Moventia Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Jag har lärt mig att vassle (engelskan whey) ska vara supernyttigt. Normalt tillverkar man det genom att sila kall fil eller yoghurt genom tyg. Den klara massa som rinner ur är vasslen. Restprodukten är för lös att använda till ost. Det alternativet blir för dyrt för mig då jag tyvärr skulle kräkas av att äta den lösa ostmassan. Ett annat sätt är att göra färskost. Då hettar man upp filen/kefiren och häller sedan av vasslan. Då blir ostmassan fastare och kan kryddas upp och användas om färskost. Det tilltalar mig inte heller särskilt mycket då jag har en favoritost, som lyser upp min LCHF-tillvaro. Men varje vecka bakar jag LCHF-bröd av ägg/keso/riven ost. Keson låter jag rinna av (enligt Skaldemans recept) och får då en vitfärgad vätska som resultat. Min fråga till panelen är därför om den här vitfärgade vätskan har någon näringsmässig motsvarighet till Vassle? Eller är alla nyttigheter bortsopade vid Kesotillverkningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Vasslen kan användas som starter när man mjölksyrar. En del recept bygger på att man syrar med vassle, enligt andra syrar man med saltlake. Följer med nyfikenhet, då jag också undrar vad vasslen resp ostmassan egentligen innehåller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Om vi pratar mjölksyrabakterier kan vassle från vissa yoghurtar vara intressant men tyvärr tror jag att de yoghurtar som vi har tillgång till har mycket dåligt med bakterier varför man kan låta bli och leta bakterier i opastöriserad surkål istället tex. Vassle från osyrade produkter som keso finns det ingen anledning hålla på med. Vassle har en mycket stark påverkan på insulinet, därför är det populärt på gymmen där man vill bygga. Vill man däremot gå ner i vikt så stoppar högt insulin effektivt viktnedgång och om man dessutom äter mycket fett som i lchf kommer kroppen pga det höga insulinet lagra fettet som fett. Man kallar effekten för insulinotropic. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16002802 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 I keso är det väl mest kasein och endast mindre del vassle. När det gäller vassle protein och insulin är det faktiskt så att det både gynnar muskeltillväxt och fettförbränningen. Insulin, liksom de flesta hormoner och signalsubstanser, skickar meddelande mellan organ och celler. Men det är i större utsträckning miljön inne i cellen som styr om du ska bränna fett eller lagra fett. Eftersom blodglukos går ned av vassleprotein ökar fettförbränningen. Insulin i närvaro av högt blodsocker ökar fettinlagring men insulin i närvaro av höga halter aminosyror i blodet ger en helt annan effet (stimulerar muskeltillväxt). Whey protein but not soy protein supplementation alters body weight and composition in free-living overweight and obese adults. J Nutr. 2011 Aughttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21677076 Effects of whey protein and resistance exercise on body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr. 2014.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24724774 Whey protein supplementation preserves postprandial myofibrillar protein synthesis during short-term energy restriction in overweight and obese adults. J Nutr. 2015 Febhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25644344 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moventia Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Tack för svaren. Det verkar lite motsägelsefullt om det bidrar eller inte bidrar till fettförbränning. Men jag är i första hand intresserad av de nyttiga bakterierna. Men det verkar inte fungera med de filvarianter som säljs i Sverige. Kesovasslan får jag fortsätta kasta och i stället satsa på surkål eller kinchi (eller hur det nu stavas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts