Jump to content

D-vitamin och soleksem

Syster

Recommended Posts

Ännu en "början" på en sommar, och soleksemet lyser med sin frånvaro, trots en del sol :)

Jag har alltid sedan jag var liten, i början av sommaren, med bar hud och sol fått soleksem. Många somrar med den första solen har genomlidits med kliande små vätskefyllda blåsor på framförallt underarmar och "skenben" och fram på bröstet.

Nu är det tredje året som jag inte upplevt detta, och det är i tre år som jag tagit 2500 IE D-vitamin per dag.

Finns det fler här som upplever denna positiva "biverkan" på D-vitamintillskott och vet någon här varför man i så fall kan tåla sol bättre med D-vitamin?

• Like 4

Jodå!

Jag bränner mig inte alls lika lätt längre

Faktum är att jag nästan helt slutat med solkräm :)

Tänk om det är så att orsaken till att solcancer ökar hela tiden beror på

att folk har för låga d-vit nivåer :huh:

Skyddet fungerar kanske åt båda hållen och det är d-vit som är centralt för det?

• Like 3

Tänk om det är så att orsaken till att solcancer ökar hela tiden beror på

att folk har för låga d-vit nivåer :huh:

Skyddet fungerar kanske åt båda hållen och det är d-vit som är centralt för det?

Är det inte just så att D-vitaminbrist tycks ge ökad risk för cancer? Jag har bestämt för mig att jag läst detta någonstans. Var det Mats Humble eller möjligen Dr. Stephanie Seneff?

"Idag upplever jag att jag kan sola utan problem och utan att jag bränner mig. Givetvis vill jag inte bli stekt men jag vill gärna tillgodogöra mig D-vitaminet från solens strålar. Min poäng är alltså att när läkare och olika vetenskapliga studier varnar för solens strålar så tar de inte hänsyn till människors livsstil och val av livsmedel som föda... Läkaren Mats Humle hade ett mycket intressant föredrag i Säffle, i helgen, om hur för lite D-vitamin kan kopplas till psykiska sjukdomar och även till andra metabola sjukdomar som kopplas till ämnesomsättningen. Han menar att D-vitaminet är livsviktigt, särskilt för oss, i solfattiga Norden. Under sommaren gäller det för oss i Sverige att verkligen utnyttja solens livgivande strålar men då måste vi också se till att huden tål dessa strålar och det är i högsta grad kopplat till kosten."

https://fethalsa.wordpress.com/2015/06/30/dags-att-ga-ut-i-solen/

• Like 1