Jump to content

18:6


Grefven
 Share

Recommended Posts

Jag läste Andreas bantningsråd. Där föreslog han att 18:6 är en bra metod och att man kunde göra det en gång i veckan eller fler. Om man gör det bara en gång i veckan eller fler men med vanliga dagar emellan, så om jag fattar det rätt så blir det enbart 18. Alltså att vara utan mat i 18 timmar - busenkelt - och sedan leva LCHF-normalt igen. Har jag fattat det rätt?

Link to comment
Share on other sites

16.8 som det brukar kallas, är en form av periodisk fasta. Man äter det man ska under 8 timmar per dygn och fastar resterande tid. Om man vill kan man ha ett kortare ätfönster, på t ex 4-6 timmar, och fasta längre tid om man vill. Bäst effekt får man om man äter 16.8 så ofta som möjligt. 

Link to comment
Share on other sites

På tal om periodisk fasta: Vad är det kortaste faste- tiden för att uppnå goda hälsoeffekter?

Tänkte köra periodisk fasta när jag jobbar och ändå börjar i svinottan. Men jag styr tyvärr inte alltid över mina raster. Om jag fastar regelbundet, är 18-6 Ok då eller är det för lång tid?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor insulinresistent man er. For noen holder det med kortere fasting og for andre må mer drastisk fasting til for å snu insulinresistensen.

For eksempel Warrior-dietten altså at man spiser ett måltid i døgnet, og kanskje til og med flere dager med faste for å virkelig snu insulinresistensen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du måste väl komma över 16 timmars fasta för att få hälsoeffekterna

Tack, det var det jag ville åt! Ofta får jag första rasten runt 5 - 6 på morgonen, då har jag fastat i bara 12 timmar så för lite. Sen kan det bli en rast vid 9-10 och definitivt vid 13. Men då ska jag försöka äta en rejäl middag kvällen innan och så får jag helt enkelt räkna med att jag kan få fasta ngn timme längre ev. Kanske ha med någon nödproviant om så krävs....

Link to comment
Share on other sites

Från det ena till det tredje.. fastan handlar om att bli av med insulinresistensen.. om man har sådan.. vilket inte är ovanligt i dag!

 

Om man säger som så.. man bör nog äta minst var annan/var tredje dag.. för att inte få brist på något essentiellt! :unsure:

 

I övrigt är det nog en fördel om man får i sig sitt kaloribehov över en längre period!

 

Men.. i dag är problemet ett annat!

Link to comment
Share on other sites

Från det ena till det tredje.. fastan handlar om att bli av med insulinresistensen.. om man har sådan.. vilket inte är ovanligt i dag!

 

Om man säger som så.. man bör nog äta minst var annan/var tredje dag.. för att inte få brist på något essentiellt! :unsure:

 

I övrigt är det nog en fördel om man får i sig sitt kaloribehov över en längre period!

 

Men.. i dag är problemet ett annat!

 

Jo man kan visstnok faste så lenge man vil uten å ta skade. Verdensrekorden er på hele 382 dager og alt han spiste var multivitamin og noe kalt Paladac (Gjær og vitamin C): 

https://intensivedietarymanagement.com/the-ancient-secret-of-weight-loss-fasting-part-8/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf  

 

Man skulle jo tro at siden man ikke får i seg proteiner osv. ville kroppen tatt skade, men det så ikke slik ut.

Merkelig  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...