Grefven Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Jag läste Andreas bantningsråd. Där föreslog han att 18:6 är en bra metod och att man kunde göra det en gång i veckan eller fler. Om man gör det bara en gång i veckan eller fler men med vanliga dagar emellan, så om jag fattar det rätt så blir det enbart 18. Alltså att vara utan mat i 18 timmar - busenkelt - och sedan leva LCHF-normalt igen. Har jag fattat det rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Ja, tror det brukar kallas 16:8 men det kvittar, summan ska bli 24. Det går alltså ut på att fasta i 16 timmar och äta sina kalorier under 8 timmar. För de flesta passar det bäst att skippa frukosten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 16.8 som det brukar kallas, är en form av periodisk fasta. Man äter det man ska under 8 timmar per dygn och fastar resterande tid. Om man vill kan man ha ett kortare ätfönster, på t ex 4-6 timmar, och fasta längre tid om man vill. Bäst effekt får man om man äter 16.8 så ofta som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bara Anna Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 På tal om periodisk fasta: Vad är det kortaste faste- tiden för att uppnå goda hälsoeffekter? Tänkte köra periodisk fasta när jag jobbar och ändå börjar i svinottan. Men jag styr tyvärr inte alltid över mina raster. Om jag fastar regelbundet, är 18-6 Ok då eller är det för lång tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Vet inte vad som är optimalt (och för vad?), men det finns ju de som kör 23:1. Jag tror att alla sifferkombinationer där summan blir 24 är ok. Man får prova sig fram vad som passar en själv bäst. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 18.6, dvs då du fastar 18 timmar och äter under 6 timmar, är inte för lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Du måste väl komma över 16 timmars fasta för att få hälsoeffekterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Det kommer vel an på hvor insulinresistent man er. For noen holder det med kortere fasting og for andre må mer drastisk fasting til for å snu insulinresistensen. For eksempel Warrior-dietten altså at man spiser ett måltid i døgnet, og kanskje til og med flere dager med faste for å virkelig snu insulinresistensen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bara Anna Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Du måste väl komma över 16 timmars fasta för att få hälsoeffekterna Tack, det var det jag ville åt! Ofta får jag första rasten runt 5 - 6 på morgonen, då har jag fastat i bara 12 timmar så för lite. Sen kan det bli en rast vid 9-10 och definitivt vid 13. Men då ska jag försöka äta en rejäl middag kvällen innan och så får jag helt enkelt räkna med att jag kan få fasta ngn timme längre ev. Kanske ha med någon nödproviant om så krävs.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Från det ena till det tredje.. fastan handlar om att bli av med insulinresistensen.. om man har sådan.. vilket inte är ovanligt i dag! Om man säger som så.. man bör nog äta minst var annan/var tredje dag.. för att inte få brist på något essentiellt! I övrigt är det nog en fördel om man får i sig sitt kaloribehov över en längre period! Men.. i dag är problemet ett annat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Från det ena till det tredje.. fastan handlar om att bli av med insulinresistensen.. om man har sådan.. vilket inte är ovanligt i dag! Om man säger som så.. man bör nog äta minst var annan/var tredje dag.. för att inte få brist på något essentiellt! I övrigt är det nog en fördel om man får i sig sitt kaloribehov över en längre period! Men.. i dag är problemet ett annat! Jo man kan visstnok faste så lenge man vil uten å ta skade. Verdensrekorden er på hele 382 dager og alt han spiste var multivitamin og noe kalt Paladac (Gjær og vitamin C): https://intensivedietarymanagement.com/the-ancient-secret-of-weight-loss-fasting-part-8/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf Man skulle jo tro at siden man ikke får i seg proteiner osv. ville kroppen tatt skade, men det så ikke slik ut. Merkelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts