Popular Post Xiro Posted July 12, 2015 Popular Post Share Posted July 12, 2015 Ligger just nu och slappnar av på en soffa i norra Marocko. I rummet bredvid sjunger en grupp kvinnor amdah, sakral intensiv körsång, hypnotisk med textslingor som flyterihop. Reflekterar över det positiva bemötandet och nyfikenheten här när jag äter extra smör, ber om té utan socker och avstår bröd. Jag fick en stor klump riktigt lantsmör och massor av lantägg av mina släktingar. De steker fisk åt mig i separat panna med smör och utan mjöl. Har fått förklara kosten på engelska, spanska och hackig franska och fått hjälp med tolkning till arabiska. Skulle spetsa till det och la smör i téet varpå jag fick höra "haha, min pappa tar också smör i téet på vintern". En yngre släkting har börjat lägga om kosten så smått och idag fick jag följa med och förklara för en vän som har övervikt och diabetes i familjen. Har fått höra om en släkting som är 96 år gammal, fullt frisk och arbetande på egna jordbruket! Han odlar oliver och kaktusfikon och har massor av får och getter. Han äter smör och getost och annat traditionellt där långt ute på landet. Hans bror är 100, fullt frisk bortsett från starr. Hoppas kunna besöka dem snart. Har fått tips om naturliga varma källor som innehåller mycket magnesium, i Sidi Harazem. Kanske blir det en tur dit, och även till svavelrika varma källor i närliggande Moulay Yacoub. Överlag är man mycket öppen för att diskutera kost och hälsa här och man utbyter råd varje dag. Det finns många krydd- och örthandlare som är respekterade för sina kunskaper inom kostbehandling. Man kan gå till dem och rådgöra, och en stund senare kan man hämta en personligt specialanpassad blandning. Färskvaror som grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg säljs ofta utan kyl, frys och förpackningar för det är helt färskt och hinner inte bli dåligt. Överhuvudtaget sätter man stort värde vid bra traditionell mat, god hälsa och att ta hand om varann, och kompenserar på så sätt en hel del av "allmänt skral budget och låg standard". Man har sin egen rikedom. Jag är mycket glad över allt detta, en fantastisk upplevelse. Har ni några liknande fina reseupplevelser? 21 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Niclas-E Posted July 13, 2015 Popular Post Share Posted July 13, 2015 Jag var i Eritrea och jobbade för många år sedan. Det är den resa som gjort störst intryck på mig. Maten var fantastiskt god, även om jag inte var inne på lchf då. Men det som gjorde störst intryck var värmen mellan människor. Även om det var väldigt fattigt tog man hand om varandra så gott det gick. Det hände flera gånger att de tvärstannade när vi var ute och körde, och alla hoppade ur bilen. Som förvirrad västerlänning satt jag kvar och undrade vad som var på gång, tills jag insåg att vi mött några släktingar som de nu stod och hälsade på! Det hade inte hänt här. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 14, 2015 Author Share Posted July 14, 2015 Äventyret här i Marocko fortsätter. Blev tillfrågad om jag ville besöka en vän till familjen som är sjuk och ligger på sjukhus, så imorse körde vi dit. De satte stort värde på att jag som utlänning tog mig tid till detta, och jag är hedrad att jag fick göra besöket. Har ställt en massa frågor, och väntar nu på provsvar och medicinlista och hoppas det finns något mer jag kan göra. Än så länge har jag förstått att det handlade om infektion i njurarna, 5 dagar med Tegeline (intravenöst immunglobulin?), kände sig bättre någon dag men sedan åter till sjuksängen och ännu där. Blodprov för 3 dagar sedan sägs visa att infektionen lagt sig, har bett dem insistera på uppföljande blodprover. Förstoppning sedan tio dagar, har bett dem insistera för vätskelista och lavemang. Har letat upp en som säljer kolloidalt silver i närheten, för säkerhets skull, ifall det är nåt som inte vill ge med sig. Har diskuterat kostråd och förstått att en släkting här som hade stroke för några år sedan fick äta grönsaker och fisk i två år för att doktorn skulle bli nöjd med kolesterolvärdena. Därefter tillbaka till den vanliga kosten!! Jag protesterade såklart och påpekade bestämt att man ska fortsätta med den nya hälsosamma maten och inte återgå till den man åt innan stroken/upplysningen. Tydligen hålls en hel del seminarier här där man uppmanar till minimering av socker, mjölmat och vegetabiliskt fett med för mycket omega-6. Har dock förstått att det inte finns något tydligt budskap kring vilket fett som är bra. Kokosolja vekar mest vara en skönhetsprodukt (svenska Oriflame nämndes)! Och jag är osäker på vad man anser här om kolesterol och salt. Jag försöker förklara den moderna svenska synen på det. För en stund sedan stannade vi till vid en enkel lokal marknad och hittade nåt tonfiskliknande som blir middag ikväll. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Din resa låter helt fantastisk ? Intressant att de håller seminarier om mat, även om det låter dom att de måste putsa lite på innehållet. Vi har så mycket att lära av varandra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 14, 2015 Author Share Posted July 14, 2015 Till middag blev det fet fisk, paprika och fårhjärna! Första gången jag äter hjärna och det var helt ok, ganska kryddat, med koriander som jag älskar. Tydligen innehåller det 8,5g fett, 10,5g protein, 15mg magesium, rikligt med DHA (omega-3) och CLA (nyttig sorts transfett). Och så drack vi mineralvatten från Atlasbergen med 44mg magnesium per liter (många mineralvatten i Sverige innehåller mindre än en tiondel av detta, kranvatten i Stockholm har precis en tiondel). Till efterrätt blev det sfuf (smått sötad blandning av olika nötter och fröer) och myntaté. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts