Hildegaard Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Hallå Är det någon som har kunskap om eller någon länk till kunskap om att öka saltsyran i magen med tex Betaine HCL http://www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/matsmaltning/betaine-hcl-pepsin-1.html Nyfikenheten om ämnet i fråga kommer ur att jag kanske har dyspepsi (självdiagnostiserad ) som kom när jag åt Dijon senap, o det är några veckor sedan men min mage är fortsatt känslig. Och nej jag kommer ALDRIG att äta dijonsenap EVER för det gjorde helt galet ont! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Mm.. kunskap är det ont om.. spekulera kan vi alltid göra! Dyspepsi leder i förlängningen till B12 brist! Pepsinogen är ett förstadium till det som skall interagera med annat och leda till att du tar upp B12 via Intrisic faktor! Dels krävs det salt.. som bildar saltsyra, dels krävs det fungerande epitel i magsäcken som skall utsöndra IF! Vadå.. Dijonsenap som är ett obligatorium i alla kök.. funkar till väldigt mycken matlagning.. testa det som köttbullskrydda,, svingott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Ha du gjort bikarbonattestet? Ta 1 tsk bikarbonat i ½ glas vatten på morgonen. Om du rapar har du syra om inget händer har du dåligt med syra. Testa stimulera syraproduktionen genom att äta kålsallad innan maten. Viktigt att du får i dig salt. Tänk på hur du dricker i samband med måltiderna, om du dricker mycket vatten (eller annat) under måltiderna kommer du spä ut syran. Om du istället dricker 30 minuter innan mat och 1,5 - 2 timmar efter mat är chanserna bättre. Kan du utveckla vad senapen har med saken att göra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 10, 2015 Author Share Posted July 10, 2015 Tack bra tips, jag ska tänka på det med vattnet, för jag dricker mycket vatten mest hela tiden. Jo senapen utlöste ett dyspepsi anfall, tydligen så är jag känslig mot viss stark mat. Jag har läst lite här och var om känslig mage, och läste på ett ställe om saltsyra, att för lite saltsyra kan orsaka magproblem eftersom maten inte smälts så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Men hallå ... dijonsenap är väl en av ingredienserna i majonnäs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Jag doppade varmkorvar i ca ett par teskedar dijon senap, så fick väl i mig mer än när man har den som krydda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Tveksam till om dijonsenap utlöser något specefikt? Senap är främst malda senapsfrön i olja.. och Dijon betyder att det är kryddat med pepparrot! Testa var för sig, vanlig senap utan Dijon (pepparrot) och sen nästa dag gnag på pepparrot! Oså.. självdiagnosticerad dyspepsi.. tveksam diagnos som du kanske förstår? Handlar som sagt mer om magsår och skadad magslemhinna,, dyspepsi är något annat! Dyspepsi handlar mer om oförmåga att utsöndra pepsinogen och Intrisic faktor! Ont i magen kan vi all få.. och det får vi alla.. oftast tillfälligt! Dyspesi handlar mer om B12 brist! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 I vilket fall så är min mage fortsatt känslig, ex så kan jag inte dricka grädde längre ej ens i små mängder som en mun full. Däremot så går grädde bra att ha i ex biffar. Min info om dyspepsi kommer från 1177.se men det kanske man inte ska följa precis som att fet mat är dåligt. De menade att dyspepsi är när nerverna i magen o tolvfingertarmen är överkänsliga och att olika mat utlöser "anfall" hos olika personer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Jag kan inte äta obehandlad grädde längre. Däremot funkar creme fraiche och kokt grädde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 14, 2015 Author Share Posted July 14, 2015 Åhh tack! Då kanske jag kan prova creme fraiche Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts