Jazzans Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Hej! Jag har flera gånger försökt att börja med LCHF utan att klara av det. Nu har jag ätit rätt strikt i över två veckor och det går jättebra. Det som är kruxet är att jag har GAD (generell ångest) och panikångest. Jag äter 40mg. Citalopram per dag för detta vilket är maxdosen. Två dagar innan jag började med LCHF igen fick jag en av de starkaste panikattackerna jag haft. Detta sätter givetvis spår och jag blir svag både psykiskt och fysisk. Sedan dess har jag haft två ångestattacker till och känner mig nu svagare än på länge. Är kostade rädd, ont i muskler som hela tiden är i spänningsläge. Bröst, rygg, axlar, armar, nacke och huvud är nästan alltid påverkade just nu. Kan det vara så att jag borde äta mer liberalt? Kan LCHF påverka min ångest negativt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Har du använt maten som ångestdämpare och nu står det inte till buds med din nya kosthållnng? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jazzans Posted July 8, 2015 Author Share Posted July 8, 2015 Inte som ett aktivt val tror jag, men säkert på något sätt. Fast att äta så dåligt som jag gjorde påverkade dock också ångesten negativt då jag också var rädd för att dö av den maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Har man ångestproblem kan nog förändringar man gör i tillvaron utlösa attacker eftersom man i sin fantasi är rädd för att den förändring man gör ska vara något farligt. Att äta bra naturlig mat är annars inget farligt. Jag tror nog även en lågkolhydratkost kan vara bra eftersom det håller blodsockret på en jämn nivå vilket är lugnare för kroppen. Det är i alla fall min helt ovetenskapliga teori. ☺ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Radikala omläggningar av kosten har bla stor påverkan på tarmfloran. Tarmflora har stor påverkan på hur vi mår psykiskt. Har du övervägt att test GAPS dieten (Gut and Psychology Syndrome) - den är ganska lik LCHF men siktar helt på att återställa förstörd tarmflora. Natasha Campbell McBride har skrivit boken http://www.bokus.com/bok/9780954852023/gut-and-psychology-syndrome/ Jag rekommenderar den varmt. Tänk också på att mjöl med gluten och mejerier (pga kasein) har visa sig kunna ha narkotisk verkan, morfinliknande helt enkelt. Det har också att göra med hur magen fungerar. För de som är känsliga kan detta leda till många psykiska problem, som tex dina. http://www.healingmountainpublishing.com/articles/exorphins.html Martina Johansson skriver om något närliggande just nu, Är mejerier mer beroendeframkallande än heroin?. http://martinas.nu/ar-mejerier-mer-beroendeframkallande-an-heroin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jazzans Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Tack för svaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Tack för svaren Hur går det för dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts