Jump to content

Bemötande på resande fot

Xiro

Recommended Posts

Äventyret här i Marocko fortsätter. Blev tillfrågad om jag ville besöka en vän till familjen som är sjuk och ligger på sjukhus, så imorse körde vi dit. De satte stort värde på att jag som utlänning tog mig tid till detta, och jag är hedrad att jag fick göra besöket. Har ställt en massa frågor, och väntar nu på provsvar och medicinlista och hoppas det finns något mer jag kan göra. Än så länge har jag förstått att det handlade om infektion i njurarna, 5 dagar med Tegeline (intravenöst immunglobulin?), kände sig bättre någon dag men sedan åter till sjuksängen och ännu där. Blodprov för 3 dagar sedan sägs visa att infektionen lagt sig, har bett dem insistera på uppföljande blodprover. Förstoppning sedan tio dagar, har bett dem insistera för vätskelista och lavemang. Har letat upp en som säljer kolloidalt silver i närheten, för säkerhets skull, ifall det är nåt som inte vill ge med sig. 

Har diskuterat kostråd och förstått att en släkting här som hade stroke för några år sedan fick äta grönsaker och fisk i två år för att doktorn skulle bli nöjd med kolesterolvärdena. Därefter tillbaka till den vanliga kosten!!  :blink: Jag protesterade såklart och påpekade bestämt att man ska fortsätta med den nya hälsosamma maten och inte återgå till den man åt innan stroken/upplysningen. 

Tydligen hålls en hel del seminarier här där man uppmanar till minimering av socker, mjölmat och vegetabiliskt fett med för mycket omega-6. Har dock förstått att det inte finns något tydligt budskap kring vilket fett som är bra. Kokosolja vekar mest vara en skönhetsprodukt (svenska Oriflame nämndes)! Och jag är osäker på vad man anser här om kolesterol och salt. Jag försöker förklara den moderna svenska synen på det. 

För en stund sedan stannade vi till vid en enkel lokal marknad och hittade nåt tonfiskliknande som blir middag ikväll. 

• Like 6

Till middag blev det fet fisk, paprika och fårhjärna! Första gången jag äter hjärna och det var helt ok, ganska kryddat, med koriander som jag älskar. Tydligen innehåller det 8,5g fett, 10,5g protein, 15mg magesium, rikligt med DHA (omega-3) och CLA (nyttig sorts transfett). Och så drack vi mineralvatten från Atlasbergen med 44mg magnesium per liter (många mineralvatten i Sverige innehåller mindre än en tiondel av detta, kranvatten i Stockholm har precis en tiondel). Till efterrätt blev det sfuf (smått sötad blandning av olika nötter och fröer) och myntaté. 

• Like 4