mejdej Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Kokosoljan lovsjungs i alla tonlägen och verkar kunna bota allting. Själv har jag lärt mig uppskatta den i kaffet, gillar kokossmaken. Värre var det när jag skulle använda dens om kroppslotion, jag fick långsamt en allt värre klåda, ibland utslag. Trodde det var det jag läst som ketosklåda och det verkade stämma, tyckte det blev bättre om jag gick ur ketosen. Sen blev jag utan kokosolja och klådan försvann - helt. Jag är övertygad om att oljan förstörde bakterier i mitt yttre skydd och att det var orsaken. Jag som trott att jag aldrig skulle kunna äta strikt lchf. Har sedan några år stora magbesvär, från magsäcken till utgången. Pluggat på om bakteriebalansen och lytt en massa råd (probiotika, prebiotika potatismjöl) och i alla fall har jag kunnat avstå från Omeprazolen, ja jag tror jag håller på att fixa min bakterieflora. När man håller på att sköta sin bakterieflora som ett barn verkar det inte vettigt att äta bakteriedödande kokosolja. Det finns väl inget i den som säger att den bara dödar oönskade bakterier och bevarar de man vill ha. Eller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Även om kokosoljan är ett mycket bra fett så överdrivs antagligen dess nyttighet ganska rejält Jag skulle nog anta att mättat animaliskt fett är bättre att använda som stapelvara än att bara luta sig mot kokosfettet Kokosfett bryts nämligen inte ner i kroppen som animaliska fetter gör vilket medför viss utmaningar för kroppen Fettet innehåller till hälften mct-fetter vilka är riktiga hejare på att förvandlas till ketoner men de flesta av oss är knappast tillvanda till dessa fettsyror i den omfattning det nu är möjligt att få tag på dom Jag tror också som du att det inte bara är av godo att fetterna tar livet av tarmbakterier och parasiter Säkert ryker många välgörande stammar också så slutresultatet behöver inte alltid bli till det bättre En klick gyllengult sommarsmör med hög halt av kortkedjig smörsyra är mitt förstaval som hälsosamt fett 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Tar kroppen möjligen upp kokosfettet så snabbt att det inte hinner påverka bakterierna i tjocktarmen? Och kanske dessutom hjälper till att rensa bort ev oönskade bakterier högre upp i tarmsystemet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Mnjae.. för det första så tror jag kokosfettet inte kommer längre än till tunntarmen där det sedan tas upp. Och det är vad jag förstår där som dispergeringen sker till monolaurin.. det i sin tur kan lösa upp cellmembran på bakterier. I tunntarmen skall främst förekomma lactobaciller och streptokocker. Lacobacillerna gynnas av Kaprylsyran i kokosfettet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Jag fick väldigt sveda och svamp ubder brösten och magen smörjade med kokosolja nu är allt borta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Brände mig på brännässlor och smörjde med kokosolja,på 2 minuter försvann svedan.Ett operationsärr som hela tiden varade sig och inte ville läka trots rengöring och salva.Rengjorde med kokosolja och smorde in flera ggr om dagen,på 3 dagar var det läkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Jag har börjat lägga på kokosolja på småsår. Läker jättebra och snabbt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted July 17, 2015 Author Share Posted July 17, 2015 Mnjae.. för det första så tror jag kokosfettet inte kommer längre än till tunntarmen där det sedan tas upp. Och det är vad jag förstår där som dispergeringen sker till monolaurin.. det i sin tur kan lösa upp cellmembran på bakterier. I tunntarmen skall främst förekomma lactobaciller och streptokocker. Lacobacillerna gynnas av Kaprylsyran i kokosfettet. Kan du försöka översätta den andra meningen om diperi... i mona... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted July 17, 2015 Author Share Posted July 17, 2015 Tack för svar. Jag har beslutat ersätta en del av kokosoljan med mct-olja, om den står det inget om bakteriedödande.Men sen får jag väga lite för eller emot, jaga gillar som sagt smaken. Och visst är kokosolja bra till mycket, jag använder den också mot svamp i hudveck så här på sommaren, vilket bevisar att min klåda på hela kroppen inte var allergi, utan en rubbning av skyddet. Är fortsatt intresserad av alla synpunkter och kunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Monolaurin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moventia Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Jag lutar mig mycket på boken "Eat fat lose fat" av biokemisten Dr Mary Enig och Sally Fallon som är ordförande för Weston A Price Foundation. I den boken beskrivs varför kokosfett är nyttig men också smör får godkänt. Alla växtoljor som är raffinerade och fleromättade fungerar inte bra, enligt boken. Däremot är kallpressad "Virgin" olivolja relativt bra. I min dagliga rutin försöker jag åtminstone en gång om dagen ta mintte med l tsk kokosfett 20 minuter före en måltid. Använder det också till att göra majonäs men då blandar jag den med lika delar olivolja och råpressad sesamolja enligt recept i boken. Använder också oljeblandningen till att göra salladsdressing, Men för att steka klarar jag smör så det blir s k ghee och på mina speciella LCHF-mackor (av ost,keso,ägg) lägger jag vanligt smör innan pålägg. Så jag försöker blanda kokosolja och smör i kosten för att få lite variation och kanske är de också bra på olja saker i kroppen. Jag har använt LCHF i närmare tio år. Under en period kräktes jag upp kokosoljan när jag försökte dricka det till te.. Läste på nätet att det är ganska vanligt. Vet inte om det berodde på att den kokosolja jag just då använde var härsken eller om det var en annan tillfällig störning i kroppen. För efter uppehåll på några år har jag börjat igen lite försiktigt och kräks inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Tack för svar. Jag har beslutat ersätta en del av kokosoljan med mct-olja, om den står det inget om bakteriedödande.Men sen får jag väga lite för eller emot, jaga gillar som sagt smaken. Och visst är kokosolja bra till mycket, jag använder den också mot svamp i hudveck så här på sommaren, vilket bevisar att min klåda på hela kroppen inte var allergi, utan en rubbning av skyddet. Är fortsatt intresserad av alla synpunkter och kunskaper. Phuu.. nu är jag hemma igen.. glömde ta med mig musen till datorn.. blir himla jobbigt att klicka sig fram utan mus! Hur som helst.. kokosfett består som sagt till majoriteten utav mättade fetter.. de främsta man pratar om är Laurinsyra och Kaprylsyra.. tror de utgör cirka 80-90%? I vilket fall som helst, de är mättade, de är medelkorta fettsyror, (MCT).. de är triglycerider, de tas heller inte upp via kylomiconer genom tarmväggen, de har en annan metabolism, bildar väldigt mycket ketoner i levern, iomed att kroppen inte görna lagrar dessa.. osv! Hur som helst.. de kommer som triglycerider ner i maggen/tunntarmen.. där spjälkas triglyceriden.. i fettsyror och glycerol.. den fria fettsyran, kallas då om jag förstått rätt för Monolaurin.. mono som i singel/ensam.. triglycerider är två fettsyror och en glycerol! Oså direkt till det fjärde, för o inte tala om biokemiska reaktioner.. fria fettsyror vill gärna förena sig med något.. (fråga biokemisten om positiva delar av en molekyl).. utifall så består bakterimembran utav lipider i någon form.. dvs fett förenat med ett annat ämne! Om monolipiden snor en sådan molekyl från en bakteriecell så dör den cellen? Mycket svammel.. lite biokemi.. hoppas du blev något klokare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted July 20, 2015 Author Share Posted July 20, 2015 Phuu.. nu är jag hemma igen.. glömde ta med mig musen till datorn.. blir himla jobbigt att klicka sig fram utan mus! Hur som helst.. kokosfett består som sagt till majoriteten utav mättade fetter.. de främsta man pratar om är Laurinsyra och Kaprylsyra.. tror de utgör cirka 80-90%? I vilket fall som helst, de är mättade, de är medelkorta fettsyror, (MCT).. de är triglycerider, de tas heller inte upp via kylomiconer genom tarmväggen, de har en annan metabolism, bildar väldigt mycket ketoner i levern, iomed att kroppen inte görna lagrar dessa.. osv! Hur som helst.. de kommer som triglycerider ner i maggen/tunntarmen.. där spjälkas triglyceriden.. i fettsyror och glycerol.. den fria fettsyran, kallas då om jag förstått rätt för Monolaurin.. mono som i singel/ensam.. triglycerider är två fettsyror och en glycerol! Oså direkt till det fjärde, för o inte tala om biokemiska reaktioner.. fria fettsyror vill gärna förena sig med något.. (fråga biokemisten om positiva delar av en molekyl).. utifall så består bakterimembran utav lipider i någon form.. dvs fett förenat med ett annat ämne! Om monolipiden snor en sådan molekyl från en bakteriecell så dör den cellen? Mycket svammel.. lite biokemi.. hoppas du blev något klokare? Förstår jag dig rätt om mina mct-oljor också genom föreningar dödar mina dyra magbaciller. Okej, jag kör med måttliga mängder kokos och mct, resten hederligt smör. Sen bara hoppas att rätt baciller förgörs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Förstår jag dig rätt om mina mct-oljor också genom föreningar dödar mina dyra magbaciller. Okej, jag kör med måttliga mängder kokos och mct, resten hederligt smör. Sen bara hoppas att rätt baciller förgörs Om jag begripit något som helst så når MCT inte längre än tolvfingertarmen, där det tas upp! Kaprylsyran som är en del av MCT säljs i hälsokosten mot Candida eller SIBO.. vilket antagligen är överdrivet!? Mest troligt är att monolaurinet verkar på bakterier som följt med födan! I vissa delar av världen lär man ha levt av kokosnötter och fisk.. så det är där Paleokonceptet kommer in! Dvs det lär knappast slå ut vår tarmflora! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Har också funderat det här med bakteriedödande. När man väl upprättat rätt sällskap där nere i tjocktarmen- med tungviktaren b. breve i spetsen -- ska man akta sig för att sjassa ut dem direkt med en massa rå vitlök, kokosolja (möjlgtvis), alkohol och även snus. Allt dör säkerligen inte, men mycket pekar på att en viss del gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Det där med klåda av kokosoljan låter för mig som en sk "die-off" reaktion. När vissa bakterier och liknande dör bildas giftiga ämnen som kan ge obehagliga reaktioner. Det innebär inte att det är något negativt, snarare är det förmodligen väldigt positivt, men det kan innebär att man får ta det lungt så att symptomen inte blir outhärdliga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts