Jump to content

Periodisk fasta; 5:2 vs. 16:8?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej i sommarvärmen!

Min tvillingsyster har precis börjat köra 5:2-metoden (periodisk fasta) och upplevde såklart att det var mycket jobbigt (som det väl brukar vara i början tänker jag?!). Jag berättade för henne om 16:8-metoden och hon tyckte att det lät mycket lättare att genomföra än 5:2. Hon frågade mig om man går ner lika mycket i vikt på 16:8 som på 5:2 men jag kunde tyvärr inte svara på det. Någon som vet/har erfarenhet? Jag har för mig att många som går på 16:8 gör det mest för att öka muskeltillväxten (typ atleter), inte så mycket för att gå ner i vikt?

5:2 är väl egentligen inte fasta. Fasta för mej är noll energiintag. 16:8 däremot är fasta. Om jag förstått rätt så repareras skadade celler istället för att det bildas nya vid helfasta och IGF 1 sjunker vilket är positivt på många sätt. Ann Fernholm förklarar det bäst  http://ettsotareblod.se/varfor-ar-periodisk-fasta-bra-for-kroppen/  5:2 gav inte lägre IGF 1 i en studie som gjordes nyligen.

När det gäller vikten så har i varje fall jag lättare att hålla vikten med 16:8, men kanske inte ser nån direkt viktnedgång.

5:2 har jag inte provat.

• Like 3

För mig är 16.8 främst ett bekvämt sätt att äta på. Jag äter det jag ska på bestämda tider och undviker sug och småätande. Vissa dagar äter jag 16.8, andra dagar 18.6 eller 20.4. Passar det så fastar jag 24 h ibland och jag hoppas kunna genomföra längre fastor framöver. Om periodisk fasta av typen 16.8  faktiskt lett till viktnedgång är jag osäker på. 5.2 har inte lockat mig. Det finns personer som kombinerar 5.2 och 16.8. Tycker man att 5.2 känns jobbigt så testa att börja med 16.8 och kombinera den med 5.2 senare när man blir mer fastevan.

Jag har testat 5.2 i samband med någon fastedag, där jag fastat 24 h och sedan ätit 500 kalorier till middag. Min kropp blev ordentligt stressad av det och jag hade bl  a svårt att sova, så jag känner att 5.2 inte fungerar.

• Like 3

Jag körde ca 16-20 timmarsfastor varannan eller var tredje dag under ett halvår. Det var precis i den vevan jag var så påläst att jag kunde börja äta LCHF på rätt sätt. Jag insåg att det går bättre att fasta om man drar ned på kolhydraterna ordentligt eftersom man inte får så mkt hungerkänslor. Jag gick inte så mkt ner i vikt som med LCHF men jag blev av med magkatarren och blev betydligt piggare. Dessutom var det godare att äta mat. Jag försökte med 5:2 också men det blev för lite mat/dag. Jag klarade bara en dag. 

Nu äter lite 16:8 automatiskt med min kost. 

• Like 1

Jag äter 16:8 för att det passar mig; ingen effekt på vikten. Jag har prövat 5:2, har svårt att hitta rätt modell (äta flera små mål=500 kcal, ett mål á 500 kcal, inget alls?). Blev konstant hungrig och lade ner det ganska snart, men jag tror det hade effekt på vikten.

Jeg kjørte også 16:8 og vekten stod stille. . .  eller den krøp saaakte nedover men gikk fort opp når jeg spiste vanlig LCHF igjen.

Jeg måtte ta til Jason Fungs faste for at det skulle skje saker.  Faste mandag til torsdag/fredag og 16:8 om mulig resten.

Med andre ord er jeg ganske insulinresistent og det må drastiske tiltak til :)

• Like 1

Diabetes typ 2 insulinbehandlad, pga stort kortison intag räcker det inte med LCHF för att klara diabetesen. Men LCHF hjälper mot viktuppgång som är den vanligaste biverkningen till kortison.

Sedan 14 månader äter jag enligt 16:8 fastan är minst 16 timmar, oftast blir det 2 måltider per dag, fungerar otroligt bra sen jag fick ställt in insulin etc.

Testade 5:2 men fick aldrig till det med insulinet var farligt nära koma vid ett par tillfällen.

Det bästa och mest effektiva för både vikt och andra hälsofördelar är att köra 5:2 och skippa de 'godkända' 500kcal och alltså vattenfasta de två dagarna, då blir det 36h fasta (ät sista målet middag dag 1, sen inget dag 2, och ät frukost som vanligt dag 3). Kan dock vara svårt om hon inte äter LCHF.

• Like 2

Det bästa och mest effektiva för både vikt och andra hälsofördelar är att köra 5:2 och skippa de 'godkända' 500kcal och alltså vattenfasta de två dagarna, då blir det 36h fasta (ät sista målet middag dag 1, sen inget dag 2, och ät frukost som vanligt dag 3). Kan dock vara svårt om hon inte äter LCHF.

Ja tyvärr äter hon inte LCHF men hon vet om att det skulle vara betydligt lättare att fasta om hon åt LCHF. Hennes man är tyvärr helt emot LCHF, en som tycker att "man ska äta allt" vilket gör det svårare för henne att äta LCHF även om hon gärna vill det. Han är Rumän och Rumäner äääälskar bröd! De äter det till ALLT!

Det går ju att köra fasta ändå, bara att hon kanske känner av hungern lite mer vissa tider. Hon kan ju prova, i så fall skulle jag rekommendera att hålla nere på kolhydraterna åtminstone dagen innan hon börjar och äta lite mer protein om hon inte vågar äta fett.

Annars kan hon ju köra en fuling och kasta ner en extra sked smör i såsen/soppan utan att han ser eller steka en omelett med salami och lite extra ost :)

Sen finns ju de accepterade fetterna avokado, lax, makrill, olivolja, nötter, frön och ägg, det är bra att äta innan man fastar (och närsomhelst annars). Om hon måste äta av allt kanske det räcker med en liten sked pasta/ris/potatis eller en tunn skiva bröd med mkt smör och ost?

• Like 1

Det är nog helt omöjligt att säga.

Det beror på så mycket. 

För viktnedgång är det nog hugget som stucket. Det som man klarar av är det som är bäst. Jag kör inget system, jag kör ibland ett dygn utan mat, ibland bara lite mat över dagen, ibland 16:8 (eller 18:6 - jag kollar inte klockan  :P )

(För min del är fasta det enda som biter på mina förtretliga extrakilon. Jag har uppnått en viss, hrm, mognad  ;) och mina hormoner gör att fläsket är tjurigare än innan. )

Fasta för hälsan däremot då börjar tiden spela roll. De flesta verkar vara överens om att kroppen inte går in i "reparationsläge" förrän efter 20+ timmar utan kaloriinskott.

• Like 3

På helger o även om jag är ledig o är hemma blir det automatiskt nån typ av 16:8 för mig. Det blir en rejäl frukost kring 9 och sedan rejäl middag runt tre-fyra på eftermiddagen, äter oftast inget efter fem på kvällen. Inget jag gör medvetet utan äter så mycket/energitätt vid dessa två mål att jag inte behöver äta mer än så :)

Det går ju att köra fasta ändå, bara att hon kanske känner av hungern lite mer vissa tider. Hon kan ju prova, i så fall skulle jag rekommendera att hålla nere på kolhydraterna åtminstone dagen innan hon börjar och äta lite mer protein om hon inte vågar äta fett.

Annars kan hon ju köra en fuling och kasta ner en extra sked smör i såsen/soppan utan att han ser eller steka en omelett med salami och lite extra ost :)

Sen finns ju de accepterade fetterna avokado, lax, makrill, olivolja, nötter, frön och ägg, det är bra att äta innan man fastar (och närsomhelst annars). Om hon måste äta av allt kanske det räcker med en liten sked pasta/ris/potatis eller en tunn skiva bröd med mkt smör och ost?

Tack för bra tips! Ska framföra detta till henne =). 

Det är nog helt omöjligt att säga.

Det beror på så mycket. 

För viktnedgång är det nog hugget som stucket. Det som man klarar av är det som är bäst. Jag kör inget system, jag kör ibland ett dygn utan mat, ibland bara lite mat över dagen, ibland 16:8 (eller 18:6 - jag kollar inte klockan  :P )

(För min del är fasta det enda som biter på mina förtretliga extrakilon. Jag har uppnått en viss, hrm, mognad  ;) och mina hormoner gör att fläsket är tjurigare än innan. )

Fasta för hälsan däremot då börjar tiden spela roll. De flesta verkar vara överens om att kroppen inte går in i "reparationsläge" förrän efter 20+ timmar utan kaloriinskott.

Ja jag tänker också att det som man klarar av borde vara bäst! Hon har nyligen fött barn och har svårt att bli av med de sista kilona hon la på sig under graviditeten. Så det är nog mest viktnedgången hon är ute efter! Men har 16:8 funkat för dina extrakilon?

Ja jag tänker också att det som man klarar av borde vara bäst! Hon har nyligen fött barn och har svårt att bli av med de sista kilona hon la på sig under graviditeten. Så det är nog mest viktnedgången hon är ute efter! Men har 16:8 funkat för dina extrakilon?

16:8 är mitt normala ätbeteende nu när jag slipper tvinga i mig frukost. :) En kopp kaffe med grädde till "frukost", lunch med massor med grönsaker och sen vanlig middag (utan potais, ris eller mjölmat förstås). Det gör inget med min vikt.

Det måste riktig fasta till; 24 timmars med en liten boost till kvällsmat (sova med helt tom mage är inte riktigt min grej) och sen inget förrän nästa lunch. Då först ger sig kilona hektona motvilligt med. Och gud nåde mig om jag släpper på tyglarna, då kommer de tillbaks i ett huj. Förra veckan åt jag som en gris (om man ska tro orsakssambandet mellan fetma och brist på självdiciplin..): 1 dag med sushi och 1 glas vitvin och några dagar senare en liten påse ostbågar. +1,5 kilo. GAH! Ni ser. Fullkomligt lössläppt och galet kaloriintag/skitmatsätande.. :blink:

Om hon nyss fött barn skulle jag nog rekommendera henne, om hon ammar, att bara spänna av lite och låta det ta lite tid att försvinna. Trist råd, jag vet, men ja, man har en kropp och den kroppen ha ett specifikt syfte de där korta månaderna och det är inte att vara snygg naken. (Om hon frågar sin man tycker han nog att hon ÄR snygg naken i alla fall haha!)

• Like 2