Jump to content

Antiinflammatorisk lchf - vad finns det kvar att äta...?

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen fått diagnos fibromyalgi, inte helt oväntat - har varit i "gnisselzonen" (som Anna Hallén så träffsäkert kallar den) i många år. Utmattningssyndrom, olika sorters värk, nedstämdhet, övervikt, trötthet osv osv osv. 

Nu skulle jag vilja skärpa till kosten till mer antiinflammatorisk och om jag fattat det rätt så ska jag då undvika socker, gluten och stärkelse (vilket jag ju redan gör), rött kött, omega-6/växtoljor, kasein/mejeriprodukter. Hm, nåt mer? Kändes som en lång lista när jag sammanställde tidigare. 

Hur som helst så har jag funderat jättemycket på vad sjutton det blir kvar att äta. Var får jag till exempel fettet ifrån om jag ska undvika vegetabiliska oljor, mejeriprodukter (grädde, smör, creme fraiche, ost) och kanske även nötter pga omega-6? Kokosolja använder jag redan lite: en sked i kaffet ibland, steker i det i bland. Helt ok - men det är dyrt och hur hållbart (miljömässigt) är det i längden att bara använda fettkällor som kommer långväga ifrån...? Har förstått att smör kan funka ändå, men initialt vill jag ju gärna prova att ta bort allt inflammatoriskt för att få en tydligare skillnad. 

Vore jätteintressant att höra vad ni andra som äter antiinflammatoriskt faktiskt äter. Hur får ni ihop fettmängden? Vad äter ni till frukost, lunch, middag? 

Tack på förhand!  :)

• Like 1

För de som lider av inflammatoriska/autoimmuna sjukdomar kan det vara bra att sprida ut Omega3 under dagen, det är kanske mest en personlig erfarenhet, men jag har även hört andra som tycker att deras symtom minskar med en jämn fördelning.

Det går alldeles utmärkt att använda smör som det är om man inte är allergiker, vissa klarar även icke klarnat smör med en mjölkproteinallergi.

Nu ville ju trådskaparen utesluta mjölkprotein för att få en så antiinflammatorisk kost som möjligt, därav tipset med klarnat smör :)

• Like 2

Willys har börjat sälja Ghee som är tillverkat av ekologiskt smör, av märket Kung Markatta.

Antiinflammatoriska ämnen är ju gurkmeja och ingefära finns att köpa i stora burkar på Coop Forum, blir lite billigare så.

Jag tar en tesk. gurkmeja 1/2 tesk. ingefära ett stänk cayennepeppar och ett stänk grovmalen svartpeppar i ett glas vatten kör även med 3 krm. MSM men det kanske inte är så antiinflammatoriskt du får läsa om det på nätet eller gå med i Facebook gruppen "Kolloidialt Silver 2.0" där skriv det om MSM också. Lycka till.

• Like 1

Guest jala

Förstår fortfarande inte omega 3 utspritt under dagen.Om du äter 1 gång om dagen hur blir det bättre att sprida ut det till 2 gånger?Jag tar 3 kapslar omega 3 och ser ingen som helst logik i att någonsin sprida ut det flera gånger om dagen.

Ägg är hyfsat billiga även om de är ekologiska.
Kokosmjölk eller kokosgrädde, diverse thai-rätter.

Kan du tänka dig vin i matlagning, så finns det en rad grytor mm.
Majonnäs, helst hemgjord (misstänker att man kan göra den på ghee, även om jag inte testat)

Guacamole och andra röror eller salsor med avocado.
Kan du tänka dig tomat så finns det en del tomatröror och tomatsåser.
Hemkokta buljonger.

Testa med hollandaisesås och bearniesås, samt kryddsmör på ghee. 

En tråd om mejerifritt.  http://forum.kostdoktorn.se/topic/7028-v%C3%A4rt-att-vara-mejerifri/?hl=kasein

En tråd om kasein och läckande tarm  http://forum.kostdoktorn.se/topic/6971-kasein-och-l%C3%A4ckande-tarm/?hl=kasein

• Like 2

Rött kött kan du lugnt fortsätta äta

Problemen man kan skönja med kött uppkommer bara när det är kött av sämre kvalitet

Då rör det sig om charkprodukter eller kött som uppfötts industriellt med massor av omega-6 i kosten

Håller du dig däremot till naturligt gräsuppfött kött är det inflammationsminskande

Oro och depression kopplas som bekant ofta till att kroppen är inflammerad

Här lite om en Australiensk studie som visar dramatiska förbättringar på detta område då kosten innehåller naturbeteskött

http://www.kostdemokrati.se/nyheter/2012/03/27/mindre-rott-kott-kan-leda-till-depression/

• Like 3

Smör behöver du inte akta dig för. Det är proteinet (vassle) och kolhydraterna (laktos) i mejeriprodukterna som du ska akta dig för. Ost är mindre dåligt eftersom det inte innehåller laktos.

