Jenjen

Fuska - en fuskdag eller flera småfusk?

Recommended Posts

Jag vet att det är dåligt att fuska men jag känner att jag har det under kontroll, jag äter lchf-nyttig mat och är normalviktig.

Nu till min lite kontroversiella (och än så länge hypotetiska) fråga: om jag vill fuska med låt oss säga en kanelbulle, en glass och en liten påse chips. Tror ni det är bättre att ta en av sakerna en gång i veckan i tre veckor eller ska jag köra en total fuskdag med alla tre saker på en och samma dag?

Det känns som om en fuskdag skulle funka bättre, dels så finns ju chansen att jag får ont i magen redan av den första godbiten satt jag inte vill ha det andra, dels så kanske inte alla kolhydrater/kalorier hinner tas upp av kroppen? Å andra sidan kanske jag då mentalt tänker att dagen är förstörd och frossar nonstop med tio onyttigheter och då blir det ju såklart värre! Fast det mentala tänket att 'dagen är ändå förstörd' kan ju såklart komma på det andra alternativet också, och då tre gånger, alltså tre förstörda svulldagar.

PS. Ni behöver inte säga att jag borde skippa helt och hållet, det vet jag redan men jag tycker jag kan hantera fusk och om det handlar om nåt fusk nån gång varannan månad så tycker jag det är okej. Och nej, jag vill inte göra en lchf-variant (grädde med bär istället för glass eller ostchips).

Jag äter sedan 1,5-2 år väldigt lite kolhydrater (är nog snarare GI än LCHF, eller kanske en mix)  Har dock efter önskad viktnedgång (nådde önskad vikt 1 år sedan) hållt min vikt.

Min erfarenhet kring "synda/fuska" senaste året är att man någon enstaka dag per månad kan ta sig en enstaka kanelbulle, dricka några öl, märks inte.

Men förra helgen "syndade/fuskade" jag rejält vid en grillkväll hos goda vänner, tänkte mest "testa gränser/se hur mycket man kan unna sig"...  Det blev chips, öl, kött, fett, potatis, chokladbitar, och på vägen hem köpte jag en liten chokladkaka...  Mådde inte speciellt dåligt dagen efter, men vågen visade dagen efter på +2,5 kg, och nu när det blivit onsdag så hänger dessa +2,5 kg kvar...  (Hoppas/gissar att min kropp bundit upp en massa vatten, som med tiden försvinner när jag nu "äter som vanligt" med väldigt lite kolhydrater)

Så, vill man fuska/synda/unna sig något, ska man göra det max någon gång/månad, och i lagom mängd...

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benkar, det håller jag med om. Sen jag började med periodisk fasta (24-36h x 2 ggr i veckan) för en månad sen så har 2 av mina 5 fåfäng-kilon lossnat (är normalviktig men försöker deffa lite), trots några små fusk, då hag fuskat har jag normalt sett gått upp ca 1kg som håller i sig i 2-3 dar och sen försvinner igen, så jag har turen att inte påverkas så mycket av små enstaka fusk.

Sen tror jag det är omöjligt för kroppen att gå upp 1-flera kilon fett av ett fusk, tror de första snabba 2-3kilona absolut är vätska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benkar, det håller jag med om. Sen jag började med periodisk fasta (24-36h x 2 ggr i veckan) för en månad sen så har 2 av mina 5 fåfäng-kilon lossnat (är normalviktig men försöker deffa lite), trots några små fusk, då hag fuskat har jag normalt sett gått upp ca 1kg som håller i sig i 2-3 dar och sen försvinner igen, så jag har turen att inte påverkas så mycket av små enstaka fusk.

Sen tror jag det är omöjligt för kroppen att gå upp 1-flera kilon fett av ett fusk, tror de första snabba 2-3kilona absolut är vätska.

Stämmer nog att det mesta är vatten. Nu har det gått 1 vecka sedan helgen då jag "syndade/fuskade" riktigt rejält och gick upp 2,5 kg. 1,5 kg är borta, får se om kvarvarande 1 kg är borta till nästa söndag...

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det gått 1 månad sedan helgen då jag "syndade/fuskade" riktigt rejält och gick upp 2,5 kg, tog sin tid, men till sist så är jag tillbaka på ursprungsvikten...

/B

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är livets goda att både få äta och göra som jag vill och inte som någon annan tycker. I mitt liv finns inget fuska, ty det är ett negativt begrepp. Vill jag äta en liter glass som kvällsmat, så gör jag det... Men tar också konsekvensen som den kommer och försöker inte göra det för ett moralisk dilemma. Dock gör det det efterföljande suget efter sött, att det blir sällan. Istället frossar jag med fet mat i största allmänhet.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den senaste veckan har varit märklig. En hunger och craving efter kolhydrater/socker som varit helt brutal. Why?

Fick nån slags inledning till förkylning, den första på ett år, följt av några energilösa och otroligt hungriga dagar. Insåg att den inte gick att dämpa med fet mat. Testade att äta mig sprängfull men ändå samma känsla kvar. Fast den sitter snarare i bröstet o jag antar att den mer hör ihop med stress/nerver/oro/sömnstrul än egentlig hunger. Nån som känner igen?

Nåväl, e fri från förkylningen nu och ska tillbaks in i träningsmode igen. Kanske var det för mycket träning som utlöste detta enorma begäret? Fast tveksamt.

Kom precis hem från några bra vandringstimmar i skogen, som avslutades med... apropå att fuska... den första pizzan på över ett år.. och en glass.. och ett choklad. Vet inte riktigt hur jag ska se på det. Limps inställning låter sund, ingen större vits att trycka ner sig själv med känslor av misslyckande. Kroppen har uppenbarligen varit i obalans. Och kanske är, måste få ner turbulensen i bröstet på naturlig, sund väg. Löpning och crosstraining tycker jag hjälper. Att tvinga kroppen att bli trött, och att andas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser ni på rekommendationer gjorda av t ex Dave Asprey och Robb Wolf, att det kan vara bra med en "re-feed"-dag, dvs att man går us ketos t ex två dagar i veckan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg