The Biochemist Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Intressant om kolesterol och vikten av sulfat. Känns som de är något intressant på spåren. A novel hypothesis for atherosclerosis as a cholesterol sulfate deficiency syndrome http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456713/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Mycket intressant! Vilka födoämnen är rika på svavel? Eller fungerar det lika bra med MSM? Som jag förstår är flera av de områden där människans förfäder levde rika på svavel genom vulkanisk aktivitet (rift valley t ex). Kan vi möjligen ha ett större behov av svavel än vad som kan tillgodoses där vi numera lever? PS. Seneff har tidigare sagt att hon inte tycker att D-vitamin i form av tillskott är lämpligt eftersom det, som jag förstår, bypassar synteseringsmekanismerna i huden. Jag har dock inte helt satt mig in i hennes argumentation närmare. DS. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Enligt Terry Wahls som rekommenderar mycket grönsaker i sin diet för att stärka immunförsvaret och motarbeta autoimmuna sjukdomar så ska man äta svavelrika grönsaker som är lök, svamp, kål, broccoli, sparris mm 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Vitlök och solljus rekommenderar artikelförfattaren. Finns I andra sorters lök också, ägg är ganska bra (svavellukt är det "äckliga" starka). MSM är utmärkt. Även glukosamin och konditorin kommer ofta bundna till sulfat. Sulfat är involverat I D-vitamin, testosteron och flera andra reglermekanismer också. Det finns fler exporter på D-vitamin som framfört samma risker med tillskott av vitamin D. Det är sällan riskfritt att supplementera hormoner eller pro-hormoner (vilket vit D är). Dock är det helt klart så att man kan motverka sjukdommar som uppstår vid D-vitaminbrist med tillskott. Men det verkar inte riktigt som att det är lämpligt att nå så kallade "optimala" nivåer av vit D via tillskott. Man finner dessa "optimala" nivåer I observationsstuder där personerna nått dem via solljus och I randomiserade kontrollerade studier med tillskott uppnår man inte samma fördelar som när man når dessa nivåer via solljus. Vi har ju aldrig fått I oss speciellt stora mängder via kosten historiskt. Vi I norr har lyckats undvika brist under vintern genom att få I oss en del via lever, ägg och liknande. Samt att vi även haft tillgång till kolhydrater under sommaren vilket förmodligen gjort oss lite feta och sedan under vinterna har vi brännt av detta fett då vi gått på en ketogen diet och då har vit-D också frigjorts eftersom det lagras I fettet (det sistnämnda är för all del inte allmänt vedertagen forskining utan mer min egen syn på det hela). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Jag har svårt att tro att det är så enkelt som att käka några ägg om dagen så slipper man arterioskleros...men det kan ju vara en "pusselbit". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Svavelrika grönsaker! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 http://www.livestrong.com/article/289250-list-of-foods-high-in-sulfur/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 ""Vi har ju aldrig fått I oss speciellt stora mängder via kosten historiskt. Vi I norr har lyckats undvika brist under vintern genom att få I oss en del via lever, ägg och liknande. Samt att vi även haft tillgång till kolhydrater under sommaren vilket förmodligen gjort oss lite feta och sedan under vinterna har vi brännt av detta fett då vi gått på en ketogen diet och då har vit-D också frigjorts eftersom det lagras I fettet (det sistnämnda är för all del inte allmänt vedertagen forskining utan mer min egen syn på det hela)."" Jag tror inte det där är helt korrekt. I norra europa var vi tidigare storkonsumenter av sill/ strömming. Min far tex växte upp i norrbotten på 40/50 talet och fram till han var 20 åt han strömming varje dag, jag överdriver inte, varje dag. Strömming innehåller duktigt med Dvitamin. 100g =183% av RDI, http://matkalkyl.se/se-strommingfilstekt.php Dessutom en övervikt av omega 3 över 6. Från de första invandrarna fram till 1960/70 talet åt vi mycket fet fisk i norra europa. Det kompenserade det magra solutbudet vad gäller Dvitamin. http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/may/11/why-herring-is-good-for-you 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Nåt som också hade betydelse för D-vitaminstatusen är att griser som går ute i solen och bökar lagrar d-vitamin i späcket som vi sedan åt vid juletid och framåt då det var som mörkast 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Man rekommenderar svavelrika grönsaker till personer som blivit utsatta för radioaktiv strålning. Grilla vitlöksklyftor i ugn, supergott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 ""Vi har ju aldrig fått I oss speciellt stora mängder via kosten historiskt. Vi I norr har lyckats undvika brist under vintern genom att få I oss en del via lever, ägg och liknande. Samt att vi även haft tillgång till kolhydrater under sommaren vilket förmodligen gjort oss lite feta och sedan under vinterna har vi brännt av detta fett då vi gått på en ketogen diet och då har vit-D också frigjorts eftersom det lagras I fettet (det sistnämnda är för all del inte allmänt vedertagen forskining utan mer min egen syn på det hela)."" Jag tror inte det där är helt korrekt. I norra europa var vi tidigare storkonsumenter av sill/ strömming. Min far tex växte upp i norrbotten på 40/50 talet och fram till han var 20 åt han strömming varje dag, jag överdriver inte, varje dag. Strömming innehåller duktigt med Dvitamin. 100g =183% av RDI, http://matkalkyl.se/se-strommingfilstekt.php Dessutom en övervikt av omega 3 över 6. Från de första invandrarna fram till 1960/70 talet åt vi mycket fet fisk i norra europa. Det kompenserade det magra solutbudet vad gäller Dvitamin. http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/may/11/why-herring-is-good-for-you Om detta stämmer angående RDI av D vitamin i sill så kan jag inte förstå varför man säger att det är svårt att få i sig tillräcklingt med D genom kosten! En liten burk matjessill innehåller 125 gr sill och det skulle iallafall jag lätt kunna äta per dag hellre än tabletter i så fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Även om man kan få I sig RDI via kosten är det mer ett konstaterande för länder med svag sol på vintern att befolkningen lider av D-vitaminbrist. RDI är en sak, de som försöker uppnå "optimala" nivåer tar ofta kosttillskott som ligger på 20ggr RDI eller mer för att nå "optimala" nivåer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Även om man kan få I sig RDI via kosten är det mer ett konstaterande för länder med svag sol på vintern att befolkningen lider av D-vitaminbrist. RDI är en sak, de som försöker uppnå "optimala" nivåer tar ofta kosttillskott som ligger på 20ggr RDI eller mer för att nå "optimala" nivåer. Hur gör du själv då Biochemisten, tar du tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Nu för tiden brukar jag ta D3 på vintern. Ganska låg dos, 800 IE eller nåt sånt. Är mycket ute I solen på sommaren. Förr behövde jag inte ta något på vintern, nivåerna hölls sig till våren. Men på den tiden brukade jag tävla I kampsport och sässongen var under vintern. Det gjorde att jag alltid gick ned några kilo under hösen/vintern för att komma I rätt viktklass. Tror det var så att D-vitamin som fanns lagrat I fettet frisattes då. Jobbade på ett läkemedelsföretag på den tiden och kunde ta hur mycket provar jag ville på labbet så kunde följa det hela ganska noga. Var alltid förvånad varje vinter att D-vitaminet höll sig på bra nivå ända till våren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Nu för tiden brukar jag ta D3 på vintern. Ganska låg dos, 800 IE eller nåt sånt. Är mycket ute I solen på sommaren. Förr behövde jag inte ta något på vintern, nivåerna hölls sig till våren. Men på den tiden brukade jag tävla I kampsport och sässongen var under vintern. Det gjorde att jag alltid gick ned några kilo under hösen/vintern för att komma I rätt viktklass. Tror det var så att D-vitamin som fanns lagrat I fettet frisattes då. Jobbade på ett läkemedelsföretag på den tiden och kunde ta hur mycket provar jag ville på labbet så kunde följa det hela ganska noga. Var alltid förvånad varje vinter att D-vitaminet höll sig på bra nivå ända till våren. Så intressant! Viktigt att kolla hur ens nivåer är då förstår jag, så man ser hur man själv ligger till och inte bara ta tillskott. Vad anser du är en bra nivå på ett sådant prov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Provtagning av vit D är inte helt trivialt att tolka. Inte för att det är svårt att mäta utan för det finns flera olika former och olika ställen det lagars på I kroppen. När jag testade förr använde jag mig själv som referens genom att mäta hur mycket 25(OH)D steg med hjälp av solljus. På den tiden (typ 15 år sedan) fans inga riktvärden att gå efter. Varje timma sol gav en viss ökning men efter ett tag blev ökningen mindre och till slut planade den ut vid ca 90-100 nmol/L. Eftersom kroppen reglerar vit-D produktionen själv när den sker via solljus antog jag att den själv såg till att optimal nivå uppnås. Vitamin D "gurus" brukar rekomendera någon stans kring 100 nmol/L så det stämmer ganska bra med mina egna resultat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Det låter ju som att det är ganska onödigt att ta vanligt blodprov för att testa sin D nivå då om man inte kan göra så avancerade mätningar som du gjort? Samtidigt är det väl inte så bra att ta tillskott om man inte vet vad det resulterar i för nivåer. Verkar vara ett område med stora frågetecken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Om man har D-vitaminbrist och ligger på låga nivåer är ett blodprov ganska pålitligt eftersom det då blir låga nivåer överallt oavsett hur man testar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Tog 800 IE/dag i olivolja hela vintern.. och hade 52 i 25(OH)D! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Zepp, vilken enhet? 52 kan vara högt eller lågt beroende på om man anger massan eller antalet molekyler per volymenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts