Peter B Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 När Tim Noakes begår ett misstag hugger Gudiol som en kobra och kallar Tim för en "Tomte" https://instagram.com/p/43eZf8Eqr4/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Inntrykket jeg fikk av twitterfeeden til Tim Noakes var at det var humoristisk ment. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifi Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Gudiol har gjort det till sin livsuppgift att hacka ner på LCHF. Det är tråkigt att han inte är mer nyanserad när det gäller LCHF. Han hugger direkt på felaktigheter, men han lyfter aldrig det positiva i LCHF. Men han har ju rätt i mycket av sin kritik. LCHF rörelsen har lite av ett religiöst stuk.The typical LCHF are äter D- vitamin, sågar aspartam, äter max 2 måltider om dagen, gillar barfotaskor, äter magnesium, sågar motion för viktnedgång, hyllar salt, äter zink, ratar gluten, och påstår att man kan äta hur mycket kalorier som helst bara det är minimalt med kolhydrater. En dam antydde i kostdoktorn bloggen att hennes förbränning ökade med över 4000 kalorier om dagen när hon minimerade kolhydraterna. Ingen av dom "respekterade ledarna" reagerade, inte ens kostdoktorn som borde försöka hålla kvalité även bland kommentarerna genom att på ett positivt sätt avisa felaktigheter. Gudiol reagerar nog mot dessa stolligheter och att ingen seriös LCHF are tar den vettiga debatten, då sågar han felaktigt det mesta inom LCHF. Kalorier in kalorier ut gäller för viktnedgång, även med LCHF kost. Visst kan ämnesomsättningen öka något med bra sammansättning av kosten, men effekten är överdriven. Motion ger troligen större effekt än LCHF på vikten om man äter lika många kalorier. Detta vet Gudiol, och där håller jag med honom. Alla som rasar ned i vikt med LCHF minskar sina kalorier rejält, men mörkar det för att hylla LCHF. Tommy Runesson är en förebild för mig. Han har nog mer än halverat sitt kaloriintag med hjälp av LCHF och halverat sin vikt. Han hade nog inte klarat det utan att dra ned rejält på kolhydraterna. Det är lättare att äta kalorisnålt om man minimerar kolhydraterna. Nu har han börjat motionera, han joggar och gymmar, vilket kommer att öka hans förbränning vilket kommer att vara bra för hans vikt och välbefinnande. Jag säger aldrig att jag äter LCHF om någon frågar. Jag säger att jag undviker socker och snabba kolhydrater och att jag tycker om och gärna äter fet mat. Min kost är ganska strikt LCHF kost, jag tror jag snittar 20 g kolhydrater om dagen, men jag vill inte "LCHF stämpla" mig själv och säga att jag äter LCHF kost, jag äter nyttig mat. På restaurang ljuger jag i bland att jag har diabetes för att få i hop en kolhydratfattig måltid. Jag skulle aldrig säga att jag äter "LCHF", fast jag gör det. Det är lite "foliehatt" över LCHF:-) Mina barn idrottar på hög nationell nivå. Dom läser och gillar Gudiol, han är duktig och seriös. Han har en bra syn på kost och hälsa, men framförallt är han en otroligt duktig idrottsfysiolog. Mina barn äter inte LCHF, men dom undviker socker och snabba kolhydrater och dom tycker om och äter gärna fet mat. Gissar att dom ligger på 40-60g kolhydrater om dagen, mest som grönsaker. Den äldre har själv upptäckt att när han kör styrketräning direkt efter den ordinarie träningen så tappar han kraften i dom sista repsen med skivstång. Han har märkt att kosten påverkar detta, om han får i sig mer kolhydrater inför dubbelpassen orkar han mer. Då blir det mer potatis och andra kolhydratrika grönsaker, mycket sällan pasta och aldrig sportdryck med socker. Ungarna ligger i topp när det vankas fystester, och fettprocenten är optimal, så deras kosthållning fungerar. Noakes har rätt i att det sockras för mycket inom idrotten. Men jag förstår att Gudiol retar sig, fast han också är negativ till skitmat inom idrotten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Här är en nylig artikel av Gudiol från Body som är inte är fullt så negativ som man kanske vant sig vid från honom: http://www.body.se/artiklar/nyheter/20150618/lchf-himmel-eller-helvete Nu har jag inte varit här på ett tag och har inte full koll på vad som hänt under senare tid, så med den brasklappen så måste jag ändå invända att somliga (läs: åtminstone jag) varit ihärdiga vad gäller att ifrågasätta de mest önsketänkande påståendena som florerar och även försökt förklara dem samt ibland även ge argumentatoriskt stöd som fungerar bättre mot de som tittar snett på LCHF. Av den anledningen trodde jag inte detta var ett lika stort problem numera. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Mina barn äter inte LCHF, men dom undviker socker och snabba kolhydrater och dom tycker om och äter gärna fet mat. Gissar att dom ligger på 40-60g kolhydrater om dagen, mest som grönsaker. Med tanke på att de är fysiskt aktiva och tränande så är 40-60 g kolhydrater definitivt att betrakta som LCHF. Så kort och gott, dina barn äter LCHF. Man får alltså inte glömma att vad som definierar "låg" beror på individens behov och förutsättningar metabolt. Den äldre har själv upptäckt att när han kör styrketräning direkt efter den ordinarie träningen så tappar han kraften i dom sista repsen med skivstång. Han har märkt att kosten påverkar dettaJepp, samma insikt jag nådde, dvs att jag behöver fylla på glykogennivåerna åtminstone lite vissa träningsdagar för att kunna ta slut på muskeln innan energin tar slut s.a.s. Men jag hade inga problem alls på den tiden jag körde med mindre volym, dvs färre repetitioner och set. Det finns dock flera varianter på hur tillförseln av kolhydrater kan gå till. Hittills har jag mest anammat att äta mer kolhydrater de dagar jag tränar. Ett vanligt alternativ är annars att fylla på "cykliskt", dvs var 3-4 dag eller på helgen. Ungarna ligger i topp när det vankas fystester, och fettprocenten är optimal, så deras kosthållning fungerar. Noakes har rätt i att det sockras för mycket inom idrotten. Men jag förstår att Gudiol retar sig, fast han också är negativ till skitmat inom idrotten.Skitmat är en rätt flummig term beroende på kontext även om jag själv nyttjat/nyttjar den. Extrem skitmat som godis kan ju i rätt sammanhang vara idealt för att ex. maximera glykogeninlagring... "Skitmat" tar inte heller hänsyn till mängdförhållanden. Ät för mycket av det nyttigaste som finns så är det i regel inte så bra heller. Men det är ju användbart att såga "skitmat" om man inte är så förtjust i att en viss typ av makronutrientsammansättning är mer ideal än andra på ex. fettförbränning...och vägrar nämna det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Gudiol är ju emot det mesta tycker jag... Som att hans uppgift är att dissa. Fast jag läser gärna hans inlägg ändå för han har många intressanta ämnen men avsnitten som handlar om studier hit och dit hoppar jag gärna över eftersom det uppenbart inte finns tillräckligt bra studier om nånting. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Hej! HelgeK, du får gärna ta upp vilka fakta du avser i din kommentar och lägga fram dina egna referenser. Kommentarer som din är orsaken till att jag inte läser på forumet lika ofta som tidigare. Det är ofta samma hjulspår och häxjakt på oliktänkande, oftast utan refererande till vetenskap. Kom med något konstruktivt istället! Jag tackar Leifi för ett bra självkritiskt inpass och jag trodde att denna tråden skulle bli läsvärd när Tiny följde upp med mer vettigheter. Men när kommentar nummer 6 handlar om att hoppa över studier och ett personligt påhopp som kommentar nummer 7, då blir jag mest ledsen och inser att forumet i stort är ganska insnöat. Det är ju ingen skada i sig, men leder tyvärr ingenvart för mig personligen som gärna vill vidare, och se om det finns något djupare än de 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater (MAX!) som är grejen. Gudiol hjälper iaf mig att dyka djupare ner i ämnet kost och hälsa, eftersom även jag anser att han har mycket kunskap och förmedlar den på ett bra sätt. Sen att han är lite väl aggressiv ibland får man väl för fan ta, och bemöta argument med argument, inte gnäll. The truth is out there! Snart kanske det finns tillräckligt bra studier som gör oss alla klokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Håller med om att man bör vara öppen och ödmjuk, inte insnöad och tunnelseende, och det gäller alla oavsett om man tror på LCHF eller ej. Har bara läst lite av Gudiol, men minns att jag fick intryck av att han verkar tycka LCHF är bra, men motsätter sig vissa av förklaringarna till varför. Markus, du avser väl E% och inte %? Glöm inte att det finns olika nivåer inom LCHF som man kan välja efter behov, www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition. Normal LCHF tillåter mycket grönsaker, vilket många verkar ha om baktassen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Uuuh.. vad trött jag blir! Lustmord av JG är poppis, likaså utav Noakes/LCHF.. för att inte tala om V Stefansson! Eh, vad handlar det om förutom att man saknar argument? Oså när man är inne på folks vandel så kan man lika gärna dra till med det värsta! Ponera att någon har 80% rätt men 20% fel.. dvs vi vet inte allt, vetenskapen spretar åt alla håll, framtiden kanske kan utvisa vem som hade mest rätt? Det är prexis lika dumt som att säga att man blir sjuk av att äta LCHF.. man kan mycket väl bli sjuk.. tillomed avlida i förtid av att äta LCHF.. beroende utav vad man äter! Äter man onyttigt oavsett bokstavskombinationer så kan det leda till förtida död eller sjukdom! Likaså vad gäller träning, den kan bli lidande av vad man äter.. oavsett bokstavskombination.. den är mer beroende utav vad du faktist äter.. och hur mycket! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Gudiol är ju emot det mesta tycker jag... Som att hans uppgift är att dissa. Fast jag läser gärna hans inlägg ändå för han har många intressanta ämnen men avsnitten som handlar om studier hit och dit hoppar jag gärna över eftersom det uppenbart inte finns tillräckligt bra studier om nånting. Själv är jag inte lika intresserad av Gudiol som många andra är helt enkelt för att han är strikt studiefokuserad. Det kan man iofs få vara men i min värld är man ingen expert om man inte själv också spenderat/spenderar en del tid "in the trenches" s.a.s. Hans dissande av lågkolhydratkost genom åren har ju i regel missat en rätt stor andel anekdotiska inlagor från flera decennier sedan, ex. inom kroppsbyggarvärlden. När det ryker för mycket så finns det i regel något som glöder i grunden...och det är det som Gudiol och den typen av individer inte tycks vilja inse. Som expert ingår ju faktiskt också att tänka stort och brett och inte myopiskt som ett ensida fokus på studieflödet innebär. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Hursomhelst tycker jag att det är nyttigt att emellanåt läsa vad Gudiol skriver...på totalen allting sammanvägt så tycker jag att han för debatten runt kost och träning framåt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Jag har ingen åsikt om JGs vandel.. inte om någon annans heller för den delen! Bortser man från att JG slår på allt och alla så kan även en blind höna hitta ett guldkorn.. och JG är definitivt inte en blind höna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Jag gillar oftast Gudiols inlägg om olika ämnen men har noterat att han tycks vara negativ till allt, dvs han tycks gilla att granska kritiskt, att vara emot och därmed skapa diskussion. Han refererar ofta till studier och går igenom dessa rätt djupt och just de delarna hoppar jag personligen över eftersom alla studier tycks kunna vinklas lite hur man vill. För den som är intresserad av studier är det säkert bra läsning men för mig är enskilda individers berättelser mer intressanta. Kan varmt rekommendera hans inlägg i 8 delar om barfotalöpning och serien i 3 (?) delar om ekologiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Om jag gillar något hos JG så är det just alla studier han hittar! Däremot drar vi inte alltid samma slutsatser utav dem! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Hursomhelst tycker jag att det är nyttigt att emellanåt läsa vad Gudiol skriver...på totalen allting sammanvägt så tycker jag att han för debatten runt kost och träning framåt. Instämmer och det är inte enbart för att utgångsläget på håll och kanter varit avgrundsdjupt inom områdena kost, träning och för all del hälsa. Alla dessa områden färgas skrämmande ofta av irrelevans som styrkraft. Det är oftare betydligt viktigare vem/hur/vad personen är än vad den säger/förstår/har insikt om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Jag tycker om att någon ifrågasätter; det är ju så vi lär oss något. Men jag har nästan helt slutat att läsa JG:s sida. Det är bara studier som staplas på varann; frågar man för att man inte förstår får man en irriterad kommentar att läsa själv - och det har jag inte kompetensen att göra. Den enda gang jag läste en studie han skrev om, kunde jag konstatera att resultatet av en studie beror ju på vilken fråga man staller, och staller man frågan fel, så hjälper det inte hur bra svaret besvarar frågan, det sager ändå ingenting. Så för mig är det oftast bara slöseri med tid att gå in på hans hemsida. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 10, 2015 Author Share Posted July 10, 2015 Fast jag tycker att det är lite orättvist och säga att man inte ska ta sin utgångspunkt utifrån studier. Hur ska vi annars komma framåt? Enbart genom anekdotiska berättelser? Sen så är det nog oerhört lätt att man "cherry pickar" studier eller gör övertolkningar som stödjer den egna tesen. Den som känner sig utan skuld när det gäller detta får gärna kasta första stenen... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Fast jag tycker att det är lite orättvist och säga att man inte ska ta sin utgångspunkt utifrån studier. Hur ska vi annars komma framåt? Enbart genom anekdotiska berättelser? Självfallet inte. Däremot är ju problemet med Gudiol det diametralt motsatta, dvs han utgår enbart från rådande studieläge. Han tycks ha väldigt lite anekdotisk erfarenhet vilket blev flagrant när han mot undertecknad försökte försvara sitt nedsablande av LCHF en gång i tiden här på forumet och sedan vidare på hans blogg. I just tränings- och idrottsliga sammanhang så finns ju ofta mycket kunskap och lärdomar som inte nåtts av det vetenskapliga kritiska granskandet men som ändå stämmer och fungerar. Med den roll som han har så har han ju ett ansvar bortom att bara gräva fram och läsa studier eftersom han nu återkommande får funktionen som expert i allehanda mediala sammanhang. Då duger det inte att - som tidigare - klanka ned på en kosthållning som ex. lågkolhydratkost medelst grumligt lästa/tolkade studier och helt utan insikt om att den typen av kosthållning faktiskt varit otroligt förekommande och framgångsrik under flera decennier i sammanhang där optimalt låga kroppsfettnivåer varit primärt fokus, dvs inom kroppsbyggningen. Vilket bara är ett exempel. Sen så är det nog oerhört lätt att man "cherry pickar" studier eller gör övertolkningar som stödjer den egna tesen. Den som känner sig utan skuld när det gäller detta får gärna kasta första stenen... Huka dig! Nej, det är klart, i stridens hetta och i sammanhang som ex. här så kan det ju lättare bli så även om man saknar intentionen eller i varje fall medvetandegjort detta. I Gudiols fall och - igen - kopplat till LCHF så har ju han haft all tid i världen att skriva sina artiklar så grundligt som möjligt. Ingen dietreligiös vegan (för att nämna den mest förekommande typen av detta fenomen) tvingar fram snabb respons i en kommentarstråd som glöder... Han är herre över sin egen blogg och har såväl möjlighet som ett ansvar att presentera så solid och kvalitativt hög klass på inläggen som möjligt. Men nog om Gudiols alster och metoder nu för min del. Tillägg: För övrigt tycker jag det är fascinerande att läsa Wikipediaartikeln om Tim Noakes med Gudiols dom, dvs "tomte", samtidigt klingande i bakhuvudet. Det är nästan så det föder tanken "den som sa't han va't"... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 10, 2015 Author Share Posted July 10, 2015 Jaa..självklart måste man använda sig av studier, ta till sig av anekdotiska berättelser och samtidigt använda sig av sitt objektiva sinnelag! Men jag tror att det är något som enbart vi med positiv inställning till LCHF klarar av. "Tillägg: För övrigt tycker jag det är fascinerande att läsa Wikipediaartikeln om Tim Noakes med Gudiols dom, dvs "tomte", samtidigt klingande i bakhuvudet. Det är nästan så det föder tanken "den som sa't han va't"..." Så här typ : 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Summa summarum! Är man lagd åt det hållet att man vill ha en Guru att följa så handlar det mer om troende.. hitta en enkel lösning som skall lösa alla ens problem! Vi kan konstatera att sådana Gurus inte existerar! Iallafall så måste man själv lära sig något om vad det handlar om.. för att förstå själva innebörden i Guruns budskap! Det var det första! Det andra är att olika personer har olika fokus.. dels själva, dels till vilka de riktar sig! För det tredje.. om man tar till sig råd som stämmer för en viss kategori människor, men man tillhör en annan kategori, så blir det hur som helst fel! Va.. får man inte välja själv vem man är? Mnjae.. jo det får man men det kanske inte stämmer så himla bra med ens gener/förutsättningar i övrigt! Såå.. nu vill jag ha reda på om det finns någon Guru som gör att jag blir ung, skitsnygg, smal, rik och framgångsrik.. gärna adlad.. eller iallafall världsberömd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Såå.. nu vill jag ha reda på om det finns någon Guru som gör att jag blir ung, skitsnygg, smal, rik och framgångsrik.. gärna adlad.. eller iallafall världsberömd! I så fall ska du välja en plastikkirurg som Guru! Stora bröst eller nåt sånt brukar kunna fixa det sista... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 I så fall ska du välja en plastikkirurg som Guru! Stora bröst eller nåt sånt brukar kunna fixa det sista... Mm.. men ett av mina lyten är att jag har för stora bröst.. och jag är man.. hur kul är det på en skala?? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Hur lyckades ni få den här diskussionen till att handla om bröstförstoringar?! ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Hur lyckades ni få den här diskussionen till att handla om bröstförstoringar?! ;-) Tycker de flesta trådar spårar ut efter 10 inlägg? Såå, vi lyckades hålla trådens ämne iallafall 20 inlägg i just det här fallet.. nästan rekord! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Hur lyckades ni få den här diskussionen till att handla om bröstförstoringar?! ;-) Han kanske inte är så intressant den där Gudiol, after all!? (det rimmade!) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts