söta direkt från en planta istället för att raffinera eländet till nått konstigt pulver, å andra sidan kanske man ska vara försiktig med sötningsmedel överhuvudtaget nu när man blivit av med sockerberoendet, men nog skulle den hemlagade glassen bli lite godare med lite sött till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har odlat och torkat lite stevia men är osäker på hur det kan användas och om det finns några risker med det? Du ska torka bladen på låg värme och sen smula sönder dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 hur får man tag i en sådan planta?? skulle gärna prova på att odla och visst måste det vara bättre att söta direkt från en planta istället för att raffinera eländet till nått konstigt pulver, å andra sidan kanske man ska vara försiktig med sötningsmedel överhuvudtaget nu när man blivit av med sockerberoendet, men nog skulle den hemlagade glassen bli lite godare med lite sött till Tror jag har lite fröer kvar som jag kan skicka dig. Vet inte om man kan skicka pm på den här sidan annars får du lägga ut din e-post så kan jag sedan få din adress. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Du ska torka bladen på låg värme och sen smula sönder dem. Jo, så långt har jag kommit men sen var frågan hur /hur mycket man ska använda för att känna någon sötma i ex bakverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hehe det där lät skoj, som du skulle skicka över fröerna elektroniskt. Men jo man kan skicka pm här i forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Hehe det där lät skoj, som du skulle skicka över fröerna elektroniskt. Men jo man kan skicka pm här i forumet. Har du inte upptäckt den nya tekniken ännu, då har du lite kvar att lära! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har du inte upptäckt den nya tekniken ännu, då har du lite kvar att lära! provade att skicka ett pm hoppas det funkade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 provade att skicka ett pm hoppas det funkade Fick ditt PM, nu ska bara fröerna hittas! Annars blir det en stickling lite senare när mina sparade plantor vaknat till liv igen efter vintern! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Fick ditt PM, nu ska bara fröerna hittas! Annars blir det en stickling lite senare när mina sparade plantor vaknat till liv igen efter vintern! tackar på förhand, hoppas bara jag kan sköta om dom små fröna bara fast jag har ju en hustru som e bra med växter så det ska nog kunna funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 då e fröna planterade och nu bara att vänta och se om det gror nått, hoppas det e lika enkelt som att driva upp tomatplantor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Torka bladen genom att hänga dem på en torr och luftig plats, eller torka i hushållstork. Skaffa eventuellt en mini kaffekvarn för 99 kronor och kör dem till fint grönt pulver. Så gjorde jag. Koncentrationen i bladen med mera är väldigt låg jämfört med koncentraten som säljs. Man kan snaska väldigt många blad innan man kommer upp i extrema mängder. Notera att fröna är smala korta historier. Jag stack ner dem försiktig i jorden i ungefär 10 pluggar och knappt 50% grodde. Värme och fuktighet spelar stor roll för grobarhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Torka bladen genom att hänga dem på en torr och luftig plats, eller torka i hushållstork. Skaffa eventuellt en mini kaffekvarn för 99 kronor och kör dem till fint grönt pulver. Så gjorde jag. Koncentrationen i bladen med mera är väldigt låg jämfört med koncentraten som säljs. Man kan snaska väldigt många blad innan man kommer upp i extrema mängder. Notera att fröna är smala korta historier. Jag stack ner dem försiktig i jorden i ungefär 10 pluggar och knappt 50% grodde. Värme och fuktighet spelar stor roll för grobarhet. det där blir förhopppningsvis till hösten om jag får härligheten att gro, jag får hoppas att jag har gröna fingrar bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 det där blir förhopppningsvis till hösten om jag får härligheten att gro, jag får hoppas att jag har gröna fingrar bara Såvida du inte har grow LED spottar så kan jag rekommendera att odla dem redan nu. Det är en växt som gillar sol och värme. Kör du dem på hösten kommer de bara växa dåligt och ränna iväg i höjd ordentligt förmodligen. Och tro mig, de ränner iväg gärna i höjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 jodå dom små fröna e satta sen en vecka tebax va jag inte kan utröna e om dom ska stå ljust i fönster eller stå över en varmvattenberedare där det e varmare men mörkare, just nu står dom i fönstret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saare87 Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Vart kan man köpa steviafrön? Jag är sugen på att plantera jag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 prova att köpa här http://www.runabergsfroer.se/?m=285 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saare87 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 prova att köpa här http://www.runabergsfroer.se/?m=285 Tack! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts