Jenjen Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jag vet att det är dåligt att fuska men jag känner att jag har det under kontroll, jag äter lchf-nyttig mat och är normalviktig. Nu till min lite kontroversiella (och än så länge hypotetiska) fråga: om jag vill fuska med låt oss säga en kanelbulle, en glass och en liten påse chips. Tror ni det är bättre att ta en av sakerna en gång i veckan i tre veckor eller ska jag köra en total fuskdag med alla tre saker på en och samma dag? Det känns som om en fuskdag skulle funka bättre, dels så finns ju chansen att jag får ont i magen redan av den första godbiten satt jag inte vill ha det andra, dels så kanske inte alla kolhydrater/kalorier hinner tas upp av kroppen? Å andra sidan kanske jag då mentalt tänker att dagen är förstörd och frossar nonstop med tio onyttigheter och då blir det ju såklart värre! Fast det mentala tänket att 'dagen är ändå förstörd' kan ju såklart komma på det andra alternativet också, och då tre gånger, alltså tre förstörda svulldagar. PS. Ni behöver inte säga att jag borde skippa helt och hållet, det vet jag redan men jag tycker jag kan hantera fusk och om det handlar om nåt fusk nån gång varannan månad så tycker jag det är okej. Och nej, jag vill inte göra en lchf-variant (grädde med bär istället för glass eller ostchips). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Som jag ser det så har du bestämt dej för att fuska och vill att nån ska säja på vilket sätt och vad som är okej. Det är i varje fall min tolkning, men den kan vara fel. Oavsett så är väl en "fuskdag" bättre än 3, men ingen alls är bäst, precis som du redan vet. Frågan är varför du funderar på en "fuskdag"? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Det ligger troligtvis en sanning bakom det du antar, att det är bättre att vräka i sig allt olämpligt på en gång än att sprida ut det på flera tillfällen- där instämmer jag helt med Trollmormor. Jag skulle rekommendera en intensiv fusk-kvart var tredje månad, och sedan omedelbar återgång till LCHF efter den kvarten. "Dagen är ändå förstörd" ska man ALDRIG tänka. Inte heller jag kan riktigt förstå avsikten med planerat "fusk", men det är ju din privatsak. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Om du inte har ambitionen att hamna i ketos spelar det ingen roll.Om du har ambitionen att vara i ketos skulle jag ta det var 3:e vecka efter träningspass. Men om du har det under kontroll varför oroa sig för att du ska "frossa" hela dagen? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jag tror att det inte spelar så stor roll, faktiskt. Jag tror det är en mer psykisk grej än en kroppslig (om man är frisk och så, alltså) I början tillät jag mig ALDRIG att fuska. Jag behövde tid, flera månader, för att känna mig trygg i mitt ätande. För ett år sen släppte jag på tyglarna - och det kostade mig +10 kilo tack så mycket. (Tål inte vete så mina släppta tyglar bestod mest av ostbågar..) Uppenbarligen funkar inte det - för mig. Jag fuskar aldrig. Jag väljer. Ibland händer det att jag väljer att äta en glass eller några bitar choklad eller ja, t.o.m. en påse ostbågar. Men eftersom jag hela tiden har två val: att må skitbra och må lite sämre om jag väljer att äta något jag numera både vet och känner är dumt så väljer jag oftast pigg och frisk. Lite grann som jag väljen när och om jag vill dricka alkohol och i vilka mängder. Jag brukar nästan alltid välja att må bra. Vad som funkar bäst för dig är svårt omöjligt att säga. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Tack alla som svarat! Trollmormor - din tolkning är rätt, jag tänkte mer om det är 3 konstanta onyttigheter (och vi bortser från att jag skulle fortsätta fusket) och 'bara' äta en bulle en gång i veckan 3 veckor (totalt 3 bullar på 3 dagar under 3 veckor, jämfört med att äta tre bullar en dag och sen inget mer. Är en dag fortfarande bäst? Verkar så på de andras svar. Inez (och trollmormor) - jag gör (sällan men ibland) ett aktivt val att fuska, tex en efterätt på en fin resturang eller en liten tårtbit på min födelsedag och ser inget problem i det då jag inte tycker att jag påverkas hälsomässigt av det (förutom kanske lite ont i magen men det är det värt för mig, likadant som lite vin är okej för mig även om jag ibland känner av lite bakfylla). Peter, haha där fick du mig! Tror mitt 'dagen är ändå förstörd så kan lika gärna fortsätta frossa' tänk sitter i från förr, om jag tänker efter så var det riktigt länge sen jag klarade av en större mängd onyttigt på en och samma dag, så tror (hoppas) jag kan fortsätta hålla det i styr. Skulle jag märka av att jag börjar fuska mer och mer så skulle jag ju såklart sluta med mina medvetna fusk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Ja Tuva, varje dag väljer jag också mellan nyttig och hälsosam eller onyttig och extrem (men kort) njutning och efterföljande eventuella biverkningar (inte alltid men ibland lite magont som snabbt går över). Nästan alltid väljer jag det hälsomma alternativet men ibland tycker jag det är värt med ett fusk (för mig funkar det bra). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Och Trollmormor, frågan är mer riktad till 'vad som är minst dåligt' istället för 'vad som är okej' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ja Tuva, varje dag väljer jag också mellan nyttig och hälsosam eller onyttig och extrem (men kort) njutning och efterföljande eventuella biverkningar (inte alltid men ibland lite magont som snabbt går över). Nästan alltid väljer jag det hälsomma alternativet men ibland tycker jag det är värt med ett fusk (för mig funkar det bra). Precis. Livet är kort och man får välja. Jag måste erkänna att ordet "fusk" kliar som kli-pulver på mig. Samma som "att synda". Det hör för mig personligen ihop med kaloribantar-fettsnåla-torrknäckes-bantingar från förr när maten var urtråkig och man var jätteduktig heeeeeela tiden om man lyckades låta bli att "fuska". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jag tänker att det är bättre med en kanelbulle, än med tre. Samt att det är bättre att avgöra vid varje tillfälle, om du vill ha den tillräckligt mycket, eller om det lika gärna kan vara. Att som ovan kolhydratsätare äta både glass, chips och bulle vid samma tillfälle, låter mest som ett recept på att börja må illa... Jag väljer oftast att avstå, men om jag väljer att äta något sött, så njuter jag av det. Jag blir då nöjd på betydligt mindre mängder, än när jag åt sådant för jämnan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 I ditt ställe skulle jag testa, för att veta: är det värt det ? (efter ett tag på lchf är inte sötsaker nödvändigtvis gott längre) kan jag hålla mig till bara detta som jag planerat? vad ger det för effect på magen/vikten/övrigt mående? Funkar det bra, så njut av det! (och, så att ingen missförstår mig: jag pratar om enstaka väl valda tillfällen) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Jag resonerar som så, att det är bättre att välja mer onyttigheter en gång än lite grann oftare. När jag väl väljer att äta något "fredagsmys" inser jag att det inte är särskilt gott längre, och jag äter bara en bråkdel av det jag åt förr. Det blir en naturlig begränsning när suget försvinner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Jag "unnar" mig en kolisdag per månad. Oftast blir det bröd i någon form, eller en pizza. För det mesta blir det bara en måltid för att jag ska ha fått nog, inte alla måltider den dagen. Jag brukar ta kolisdagen i slutet av månaden, och fantiserar fram till dess vad jag ska "unna" mig. Om jag har ätit hyfsat strikt LCHF så händer det att jag glömt bort att utnyttja kolisdagen. Och ibland kan jag inte bestämma mig för vad jag ska äta den dagen, så då får det vara. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Varför är detta en närmast moralisk fråga bland LCHF-are? Det verkar som det är dåligt i sig att äta kolhydrater någon gång ibland. Om man inte mår dåligt av det och inte gör det oftare än att lchf-kosten däremellan kompenserar ev. viktuppgång och långtidseffekter, vad spelar det då för roll? Är det en tävling i vem som är bäst? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Om man tål kolisar så är det väl upp till en själv. Många av oss som äter LCHF har ett eller annat problem med kroppen och då får man ju vara lite försiktigare. Allt är ju individuellt vad man har för mål med det hela. All gegga man stoppar i sej syns ju inte på utsidan utan kan ställa till det inombords istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted July 4, 2015 Popular Post Share Posted July 4, 2015 Varför är detta en närmast moralisk fråga bland LCHF-are? Det verkar som det är dåligt i sig att äta kolhydrater någon gång ibland. Om man inte mår dåligt av det och inte gör det oftare än att lchf-kosten däremellan kompenserar ev. viktuppgång och långtidseffekter, vad spelar det då för roll? Är det en tävling i vem som är bäst? Japp det är en tävling vem som ätit LCHF längst utan fusk! Nääe, det är det inte.. men lite moralpanik i sann Luthersk anda blir det! Som sagt vad.. frågan är delvis felaktigt ställd, svaren blir därefter! Såå, det handlar väldigt mycket om varför man äter LCHF! Är man frisk, normalviktig och har en perfekt glukos och insulin hantering så är det väl mer fråga om varför man äter LCHF över huvudtaget iomed att man kan äta nyttigt och hälsosamt på flera andra sätt oxå. Gör man det enbart för att banta så handlar det mest om fördröjd viktnedgång.. gör man det som diabetiker handlar det mer om överlevnad.. på sikt! Vi kan konstatera en sak direkt.. kolhydrater är inget gift per se.. socker tillför ingen näring per se! Socker och sött är njutningsmedel.. lika som alkohol ungefär! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Varför är detta en närmast moralisk fråga bland LCHF-are? Det verkar som det är dåligt i sig att äta kolhydrater någon gång ibland. Om man inte mår dåligt av det och inte gör det oftare än att lchf-kosten däremellan kompenserar ev. viktuppgång och långtidseffekter, vad spelar det då för roll? Är det en tävling i vem som är bäst? En typisk fråga från en som är sockerdriven...vi, som inte är det, struntar i kolhydrater eller frågan om man kan "unna sig", har inga behov av det, det har liksom släppt.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 En typisk fråga från en som är sockerdriven...vi, som inte är det, struntar i kolhydrater eller frågan om man kan "unna sig", har inga behov av det, det har liksom släppt.... Återigen ett "vi är bättre"-svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Återigen ett "vi är bättre"-svar. Det är klart att du tycker det, eftersom du inte verkar kunna acceptera att vi, som inte är sockerdrivna, struntar i om man ska "unna sig" socker (kolhydrater,) så det är en icke-fråga för oss. Jag för min egen del bryr mig inte, däremot tycker jag det är ganska underhållande med inlägg som "men kan jag inte kunna få unna mig kolhydrater ibland åtminstone"... Jag tycker inte på något sätt att jag är bättre än de som älskar socker, däremot har jag den inställningen att folk beslutar själv...om de är vuxna nog. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Återigen ett "vi är bättre"-svar. Av de bättre personerna jag känner, äter ca 99 % socker. Jag anser att många av dem är mycket bättre än mig, eftersom de är så kunniga och framgångsrika inom olika områden. Jag ser det mer som att dessa personer tyvärr ännu inte har fått full kännedom om vad som händer i kroppen när man äter socker - för vet man det, vill man inte unna sig en bulle då och då. Nu för tiden brukar jag unna mig skagenröra nästan varje vecka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Jag tycker också vissa överdriver 'synden' det är att fuska som Stödstrumpan nämner. Jag vet vad som händer i kroppen av både socker, gluten och alkohol. Jag väljer ändå att vid vissa tillfällen konsumera dessa för jag tycker det tillhör livets goda. Jag väljer vanliga hudkrämer, tandkrämer, deodoranter och shampoon istället för de bättra naturliga alternativen som kokosolja och andra hemgjorda produkter. Jag mår bra, är smal, frisk, stark och hälsosam och om jag vill äta en glass eller bulle då och då så tänker jag göra det, tyck vad ni vill 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Jag förstår nog inte moraldiskussionen I det här. Någon frågar om "fusk" med kolhydrater; diverse personer svarar utifrån sina erfarenheter, och kommer med varningar, eftersom man själv vet hur det är. Det är lätt att fortsätta äta sötsaker om man väl börjar. Det kan ge magont och andra problem. Och om jag skulle bli av med mitt sötsug, och sug efter andra kolhydrater, vilket är högst vanligt på LCHF - skulle det göra mig till en batter människa? Jag förstår inte ens tanken. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Jag mår bra, är smal, frisk, stark och hälsosam och om jag inte vill äta en glass eller bulle då och då så tänker jag inte göra det, tyck vad ni vill 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Härligt Hjopek, då gör vi båda som vi vill och mår bra av! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Jag gör som jag vill.. fasten jag inte borde.. så desåå! Grejen är väl snarare att jag inte behöver planera för avsteg/fusk.. det kommer ändå! Näe, jag har inget speciellt sug efter fusk/unna mig socker.. jag behöver inget sug för att det ramlar över mig hur som helst.. oavsett vad jag tänkt från början! Såå, om det behövs planering så är det för hur man undviker de mest onödiga fusken! De nödiga fusken behöver man sällan undvika då de oftast hänger ihop med sociala händelser, de är smällar man får lov att ta på sin resa genom livet.. och då skall man f*nemig njuta av tillfället.. och det skall f*nemig vara fullständigt njutbart! Om det inte är "f*nemig njutbart" eller i den kalibern.. så går man miste om något i livet.. man spiller bort sitt liv på skit.. vilket borde leda till att man funderar ordentligt på hur man lever sitt liv.. och om man inte borde leva ett annat!? Dvs, man bör sträva efter ett i möjligaste mån njutbart liv i de flesta avseenden.. och för sina nära och kära! Vill man hemfalla åt att tvinga i sig sämsta sortens godis och liknande bör man rannsaka sig själv och fundera på hur man blir kvitt ett beroende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 För mej är det småfusk som gäller. Inte så ofta dock. Jag ska aldrig sätta mej i den här situationen igen. Det blev liite lugnare efter chili och vitlök http://forum.kostdoktorn.se/topic/7127-fuskdagar/#entry95459 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Jag vet att det är dåligt att fuska men jag känner att jag har det under kontroll, jag äter lchf-nyttig mat och är normalviktig. Nu till min lite kontroversiella (och än så länge hypotetiska) fråga: om jag vill fuska med låt oss säga en kanelbulle, en glass och en liten påse chips. Tror ni det är bättre att ta en av sakerna en gång i veckan i tre veckor eller ska jag köra en total fuskdag med alla tre saker på en och samma dag? Det känns som om en fuskdag skulle funka bättre, dels så finns ju chansen att jag får ont i magen redan av den första godbiten satt jag inte vill ha det andra, dels så kanske inte alla kolhydrater/kalorier hinner tas upp av kroppen? Å andra sidan kanske jag då mentalt tänker att dagen är förstörd och frossar nonstop med tio onyttigheter och då blir det ju såklart värre! Fast det mentala tänket att 'dagen är ändå förstörd' kan ju såklart komma på det andra alternativet också, och då tre gånger, alltså tre förstörda svulldagar. PS. Ni behöver inte säga att jag borde skippa helt och hållet, det vet jag redan men jag tycker jag kan hantera fusk och om det handlar om nåt fusk nån gång varannan månad så tycker jag det är okej. Och nej, jag vill inte göra en lchf-variant (grädde med bär istället för glass eller ostchips). Jag äter sedan 1,5-2 år väldigt lite kolhydrater (är nog snarare GI än LCHF, eller kanske en mix) Har dock efter önskad viktnedgång (nådde önskad vikt 1 år sedan) hållt min vikt. Min erfarenhet kring "synda/fuska" senaste året är att man någon enstaka dag per månad kan ta sig en enstaka kanelbulle, dricka några öl, märks inte. Men förra helgen "syndade/fuskade" jag rejält vid en grillkväll hos goda vänner, tänkte mest "testa gränser/se hur mycket man kan unna sig"... Det blev chips, öl, kött, fett, potatis, chokladbitar, och på vägen hem köpte jag en liten chokladkaka... Mådde inte speciellt dåligt dagen efter, men vågen visade dagen efter på +2,5 kg, och nu när det blivit onsdag så hänger dessa +2,5 kg kvar... (Hoppas/gissar att min kropp bundit upp en massa vatten, som med tiden försvinner när jag nu "äter som vanligt" med väldigt lite kolhydrater) Så, vill man fuska/synda/unna sig något, ska man göra det max någon gång/månad, och i lagom mängd... /B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenjen Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Benkar, det håller jag med om. Sen jag började med periodisk fasta (24-36h x 2 ggr i veckan) för en månad sen så har 2 av mina 5 fåfäng-kilon lossnat (är normalviktig men försöker deffa lite), trots några små fusk, då hag fuskat har jag normalt sett gått upp ca 1kg som håller i sig i 2-3 dar och sen försvinner igen, så jag har turen att inte påverkas så mycket av små enstaka fusk. Sen tror jag det är omöjligt för kroppen att gå upp 1-flera kilon fett av ett fusk, tror de första snabba 2-3kilona absolut är vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Benkar, det håller jag med om. Sen jag började med periodisk fasta (24-36h x 2 ggr i veckan) för en månad sen så har 2 av mina 5 fåfäng-kilon lossnat (är normalviktig men försöker deffa lite), trots några små fusk, då hag fuskat har jag normalt sett gått upp ca 1kg som håller i sig i 2-3 dar och sen försvinner igen, så jag har turen att inte påverkas så mycket av små enstaka fusk. Sen tror jag det är omöjligt för kroppen att gå upp 1-flera kilon fett av ett fusk, tror de första snabba 2-3kilona absolut är vätska. Stämmer nog att det mesta är vatten. Nu har det gått 1 vecka sedan helgen då jag "syndade/fuskade" riktigt rejält och gick upp 2,5 kg. 1,5 kg är borta, får se om kvarvarande 1 kg är borta till nästa söndag... /B 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Nu har det gått 1 månad sedan helgen då jag "syndade/fuskade" riktigt rejält och gick upp 2,5 kg, tog sin tid, men till sist så är jag tillbaka på ursprungsvikten... /B 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 För mig är livets goda att både få äta och göra som jag vill och inte som någon annan tycker. I mitt liv finns inget fuska, ty det är ett negativt begrepp. Vill jag äta en liter glass som kvällsmat, så gör jag det... Men tar också konsekvensen som den kommer och försöker inte göra det för ett moralisk dilemma. Dock gör det det efterföljande suget efter sött, att det blir sällan. Istället frossar jag med fet mat i största allmänhet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Den senaste veckan har varit märklig. En hunger och craving efter kolhydrater/socker som varit helt brutal. Why? Fick nån slags inledning till förkylning, den första på ett år, följt av några energilösa och otroligt hungriga dagar. Insåg att den inte gick att dämpa med fet mat. Testade att äta mig sprängfull men ändå samma känsla kvar. Fast den sitter snarare i bröstet o jag antar att den mer hör ihop med stress/nerver/oro/sömnstrul än egentlig hunger. Nån som känner igen? Nåväl, e fri från förkylningen nu och ska tillbaks in i träningsmode igen. Kanske var det för mycket träning som utlöste detta enorma begäret? Fast tveksamt. Kom precis hem från några bra vandringstimmar i skogen, som avslutades med... apropå att fuska... den första pizzan på över ett år.. och en glass.. och ett choklad. Vet inte riktigt hur jag ska se på det. Limps inställning låter sund, ingen större vits att trycka ner sig själv med känslor av misslyckande. Kroppen har uppenbarligen varit i obalans. Och kanske är, måste få ner turbulensen i bröstet på naturlig, sund väg. Löpning och crosstraining tycker jag hjälper. Att tvinga kroppen att bli trött, och att andas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Hur ser ni på rekommendationer gjorda av t ex Dave Asprey och Robb Wolf, att det kan vara bra med en "re-feed"-dag, dvs att man går us ketos t ex två dagar i veckan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts