Petra183 Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Linfrön uppges vara giftiga och ska främst användas som laxermedel. Rekommenderad mängd per dag är 1-2 msk. Enligt en del sidor ska krossade linfrön undvikas. Upphettas linfrön till 175-250 grader, så försvinner en del av de giftiga ämnena, så linfrön kan t ex användas när man bakar. Jag har bl a ett LCHF-recept på köttfärslimpa där man blandar köttfärsen med linfrön och en linfröwrap, som man gör i mikrovågsugnen. Inget för mig att tro att en köttfärslimpa får en innertemperatur på 175 grader och hur varmt det blir i mikron har jag ingen aning om. I båda recepten används krossade linfrön. Går det att göra linfrön och krossade linfrön ofarliga eller mindre giftiga och i så fall hur, eller ska jag leta rätt på andra recept? Lite mer om linfrön och dess giftighet. http://www.recepten.se/blogg/post/krossat_linfroe/309 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Krossade linfrön bör du undvika hur som helst iomed oxiderade fettsyror! Man kokar upp linfrön innan man använder dem i matlagning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts