petjac Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Hejsan, Jag har fått diagnosen diabetes typ 2. I hopp om att sänka sockerhalten så funderar jag på att gå över på lchf kost. Men, i den kosten förekommer det höga halter av protein. Detta gör att jag funderar på om det är nått för mig, eftersom jag har höga kreatinin- och ureavärden. Vad säger erfarenheten, är lchf med högt proteinintag lämpligt vid njursvikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Rickard Posted July 6, 2015 Popular Post Share Posted July 6, 2015 LCHF betyder Low-Carb High-Fat. Alltså, man ersätter kolhydraterna med fett. Proteinmängden är oförändrad. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att man ska äta mycket protein i LCHF. Mycket protein hindrar ofta viktnedgång bland annat. Jag använder kött mer som en krydda, och äter mycket grönsaker som växt ovan jord och smör, kokosfett, olivolja i olika såser till det. Fisk äter jag ofta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 proteinmängden som WHO rekommenderar (oavsett kost) är 1 g protein/kg kroppsvikt. Och mer än så ska man inte äta på LCHF heller. Helst 1g/önskad målvikt. De som äter strikt ketogent säger tom 0,8 g/lean bodyweight - fettfri kroppsvikt. Vill man bygga muskler kan man gå upp till 1,5 g. Märk väl, jag pratar om rent protein och det finns ca 20 g protein per 100 g kött. men man får ju i sig protein även genom t ex ägg, mjölkprodukter, grönsaker osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Behöver du räkna så finns det en bra sida som heter kostbevakningen.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Min fästman lider av njursvikt (och är tyvärr inte jätteintresserad av LCHF). Vi frågade Annika Dahlqvist när vi var på LCHF-campingen I Säffle. Hon sade att det som skadar njurarnas blodkärl är högt blodsocker, och har man njursvikt ska man se till att man inte får för mycket protein. Men fett är neutralt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petjac Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Jag tänkte som så här. Det mesta vi äter innehåller protein, till och med ett äpple. Det finns ett antal fetter som inte innehåller något protein, men att äta av de fetter är väl inget jag skulle basera mina måltider på (tänker då på ister och olivolja). Nåväl, om jag gör som Ann Fernholm säger, att öka intaget av exempelvis Chréme Fraiche så ökar jag ju intaget av protein. Så hur gör man då, som i mitt fall när jag vill minska kolhydrater (diabetes typ 2) och proteiner (njursvikt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Jag vet väl ingen lchf-are som baserar sina måltider på ister och olivolja. Man äter kött/fisk/ägg (helst då fett kött/fet fisk) upp till 1 g protein/kg kroppsvikt (kanske mindre då, med tanke på njurarna); lagom med kolhydratssnåla grönsaker, och kryddsmör/fet sås till. Typ. Om man nu vill undvika bade kolhydrater och mejerier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts