may Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Verkligen bra podcast med Dr. Datis Kharrazian, som bl a liksom andra funktionsmedicinare (fast han är skolmedicinare också) poängterar livstilsförändringar vid autoimmun sjukdom. http://www.phoenixhelix.com/2015/06/19/episode-21-autoimmune-qa-with-dr-datis-kharrazian/ Ps. har börjat gurgla nu Ds 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Vagusnerven är högst intressant. Den verkar vara betydligt mer interagerande i kopplingen hjärna-tarm än vad man tidigare trott inom den etablerade medicinforskningen. Kiropraktorer världen över verkar dock sedan länge insett dess viktiga funktion, och inte minst i samband med korrigering av den närliggande atlaskotan så finns det många rapporter om patitenter som blivit av med molande värk, fått bättre tarmfunktion och blivit mindre infektionskänsliga samt inflammatoriska sjukdomar som gått tillbaka. Många epileptiker har blivit hjälpta av att få en TNS-stimulator inopererad på vagusnerven som aktiverar den med elektriska impulser - det är dock inte alla som blir hjälpta av detta. Nu finns det som man kan gissa väldigt lite vetenskapligt godkänd forskning på dessa två områden eftersom det inte gynnar aktiebolaget Big Pharma AB att bedriva sådan typ av forskning, men egentligen är det ganska logiskt att dessa två saker hänger ihop ganska väl OM man får leka med tanken att bygga vissa kroppsfunktioner på följande teorier: - Huvuddelen av immunförsvaret återfinns i tarmsystemet (rätt logiskt eftersom det största skyddet för främmande ämnen utifrån bör sitta i det mest exponerade området för främmande ämnen utifrån.) - Vagusnerven är den huvudsakliga kommunikatorn mellan hjärna och tarm, även om den kompletteras med vissa endokrina kommunikationsbärare (hormoner). Således är tarmens funktion och agerande både vad gäller matsmältning och immunförsvar kraftigt avhängt input från hjärnan via vagusnerven. - Atlaskotan och dess omliggande ligament och muskler kan p.g.a. dess placering nära vagusnerven påverka nervens funktion om det är så att området är mycket svullet eller om kotan har i övrigt hamnat i ett läge där nerven kläms. Aktivering av vagusnerven sker genom via diafragmamuskulaturens kontraktioner. Gäspning, gurgling, djupandning (meditation), hålla andan, sjunga, kräkas m.m. är alla exempel på aktiviteter där vagusnerven stimuleras. Tror ju inte det är någon slump att det i många ursprungskulturer återfinns många exempel på ritualer där ovanstående aktiviteter är rätt frekvent förekommande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Då är det kanske därför det är så många som upplever att de mår bra av att sjunga i kör. Det stimulerar vagusnerven helt enkelt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Vagusnerven är högst intressant. Den verkar vara betydligt mer interagerande i kopplingen hjärna-tarm än vad man tidigare trott inom den etablerade medicinforskningen. Kiropraktorer världen över verkar dock sedan länge insett dess viktiga funktion, och inte minst i samband med korrigering av den närliggande atlaskotan så finns det många rapporter om patitenter som blivit av med molande värk, fått bättre tarmfunktion och blivit mindre infektionskänsliga samt inflammatoriska sjukdomar som gått tillbaka. Många epileptiker har blivit hjälpta av att få en TNS-stimulator inopererad på vagusnerven som aktiverar den med elektriska impulser - det är dock inte alla som blir hjälpta av detta. Nu finns det som man kan gissa väldigt lite vetenskapligt godkänd forskning på dessa två områden eftersom det inte gynnar aktiebolaget Big Pharma AB att bedriva sådan typ av forskning, men egentligen är det ganska logiskt att dessa två saker hänger ihop ganska väl OM man får leka med tanken att bygga vissa kroppsfunktioner på följande teorier: - Huvuddelen av immunförsvaret återfinns i tarmsystemet (rätt logiskt eftersom det största skyddet för främmande ämnen utifrån bör sitta i det mest exponerade området för främmande ämnen utifrån.) - Vagusnerven är den huvudsakliga kommunikatorn mellan hjärna och tarm, även om den kompletteras med vissa endokrina kommunikationsbärare (hormoner). Således är tarmens funktion och agerande både vad gäller matsmältning och immunförsvar kraftigt avhängt input från hjärnan via vagusnerven. - Atlaskotan och dess omliggande ligament och muskler kan p.g.a. dess placering nära vagusnerven påverka nervens funktion om det är så att området är mycket svullet eller om kotan har i övrigt hamnat i ett läge där nerven kläms. Aktivering av vagusnerven sker genom via diafragmamuskulaturens kontraktioner. Gäspning, gurgling, djupandning (meditation), hålla andan, sjunga, kräkas m.m. är alla exempel på aktiviteter där vagusnerven stimuleras. Tror ju inte det är någon slump att det i många ursprungskulturer återfinns många exempel på ritualer där ovanstående aktiviteter är rätt frekvent förekommande. Intressant, särskilt om djupandning! Ja, Kharrazian verkar mena (i intervjun) att han typ begår tjänstefel om han inte testar hur vagusnerven fungerar innan han går vidare med undersökningar av jästöverväxt i magen, candida osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Då är det kanske därför det är så många som upplever att de mår bra av att sjunga i kör. Det stimulerar vagusnerven helt enkelt Absolut! Just körsång är ju dessutom en riktig oxytocin-bomb med att vi som flockdjur gillar grupptillhörighet å allt det där. Sen verkar det ju inte orimligt att tänka sig att vagusnerven spelar en rätt major roll i hur blodet skall fördelas runt i kroppen, framförallt mellan hjärna/tarm vilka i princip är de två enskilt största energioutputs vi har. Om funktionen att reglera detta varierande blodflöde på ett effektivt sätt saknas är det inte konstigt man får en hel hop med problem som exempelvis högaktiv tarm, dåsighet, sömnsvårigheter, brainfog etc etc. Det mest vansinniga i mitt tycke är att det inte är helt ovanligt att gastric-bypass patienter får denna nerv avskuren i samband med operationen, eftersom den av många läkare anses som "onödig". https://d20tdhwx2i89n1.cloudfront.net/image/upload/t_attachment/z3x1zszrkcnhop1atug1.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 15, 2015 Author Share Posted July 15, 2015 Parkinson’s May Begin in Gut and Spread to the Brain Via the Vagus Nerve http://neurosciencenews.com/parkinsons-gastrointestinal-tract-neurology-2150/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Mer om vagusnerven. https://www.youtube.com/watch?v=yVVaTRbegJs&feature=youtu.be 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Mer intressant om vagusnerven; http://thelowhistaminechef.com/the-vagus-nerve-inflammation-connection/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Jag är för att stimulera vagusnerven via körsång! Och det finns en del vetenskap som antyder att denna körsång helst skall utövas i något kyrkligt sammanhang! Dvs de som är medlemmar utav någon frikyrka verkar leva längre och är friskare.. iallafall i USA. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Jag är för att stimulera vagusnerven via körsång! Och det finns en del vetenskap som antyder att denna körsång helst skall utövas i något kyrkligt sammanhang! Dvs de som är medlemmar utav någon frikyrka verkar leva längre och är friskare.. iallafall i USA. Gospel, sååå bra ju! :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Gospel, sååå bra ju! :-) Dock så inbillar jag mig att det främst handlar om social kontext? Såå.. om man är medlem av någon frikyrka och deltar i deras kör så är man dels bland likasinnade och så får man lov att utöva sång. Bägge grejerna är förmodligen det som bidrar till att man finner sig själv och sina gelikar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Frikyrklig körsång? Bara om jag saknar alternative. Jag sjunger helst inte gospel och spirituals och annat religiöst (vissa psalmer kan gå an); det behöver man inte gå till en frikyrka för att råka ut för. Men sjunger I kör gör jag, och mår definitivt väldigt bra av det. Andningen trodde jag. Så det är vagusnerven oxå (läste jag om I Charmen med tarmen; intressant bok) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Jag är för att stimulera vagusnerven via körsång! Och det finns en del vetenskap som antyder att denna körsång helst skall utövas i något kyrkligt sammanhang! Dvs de som är medlemmar utav någon frikyrka verkar leva längre och är friskare.. iallafall i USA. Jo, det är ju en intressant paradox att gemenskap i tron på liv efter döden förlänger livet före döden… Men i USA undrar jag om det inte delvis kan handla om att man inom kyrklig gemenskap hjälper varandra vid tex hälsoproblem, och i ett land där vård inte är alla förunnat kan en stark gemenskap i en församling vara livräddande på så vis. Men körsången är säkert också bra! F.ö. är jag glad att vagusnerven kom upp nu, jag kämpar på med autoimmun problematik men har tidigare inte kollat så mycket på vagusnerven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts