Jump to content

Glassjämförelse

Nytt Liv

Recommended Posts

Hittade i frysdisken en rawfood-glass. Tycker att den påminner om sorbet och inte är så söt. Trodde att jag hittat ett bra alternativ till annan glass, som jag åt mycket av innan och nu inte ätit på 1 ½ år.

Men när jag jämför innehållsdeklarationer är jag inte längre så säker på att den är bättre. Per portion -- ½ cup som är ungefär 1,2 dl -- innehåller mitt gamla amerikanska märke 20 procent kolhydrater varav socker 17, och svenska rå-glassen 19 procent varav socker 14. Svenska glassen räknas per 100 g som motsvarar 1,1 dl.

Jag ville tro att cashewnötter, kokossocker och kokosolja var bättre än skummjölk, socker och fruktossirap. Men det verkar inte så. Vad tror ni? 

post-7536-0-04074500-1436605789_thumb.pngpost-7536-0-54519400-1436605803_thumb.png

Tja, kokossocker är ju också socker. Men jag skulle gissa att näringsvärdet i övrigt är bättre i raw-glassen. Du avgör själv vad du vill äta.

Personligen tänker jag så här: Om jag ska äta köpt glass, ska det vara godast möjliga och i mycket liten mängd. Har hittills ätit det en gång i år. Något oftare, gör jag glass själv. Barnens "varje dag-glass" består av is i glasspinneformar, ibland med några bär eller fruktbitar i. Jag avstår. :) Men så gör jag riktig gräddglass i glassmaskin också. Den blir riktigt god! Inte varje vecka, men blivit ett par gånger i sommar. Chokladglassen sötas med lite mosad banan, bärglass med vaniljpulver behöver ingen ytterligare sötning. Gjort melonsorbet en gång också. Inget socker, ingen sötning, bara urkärnad vattenmelon mixat med vatten och lime och körd i glassmaskinen. Det smakade helt ok. Fast viktigast är att barnen gillar det.

• Like 2

Bästa glassen gör man själv tycker jag :)

Ägg grädde en skvätt mjölk vaniljstevia och nån tesked sirap (mer glukos än fruktos)

har jag som grundrecept vilket ger en fin smak och koncistens

Serveras med lite bär eller en halv frukt..

Måste man nån gång hålla till godo med köpes försöker jag hitta nåt med bra fett åtminstone (kokos el palmolja)

och hellre socker än fruktossirap

Eldorado har en svinbillig som uppfyller mina grund-kriterier men det är förstås ändå en massa onödigt socker i den :P

• Like 1

dufva, menar du att palmolja är bra? Eller har jag fattat fel? :unsure:

Palmolja är mättat fett jämförbart med kokosfett vilket slår alla fröfetter på fingrarna hälsomässigt sett

då fettet är kemiskt stabilt och nästan helt utan de inflammerande omega-6 fetterna

Sen är det frågetecken runt hur man ska se på den miljömässigt

En del av palmoljan odlas där regnskog skövlats vilket gett den dåligt rykte

Å andra sidan är det så att 5 miljoner bönder i sydostasien är direkt beroende av den för sin överlevnad

Frågan är alltså inte helt okomplcerad

• Like 3