Kokosfett kan man köpa billigt om man bara inte bryr sig om att det ska vara ett dyrt märke med "olja" i namnet istället för "fett".

Rött kött kan du gott äta, men det som är uppfött på skräp blir sämre. I affären är det mesta nötköttet gräsbetat så det kan man köpa, men det är ju dyrt. Nästan allt fläsk är skräp (och djurplågeri), all kyckling är skräp. Bästa sättet att få tag i bra (och djurvänligt) kött till bra priser (förutom att jaga eller föda upp själv) att köpa direkt från uppfödare. Man kan t.ex. köpa hel eller halv gris som gått lösa för ner mot 50 kr/kg om man köper direkt från gården.

Ät allt på djuren. Inälvorna är bäst och ofta missade nu för tiden. Njure är inte så gott tycker jag. Men hjärta, lever och tunga är gott som det är. Märg är bra fett. Lunga, hjärna, brosk, talg m.m. (styckningsslamsor) är gott att ha i korv eller pölsa.  

Proetinrika, kolhydratrika (stärkelserika) och feta växter ska du akta dig för. De som inte är rika på något alls går bra och är många. Sallad, gurka, tomat osv.

Men sen är det ju så att du ska gå in hårt från början för att sedan lätta upp på kostrestriktionerna. Först stenhårt tills du mår bättre, sedan för du in lite nötter, ost, grädde, avokado eller vad du vill ha gradvis. Om du blir sämre igen så drar du ner på det inflammationsdrivande. Det gäller ju nämligen att hamna i en bra balans, inflammation är ju också nödvändigt. 

• Like 2

Förstår fortfarande inte omega 3 utspritt under dagen.Om du äter 1 gång om dagen hur blir det bättre att sprida ut det till 2 gånger?Jag tar 3 kapslar omega 3 och ser ingen som helst logik i att någonsin sprida ut det flera gånger om dagen.

Du kan se det så här: de långkedjiga omega-3-fettsyrorna som finns i dessa tillskott är essentiella, dvs de behövs för livsviktiga processer i kroppen och vi måste tillföra dem via födan. Exakt när de livsviktiga processerna som kräver dessa fettsyror pågår kan man inte veta, men man kan anta att de fördelar sig över dygnet. Tar man då hela dosen en gång per dygn (eller en gång per vecka) så har man en stund därefter fettsyrorna tillgängliga för processerna, men om behovet tillfredsställs kommer de inte cirkulera i väntan på att behövas, utan de kommer användas i förbränning eller lagras i fettvävnaden (som vilken fettsyra som helst).

Då kan man tänka sig att ju mer man sprider ut intaget, desto mer ökar sannolikheten att en större del av fettsyremolekylerna används som det var avsett.

• Like 3

Hej alla, tack för många bra tips! Fortsätt gärna med mer!

Omega-3 och d-vitaminer äter jag redan. :) Har även börjat med en "shot" av gurkmeja, ingefära, kanel, cayenne och kryddnejlika (i pressad citron, äppelcidervinäger och en skvätt färskpressad jucie) för att få i mig antiinflammatoriska kryddor utan att all mat smakar likadant. 

Det jag främst är lite bekymrad för är just hur man får i sig bra fetter i tillräcklig mängd om man inte ska äta växtoljor (alltså ingen majonnäs) och inte mejeriprodukter (alltså inte grädde, creme fraiche, ost etc som jag idag använder flitigt). Bra tips med kokosgrädde, det blir lite omväxling mot ägg som annars känns som en av få fettkällor som finns kvar i tillräcklig mängd. Fettet i kött och fisk räcker inte riktigt till för att få rätt fördelning på fett/protein/kolhydrater. Men det känns ändå svårt - eller ovant iallafall - att bli så begränsad. Nästan alla mina favoritrecept är ju goda och mättande just pga grädde och ost. En liten svårighet när jag googlar på mejerifritt är att jag ofta kommer till sidor som använder mycket växtbaserade ersättningsprodukter: havregrädde, sojagrädde osv. Det vill jag absolut INTE äta. Birgitta Höglund är suverän, har följt henne i flera år. Och jag vill gärna ha mer inspiration, fler tips från andra som av olika anledningar äter antiinflammatoriskt! :) 

• Like 2

Smör är ju en fettkälla som man kan hälla i vad som helst nästan.

Man kan köpa märgben och koka dem, då smälter märgen, när man sedan låter koket svalna så lägger sig fettet på ytan. Det håller hur länge som helst och går att använda som smör i matlagning.

Samma sak med talg om du kan få tag i det.

Eftersom du skriver om utmattning och depression så undvik att göra kosten till ännu en stressfaktor. I din situation hade jag fortsatt äta smör , koncentrerat smör eller Ghee.

Perfektion kan bli ytterligare sten på börda!

• Like 3

• 1 year later...

Hej alla, tack för många bra tips! Fortsätt gärna med mer!

Omega-3 och d-vitaminer äter jag redan. :) Har även börjat med en "shot" av gurkmeja, ingefära, kanel, cayenne och kryddnejlika (i pressad citron, äppelcidervinäger och en skvätt färskpressad jucie) för att få i mig antiinflammatoriska kryddor utan att all mat smakar likadant. 

Det jag främst är lite bekymrad för är just hur man får i sig bra fetter i tillräcklig mängd om man inte ska äta växtoljor (alltså ingen majonnäs) och inte mejeriprodukter (alltså inte grädde, creme fraiche, ost etc som jag idag använder flitigt). Bra tips med kokosgrädde, det blir lite omväxling mot ägg som annars känns som en av få fettkällor som finns kvar i tillräcklig mängd. Fettet i kött och fisk räcker inte riktigt till för att få rätt fördelning på fett/protein/kolhydrater. Men det känns ändå svårt - eller ovant iallafall - att bli så begränsad. Nästan alla mina favoritrecept är ju goda och mättande just pga grädde och ost. En liten svårighet när jag googlar på mejerifritt är att jag ofta kommer till sidor som använder mycket växtbaserade ersättningsprodukter: havregrädde, sojagrädde osv. Det vill jag absolut INTE äta. Birgitta Höglund är suverän, har följt henne i flera år. Och jag vill gärna ha mer inspiration, fler tips från andra som av olika anledningar äter antiinflammatoriskt! :)

Jag äter sällan smör men massor av fett. Tex egen majonäs på kallpressad olivolja, det går att vänja sig vid bittra och andra smaker när man vill och har lite smak-utvecklings- förmåga som man ofta har som vuxen, sen äter jag avokado, oliver, och brukar göra tex pesto utan ost och nötter på grönkål med olivolja, baba ganoch med avokado, vitlök och olivolja, osv. Ganska lätt att äta mkt fett från fisk och kött som är fet också. Tex så äter jag alltid hel eko kyckling med skinn och fläskkarré med fettkant och stekt makril istället för kycklingfilém fläskfilé och vit fisk filé som är magert,undviker nötfärs som är magert om jag vill ha mer fett i maten.

Jag äter sällan smör men massor av fett. Tex egen majonäs på kallpressad olivolja, det går att vänja sig vid bittra och andra smaker när man vill och har lite smak-utvecklings- förmåga som man ofta har som vuxen, sen äter jag avokado, oliver, och brukar göra tex pesto utan ost och nötter på grönkål med olivolja, baba ganoch med avokado, vitlök och olivolja, osv. Ganska lätt att äta mkt fett från fisk och kött som är fet också. Tex så äter jag alltid hel eko kyckling med skinn och fläskkarré med fettkant och stekt makril istället för kycklingfilém fläskfilé och vit fisk filé som är magert,undviker nötfärs som är magert om jag vill ha mer fett i maten.

och fettet ligger mellan 65-75 för det mesta. Vill man ha mer kan man ta en extra klick kryddsmör på maten och blanda runt om man inte gillar fettet i egen form.

Rött kött kan du lugnt fortsätta äta

Problemen man kan skönja med kött uppkommer bara när det är kött av sämre kvalitet

Då rör det sig om charkprodukter eller kött som uppfötts industriellt med massor av omega-6 i kosten

Håller du dig däremot till naturligt gräsuppfött kött är det inflammationsminskande

Oro och depression kopplas som bekant ofta till att kroppen är inflammerad

Här lite om en Australiensk studie som visar dramatiska förbättringar på detta område då kosten innehåller naturbeteskött

http://www.kostdemokrati.se/nyheter/2012/03/27/mindre-rott-kott-kan-leda-till-depression/

But the professor, whose results have been published in the journal Psychotherapy Psychosomatics, advised women not to exceed the recommended amount of red meat either.

'We found that regularly eating more than the recommended amount of red meat was also related to increased depression and anxiety,' she said.

The Department of Health recommends consuming no more than 70g of red meat a day.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2118409/Women-cut-red-meat-twice-likely-suffer-depression-anxiety.html#ixzz4RJ3vSEw2 

I vilket fall är det epi-data, svårt att säga att det var orsaken utifrån det (och betald av köttindustrin, kan ju va värt att ha i åtanke även om det inte innebär automatiskt att det är fusk)