Gå till innehåll

Periodisk fasta och blodsocker.


Recommended Posts

Jag har ätit strikt LCHF sedan i påsk, mitt blodsocker låg på 12 mmol och sjönk till hälften efter ett dygn och sedan legat mellan 4-6.

Sedan ett par veckor har jag börjat med 16:8 och med fettkaffe. Nu har blodsockret parkerat mellan 6-7,3. Hur kan det ligga så högt efter 16 timmar fasta? Var kommer sockret ifrån? Är det någon som upplevt något liknande? Tacksam för svar. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du har diabetes eller prediabetes. Kan det stämma? Jag har ungefär samma upplevelse som du när det gäller blodsocker. Sexton timmars fasta rår sällan på mitt blodsocker.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man har diabetes eller inte är det ganska vanligt att blodglukos först går ned vid LCHF men sedan eventuellt kryper upp något. Ofta känns det som det har fastnat på en nivå och går inte rubba. Det är inte helt trivialt att sänka fasteglukos men finns visa knep.

 

Levern kan putsa ut glukos även om du inte äter kolhydrater eftersom den gör glukos från aminosyror (protein). Dessutom bör du kontrollera om du har ketoner I blodet eller inte när du mäter. Summan av betahydroxybutyrat (BHB) och glukos är av intresse. Låt oss saga att du en vecka har gukos på 5 mmol/L och BHB på 1 mmol/l. Nästa vecka är glukos 6 mmol/L och BHB 0 mmol/L. Då är summan fortfarande 6 mmol/L vilket betyder att allt är normalt. Om summan däremot ökar med tiden betyder det att läget försämras. Om båda går upp är det tecken på typ 1 diabetes och om glukos går upp men BHB ner är det tecken på typ 2 diabetes.

 

Hur som helst för att få ned glukos bör man tänka på att det finns ett inflöde av glukos till blodet och ett utflöde och det är differansen mellan dessa som avgör om glukos går upp eller ned. Om du stängt av inflödet, vilket I princip enda sättet att göra är med LCHF kost, kan du också jobba med utflödet. Hjärnans upptag kan man inte ändra men musklerna kan absorbera en hel del glukos. Det förutsätter dock att de inte är fulla med glukos (glycogen) redan. För att tömma dem behöver du använda muskeln. Vanlig styrketräning, ganska tungt, fungerar för detta. Konditionsträning är inte lika bra eftersom det mest tränar hjärta/lungor. Du måste tömma varje muskel på glukos var för sig. Glukos I musklerna kan nämligen inte gå tillbaka till blodet om det är brist på glukos någon annan stans (bl a därför konditionsträning inte fungerar så bra eftersom kroppen inte kan dela med sig av sitt glukos). När musklerna har lägre nivåer kommer de ta upp mer glukos och det gör att det blir enklare att få ned blodglukosnivåerna (dirket efter träningspasset kan dock blodglukos vara högra men skippar detaljerna om varför det är så).

 

Har du provat fasta utan fettkaffe? Vilket sorts fett har du I fettkaffet? Olika fetter påverkar också blodsocker lite olika. Exakt hur är något jag jobbar på just nu faktiskt. Att ta fram en kombination av olika fetter som tillsammans sänker blodglukos maximalt. Men får återkomma om det lite senare när vi gjort fler experiment.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...