Christin Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Hej, undrar om ni i panelen har någon erfarenhet ang. LCHF och håravfall och vad man kan göra för att försöka stoppa det ? Håravfallet började nog i samband med att jag tog statiner efter en stroke (i september 2014) men jag slutade ta dom i maj 2015, efter samtal med min läkare, nu undrar jag om LCHF kan förvärra hårlossningen. Jag kan efter två månader inte se någon positiv förändring på hårväxten. Har ätit LCHF i ca två månader och tar B-vitaminer. Jag läste en hel del på nätet där det står om LCHF och hårlossning och då blir man lite orolig. Christin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Vad har du för typ av håravfall, har du fått en diagnos? Alopecia ? Var har du läst att LCHF skulle påverka håravfall och varför ? Och varför tror du att en ny diet skulle förbättra det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Själv har jag ibland en kal fläck i skägget. Detta började långt innan jag anammade LCHF för snart ett år sedan. Sedan några veckor tillbaka har jag nu en kal fläck under hakan. Kanske av stress? Innan semestern var det rätt stressigt, bl a med dyra datorsystem som fungerade urdåligt. När jag googlat runt har jag fått intrycket att det kan ha med hormoner att göra, t ex hypotyreos eller liknande. Mina sköldkörtelvärden ligger inom referens. Även mitt kortisol, men det är väldigt nära undre gränsen, i a f när det kollades för några månader sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 När jag äter hyfsat strikt LCHF så växer det ut nya hårstrån på mitt huvud - antingen nya hårsäckar, eller gamla som vaknat till liv på nytt. Hittills har det hänt vid sex olika tillfällen. Blir lite meckigt att fixa håret på morgnarna när man har sju olika längder på det, och när det började växa ut hårstrån i pannan nedanför nuvarande hårfäste så blev jag lite nervös, men i längden är jag bara glad, eftersom jag har rätt tunt hår. Håravfall har jag däremot inte upplevt på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 En vanlig biverkan av LCHF, graviditet, stress, Trauma, bantning.. litta annat som kraftigt förändrar homeostasen är tillfälligt håravfall! Dvs håret blir tunnare.. iomed att hårväxt är en av de mindre prioriterade funktionerna för kroppen att vidmakthålla! Kroppen prioriterar annat viktigare under sådan stunder.. sådana som har mer med hälsa och överlevnad att göra! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 En vanlig biverkan av LCHF, graviditet, stress, Trauma, bantning.. litta annat som kraftigt förändrar homeostasen är tillfälligt håravfall! Dvs håret blir tunnare.. iomed att hårväxt är en av de mindre prioriterade funktionerna för kroppen att vidmakthålla! Kroppen prioriterar annat viktigare under sådan stunder.. sådana som har mer med hälsa och överlevnad att göra! Och varför skulle LCHF-kost vara en faktor som gör att kroppen inte prioriterar att växa hår utan tappa hår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Med tanke på hur svårt det är att få någon info om att tappa hår med LCHF-kost så känns det lite som du hoppat i galen tunna Zepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Det är manga som rapporterat om håravfall på LCHF-kost. Och så vitt jag vet brukar det (oftast?) växa ut igen, och manga berättar om att det blir tjockare och finare efteråt. Det brukar ta ett antal månader. Förklaringen brukar vara att det beror på stress I kroppen. Om det är viktnedgången som stressar, eller kostomläggningen eller vad, det vet jag inte. Men det går alldeles säkert att googla på håravfall LCHF, och hitta hur manga berättelser som helst, och kanske mer info än vad jag har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Och varför skulle LCHF-kost vara en faktor som gör att kroppen inte prioriterar att växa hår utan tappa hår? Man läser ofta här på forumet om folk som lever på 1500 kcal/dag (eller något åt det hållet). Detta är ett rätt kraftigt kaloriunderskott för de allra flesta. Ligger man på ett såpass stort kaloriunderskott under längre tid kommer kroppen nedprioritera funktioner som inte är livsnödvändiga (hårväxt, sexlust etc). Och som Zepp skriver kan även stress och hormonella rubbningar förmodligen ligga bakom för vissa. En annan komponent kan vara minskat blodflöde till hårsäckarna pga allt fett som gör blodet mer tungflytande och försämrar blodkärlens förmåga att utvida sig. "A reduced nutritive blood flow to the hair follicles might be a significant event in the pathogenesis of early male pattern baldness." http://www.nature.com/jid/journal/v92/n5/abs/5613353a.html "These results demonstrate that a single high-fat meal transiently impairs endothelial function. These findings identify a potential process by which a high-fat diet may be atherogenic independent of induced changes in cholesterol." http://www.ajconline.org/article/S0002-9149(96)00760-6/abstract?cc=y= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 http://www.lchf-forum.se/showthread.php?t=27320 http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7154eab9cb46222d06565b-lchf-och-haravfall http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7143fdb9cb46222705941d-lchf-haravfall http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq Tycker inte det vittnar om speciellt många.Om det hade rört sig om många så hade vi fått se rubriker som,LCHF gör dig flintis,för att inte tala om våran JG som hade fått hybris och dissat LCHF. Snyggare hade varit om ni lyft fram att det handlar om att kroppen gör sig av med dålig hårkvalitet och ersätter med fint tjockt och smidigt hår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 " En annan komponent kan vara minskat blodflöde till hårsäckarna pga allt fett som gör blodet mer tungflytande och försämrar blodkärlens förmåga att utvida sig." Så fel du har.Socker gör att blodet får sämre flöde och blodkärlen karamelliseras och blir stela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Och varför skulle LCHF-kost vara en faktor som gör att kroppen inte prioriterar att växa hår utan tappa hår? Det handlar om den eventuella kraftiga hormmoniella omställningen/eventuella kraftiga initiella viktnedgången.. bägge är kända fenomen som kan leda till "tillfälligt håravfall"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Med tanke på hur svårt det är att få någon info om att tappa hår med LCHF-kost så känns det lite som du hoppat i galen tunna Zepp. Med tanke på alla anekdoter från folk som tappat hår på grund av LCHF så tror jag det är rätt tunna? Orsaken kan vi diskutera.. jag redogjorde för några tänkbara kända orsaker.. dvs sådant som står i litteraturen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Låter väldigt tunt i mina öron. kan leda till "tillfälligt håravfall"!,något som du lämpligen kunde skrivit i din första kommentar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Klart att man tappar hår av stark stress eller att kroppen känner av stress inifrån pga att man äter för lite eller bantar för hårt eller vad man nu gör. Men att man tappar hår av att äta bra LCHF-mat med ett energiintag som är lämpligt kan ju knappast vara sant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Jag tappade också hår. Det här är min tråd om det här på forumet: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5183-tappar-hår-—-vad-kan-det-vara/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Som sagt.. om jag inte sagt det förut.. (tror jag gjort det?) så förekommer en känd medicinsk företelse som enligt läkarlitteraturen går under benämningen "tillfälligt håravfall"! Det drabbar främst kvinnor och skall skiljas från typisk manlig kroniskt håravafall.. dvs det som populärt går under beteckningen hel eller halv-flintis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Jag tappade också hår. Det här är min tråd om det här på forumet: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5183-tappar-hår-—-vad-kan-det-vara/ Läs vad Cat skriver på sista inlägget.( 54 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christin Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Vad har du för typ av håravfall, har du fått en diagnos? Alopecia ? Var har du läst att LCHF skulle påverka håravfall och varför ? Och varför tror du att en ny diet skulle förbättra det? Jag har inte fått någon diagnos än. Jag har fått tunt hår på huvudet överlag, men även en kal fläck på sidan (som jag lyckligtvis kan dölja). Att LCHF skulle påverka håravfall verkar det finnas många som tror, när man läser på nätet. Jag har inte sett att Andreas Eenfeldt har tagit upp detta ämne, vi är ju tydligen ett antal som funderar i dom banorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 En annan komponent kan vara minskat blodflöde till hårsäckarna pga allt fett som gör blodet mer tungflytande och försämrar blodkärlens förmåga att utvida sig. "A reduced nutritive blood flow to the hair follicles might be a significant event in the pathogenesis of early male pattern baldness." http://www.nature.com/jid/journal/v92/n5/abs/5613353a.html "These results demonstrate that a single high-fat meal transiently impairs endothelial function. These findings identify a potential process by which a high-fat diet may be atherogenic independent of induced changes in cholesterol." http://www.ajconline.org/article/S0002-9149(96)00760-6/abstract?cc=y= Menar du på fullt allvar att dessa otroligt små 20-30 år gamla studier på något trovärdigt sätt skulle kunna koppla hårbortfall till att det beror på att man äter måltider med fet mat? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odezza Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Jag tappade hår då jag började med LCHF. Eftersom håret var långt, så märktes det ju. Det blev sådan skillnad på längderna i håret att det såg risigt ut, så jag höll det klippt någonstans mellan örsnibbarna och axlarna under ganska lång tid. Jag blev inte flintskallig, men fick leva med "a bad hair day" under rätt lång tid. Nu efter 9 år på LCHF, är håret långt och tjockt igen, och jag tycker att kvalitén är bättre än före LCHF, trots att jag är i den åldern då kvinnor ofta får försämrad hårkvalité (58 år). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Innan jag började med LCHF hade jag en mini-mini-mini-mini kal fläck mitt på hjässan som såg ut som en virvel. Har noterat att min mamma har precis samma. Nu är den borta. Har väldigt tjockt hår annars. Kvaliteten har varken förbättrats eller försämrats. Började bli gråhårig vid 36 års ålder och är nu (vid 52 års ålder) väldigt grå, nästan vithårig/blond från rödbrunett, men gillar det mycket. Har sett att en del som börjar med LCHF/paleo går från grått till sin tidigare härfärg men jag är faktiskt inte så intresserad av det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christin Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Hej, vill bara tala om att jag har fått tillbaka mitt hår, på sidan där det var en stor kal fläck. Men i övrigt är det tunt uppepå, det har aldrig varit tjockt, men så här tunt. . . . . Ev. berodde det på statinerna då, jag slutade med dom våren/sommaren 2015. Jag tog innan dess, även Seloken. Christin 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Skönt att höra (läsa) att du fått tillbaka ditt hår! I ditt fall verkar ju håravfallet berott på dina mediciner, men annars kan det vara svårt att veta vad det beror på. Det kan bland annat bero på kosten, till exempel om man börjar med LCHF och intaget av näring förändras, men det finns även så många andra faktorer som kan leda till att man tappar håret. Som tur är finns även medel som kan stoppa det, men kan man återfå håret på naturligt väg så är det förstås att föredra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 On 2015-07-09 at 0:41 PM, Christin said: Hej, undrar om ni i panelen har någon erfarenhet ang. LCHF och håravfall och vad man kan göra för att försöka stoppa det ? Håravfallet började nog i samband med att jag tog statiner efter en stroke (i september 2014) men jag slutade ta dom i maj 2015, efter samtal med min läkare, nu undrar jag om LCHF kan förvärra hårlossningen. Jag kan efter två månader inte se någon positiv förändring på hårväxten. Har ätit LCHF i ca två månader och tar B-vitaminer. Jag läste en hel del på nätet där det står om LCHF och hårlossning och då blir man lite orolig. Christin Jag har tappat hår i flera år och visste inte hur jag skulle få slut på detta. Från början var medicinerna men efter att jag lämnade medicinerna, blev det inte bättre med LCHF, min dotter fick samma problem med LCHF, hon tappade hår i början. Även efter att ha lämnat medicinerna i flera år och tagit flera vitaminer och mineraler tappade fortfarande hår. Jag tog en B-komplex för håret, D-vitamin-K2 vitamin och magnesium. En multivitamin för håret, men ingenting hjälpte. Vändningen kom när jag introducerade höga doser av C-vitamin, Zink, koppar, järn och MSM. C-vitamin spelar en viktig roll i syntesen av keratin och är därför en viktig faktor för friskt hår, hud och naglar. Jag tar 40mg/kilo vikt. Vitamin och mineral kuren och att jag masserar skalpen med en liten apparat (Me time) varje kväll, har gjort faktiskt en stor skillnad. Jag har slutat att tappa hår, det har vuxit mycket nytt och det har fått en mycket bättre struktur, det blev tjockare. Förut kunde jag se min skalp genom håret, nu ser jag inte det längre. Det tog säkert 6-8 månader att se verkligen en skillnad. Här är en artikel som hjälpte mig att förstå vad som kunde saknas för att få bättre hårhälsa. http://aminosyror.org/haaravfall/ Jag vet inte om det kan hjälpa dig, men det gjorde stora förändringar för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarah S Posted September 11, 2017 Share Posted September 11, 2017 Hej Christin! Håravfall är du inte ensam om. Ett medel som finns att köpa på apoteket som man ska ta kontinuerligt har hjälpt mig :-). Jag tappar MYCKE hår om jag inte tar detta. PRIORIN heter medlet. Dyrt men ger effekt( dock krävs det ett tags intag för att märka detta). Min frisör har även sett att det funkat på håravfall för de som är CABG-op(stor hjärtoperation).Kroppen utsätts för stor belastning och stress och då kommer håravfallet som ett brev på posten...... Värt att ge PRIORIN en chans ;-) mvh Sarah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens Posted September 12, 2017 Share Posted September 12, 2017 Håravfall är ju något som man drabbas av 3 månader efter tex en stress, mitt tips är att prova en prp behandling som brukar verka bra mot just håravfall! Det är en naturlig behandling med ditt egna blods stamceller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted September 17, 2017 Share Posted September 17, 2017 Det är viktigt att veta vad som orsakar håravfallet innan men väljer en behandlingsmetod. Det finns också vissa generella råd man kan följa för att undvika att tappar mer hår än nödvändigt. En viktig del är kosten, vilket ju är någonting som vi LCHF:are ofta har bra koll på. Många som går på LCHF konsumerar som bekant en hel del mjölk och ost, och detta är utmärkta livsmedel som bland annat innehåller protein (som är bra för hårhälsan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts