Jump to content

Kosttillskott

Mowgli

Recommended Posts

Hej

Jag har en fråga. Har i många år lidit av höst och vinterdepressioner och besökte en näringsterapeut med förhoppningen att det finns andra vägar än mediciner för att klara vintrarna bättre. Hon rekommenderade mig att ta D-vitamin 5000 enheter, folsyra (solgar metafolin) 800 mcg, och en multivitamin. Denna vinter har gått mycket bättre än tidigare och efter att ha läst din sida om D-vitamin så börjar jag ana att det är D-vitaminet som hjälpt mig mest. Nu vill jag gärna fortsätta med mina vitaminer men på nätet så läser jag att det är farligt att äta folsyra dagligen som kosttillskott eftersom det ökar risken för olika cancerformer. Stämmer det? Jag äter 800 mcg solgar metafolin (folsyra) och sedan är det lite folsyra i min multivitamin? Jag är man det kanske jag glömde säga. Stämmer detta så måste jag genast sluta äta folsyran...

B-vitaminer är essentiella för god mental hälsa och en beprövad kur mot depression. Däremot brukar man ge b-vitaminkomplex eftersom de är beroende av varandra och förstärker varandra, men folsyra och B-12 är viktigast. Din näringsterapeut borde ha koll på detta så diskutera med hen. Tänk på att stora doser D-vitamin måste intas med K2 för bästa upptag. Dessutom måste du sova minst 4 timmar i kolsvart mörker för att omsättningen i kroppen skall fungera och jag rekommenderar ögonbindel – superbra!

Även Johannesört botar depression, men den får inte kombineras med någon annan medicin.

B-vitaminer är essentiella för god mental hälsa och en beprövad kur mot depression. Däremot brukar man ge b-vitaminkomplex eftersom de är beroende av varandra och förstärker varandra, men folsyra och B-12 är viktigast. Din näringsterapeut borde ha koll på detta så diskutera med hen. Tänk på att stora doser D-vitamin måste intas med K2 för bästa upptag. Dessutom måste du sova minst 4 timmar i kolsvart mörker för att omsättningen i kroppen skall fungera och jag rekommenderar ögonbindel – superbra!

Även Johannesört botar depression, men den får inte kombineras med någon annan medicin.

Jag har ätit Alpha Plus Min-Plex B under vintern ( 5 mån) men just slutat faktiskt. Vitamin k2 finns i min multivitamin men jag funderar på att äta multivitamin, D-vitamin, Omega 3 efter kostdoktorns inrådan och sluta med folsyran när burken är slut. Jag känner att den kosttillskottbasen borde väl vara en bra grund mot vinterdepressioner? Eller tror du att man borde lägga till ett B-vitaminkomplex på denna bas också?