Jump to content

Kokosfett mot hjärntrötthet efter stroke?

Kjell Granelli

Recommended Posts

Det finns många exempel på personer med olika neurologiska sjukdomar (t.ex. Alzheimer och andra demensjukdomar) som blivit hjälpta av dagliga doser av kokosfett/olja - både med eller utan low carb.

Någon som vet hur det är med den speciella hjärntrötthet som kan dröja sig kvar länge efter även en ganska liten stroke? En mig närstående person lider av detta ännu ett år efter en stroke, fast andra symptom som var där i början gått tillbaka (tal, motorik). Hen äter normalkost vilket inte verkar så lätt att ändra på, men jag tänker att tillskott av kokosfett skulle kunna hjälpa.

För att kunna föreslå det med lite mer pondus vore jag tacksam för tips om framgångshistorier eller varför inte någon studie, om det finns någon  :) .

• Like 5

Det finns flera team runt om i världen som testar ketoner som terapi vid stroke och andra trauman mot huvudet

Det blir ofta väldigt bra resultat också :)

Orsaken till att det fungerar är att hjärnan efter ett trauma ofta får svårt att syresätta sig fullt ut och driver man hjärnan mer

på ketoner än glukos så minskar behovet av syre och patienten läker och kommer igen mycket snabbare

http://www.ddw-online.com/winter-2001/p148589-metabolism-provides-alternative-door-to-stroke-therapy.html

En annan forskare som kommit till liknande slutsatser är Dominic Dagostino som studerat hur ketoner kan ha militär tillämpning

Dykare som äter ketogent visar sig ha stor motståndskraft mot dykarsjuka

Antagligen samma funktion även här att syre riskerar bli toxiskt vid glukosdrift och pressade lägen för kroppen att processa syre

http://www.bengreenfieldfitness.com/2013/10/deep-dive-ketosis-navy-seals-extreme-athletes-busy-executives-can-enhance-physical-mental-performance-secret-weapon-ketone-fuel/

Dagostino studerar nu ketoner som vapen mot cancer trauman och stroke..

• Like 4

Intressant Dufva!

När jag åt fårhjärna för första gången i förrgår så googlade jag runt och någonstans skrevs det att intag av hjärna kan hjälpa efter hjärnrelaterat trauma. Det hjälpte bl a till att få tillbaka normal rörelse- och koordination, om jag minns rätt. Hjärna är rikt på DHA och CLA, och har en del magnesium. Kanske är det som gört'?

• Like 2

För mig har tröttheten sakta avtagit, eller om jag bara vant mig. Fick min (mindre) stroke 2010 och har en del "bedövningskänslor" kvar i fingrarna. Jag får också den där tröttheten om jag får för mycket att hantera eller stressar upp mig. Har lärt mig "stanna upp" vid dessa tillfällen och ta fler pauser i tillvaron. Använder kokosolja i matlagningen, har ingen aning om vad det blir per dag eller om det gör någon nytta.

• Like 3