tomha Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Hur gör man och hur länge håller det? /T, på väg till utomlandet där riktig mat bara finns till frukost... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Min mormor förvarar öppnade smörpaket i skafferiet, där smöret håller sig bra tills det är slut. Eller åtminstone vet jag att hon gjorde det förut, nu är åtgången mindre och jag vet inte om hon sätter dit hela smörpaketet på en gång numera, eller kanske mindre mängd åt gången. För i kylen blir det ju så hårt. Men förvara i tät behållare och checka in smöret. Fort räknas det som "halvflytande" av någon nitisk kontrollant och nekas att följa med i handbagaget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Jag har alltid smör framme året runt i Rörstrands gamla smörbehållare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Ha den i en tätslutande burk. Många livsmedel håller sig bra länge utan kylning - längre än folk tror! Smör håller sig säkert två veckor, men den blir ju mjuk. så klart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anna grön Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Hej! Förvara smöret i en keramikskål, tillräckligt stor så hela 250gr paketet ryms mer än väl, häll över kallt vatten så hela smöret täcks. Smöret hålls nu i rätt temperatur, ej för rinnigt och ej för hårt.Bara helt perfekt! Byt vatten varje dag, dessutom inga bakterier och annat smuts. Så gjorde man t.ex. i Frankrike förrän kylskåpen kom.Du tar ditt smör som vanligt på smörkniven fast vattnet omsluter det.Prova! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Smör i 250g paket? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Smör i 250g paket? Typ Arlas ekologiska, kanske? http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865005267 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Ok. Jag köper mest Norrmejeriers i 500g, visste inte att det fanns mindre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anna grön Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Smör i 250g paket? Nä,nä det blev fel! 500gr brukar det visst för det mesta vara! Men Lidl säljer faktiskt ekologiskt smör och de är väl 250 gr paket.Så jag blanda lite ihop allt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anna grön Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Nä,nä det blev fel! 500gr brukar det visst för det mesta vara! Men Lidl säljer faktiskt ekologiskt smör och de är väl 250 gr paket.Så jag blanda lite ihop allt... Dessutom bor jag i Finland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Jag brukar bli förbannad om affären inte har ekosmör i kiloförpackning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Jag brukar bli förbannad om affären inte har ekosmör i kiloförpackning OT: Har funderat på varför bara margarin (rysning) finns i kiloförpackning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 OT: Har funderat på varför bara margarin (rysning) finns i kiloförpackning... Jag antar att margarin fortfarande säljer bra och kilopaketen används förmodligen vid storbaken. Fast även smör finns faktiskt i kiloförpackning i de större affärerna. Jag brukar köpa dem på COOP forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts