ceciliamargareta

Vrf är människan det enda djuret som stinker svett?

Recommended Posts

Ja, vad är det som är fel i vår livsstil när vi stinker svett? Eller är vi bara felprogrammerade från början att tycka svettlukt är illa? Mig veterligen luktar inte djur illa när de är svettiga.

Här hemma tvättar vi oss i rasullera och använder inget annat såsom deo, parfym etc.. Men det blir ju en doft efter en varm dag som inte är helt socialt accepterad.

Någon som har funderingar kring detta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människans svett är egentligen helt luktfri, då den bara består av vatten och salt. Det är när bakterierna på huden börjar "bryta ner" svetten som det kan börja lukta.

Bakterier ska vi ju ha på huden, de ingår i vår normalflora.

Så kanske man kan tro att de som har en tendens att lukta mer svett har en "bättre" eller större normalflora av bakterier på huden.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka andra djur är det som kan svettas?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju riktigt! Men hur kommer det sig att just människor luktar..?

Tillbringade kvällen i stallet igår och var nära en svettig häst vilket är en lukt som kanske inte är den fräschaste, men inte alls i närheten så illa som en människa kan lukta. Och framförallt försvinner lukten så fort hästen är torr. Intorkad svett på människor är ju mer stinkande än blöt svett..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka andra djur är det som kan svettas?

Ja, definitivt hästar iallafall som jag nämnde ovan. Men annars kanske det inte är så vanligt att djur faktiskt svettas..? Hundar t.ex. använder väl tungan för att reglera temperaturen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där riktigt starka lukta blev jag av med när jag slutade med aluminium deodoranter. Det tog ett par månader, och först blev det värre, sen blev det mycket bättre (Använder nu soapwallas deo som är lerabaserad).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har att göra med vilken bakterieflora man har på huden

..Och det i sin tur har att göra med vilken kost man äter

Vilka tycker ni verkar ha värst "odör"?

Är det Lchf:are normalkostare eller veggare? :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte ha nåt med könshormoner att göra? Det är ju först vid puberteten som barn behöver börja använda deodorant. Sen minns jag också att det var en speciell lukt i klassrummet när vi hade prov, tänkte alltid att det var en stresslukt. Har också upplevt att en del människors svett kan lukta på ett sätt som är erotiskt upphetsande. Så jag gissar att förutom vatten och salt så finns också hormoner i svett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hormonerna i sig behöver inte lukta illa. Olika hormoner kanske gynnar olika bakterier. Vissa hormoner kanske är bättre för bakterier som skapar illaluktande ämnen.

Tillägg: När man använder en "deo-sten" så är det bakterietillväxten man hindrar, vilket gör att det inte luktar.

Tillägg 2: Eller också kanske olika hormoner, eller andra ämnen, i svetten är byggstenar för bakterierna till olika lukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vi upplever lukter är till stor del inlärt och kulturellt betingat, har jag lärt mig. Så när vi lever i en kultur där naturliga mänskliga lukter inte är socialt accepterade och ska döljas med diverse "luktagott", är det kanske inte så konstigt att vi upplever svettlukt som obehaglig. Djurens lukter har vi nog för det mesta inte lärt oss att rygga inför. Men om vi började parfymera husdjuren samtidigt som vi lärde våra barn att de luktade illa i sitt naturliga tillstånd, skulle vi förmodligen lära oss att uppfatta också deras lukter som otäcka.

Personligen föredrar jag för det mesta svettlukt framför de moln av konstgjorda dofter som många sprider omkring sig. Kan knappast föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dem som faktiskt blir sjuka av konstgjorda doftämnen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får migrän och svårt att andas så om jag får välja doft så år det inte parfym. Men om man duchar varje dag blir inte lukten så farlig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Människor luktar människa, häst luktar häst!

Men fy den som luktar människa.. det är i vår kultur ett tecken på orenlighet!

Japaners svett luktar inte lika mycket, det var därför de trodde att europeer var sjuka!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag umgås med en hel del svettiga hästar och skulle någon fråga hur det luktar kan jag nog inte svara. Vet inte om det beror på att man är van vid lukten och inte lägger märke till den.

Det sades förr att folk som äter mycket vitlök luktade annorlunda men de kommentarerna hörs inte så mycket nu för tiden, kan det vara att vi äter mycket mer vitlök och är vana vid lukten numer?

Hunden svettas genom tunga och trampdynor så där känner vi inget, men en blöt hund  :wacko: Är det därför att hunden inte alltid är blöt så att man inte är van vid lukten?

Filosoferar

Rolle på Österlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svettande djur tvättar sig ju inte heller på samma sätt med parfymerade medel som vi gör. Dvs, de luktar alltid naturligt som de luktar, medan människor generellt luktar konstgjort fräscha när vi anser oss rena, vilket gör att naturliga dofter från svett, eller i det fallet, bakterier eller annat upplevs extra framträdande. Vem har väl inte reagerat över hur en vanlig hund kan stinka av vanligt vatten? Oftast är vi bara så vana att vi inte tänker på hur starkt många djur kan lukta, så länge de luktar likadant dygnet runt. Vårt luktsinne fungerar ju allmänt så att det reagerar på förändringar och sedan dövas av från frekvent doft. Därför står exempelvis oftast kaffeburkar eller liknande framme i parfymbutikerna, för att hjälpa oss att nollställa luktsinnet efter frekvent luktande på en parfym. Vi slutar att känna en viss doft relativt snabbt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har spist veldig ren/streng lchf i mange år nå, og det aller meste av svettelukten er borte. Også i strømper/sko. Men jeg merker at hvis jeg får i meg giftstoffer, feks for mye kaffe, så kommer det sterk svettelukt. Jeg har konkludert med at mye svettelukt er synonymt med mye avfallstoffer i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av anledningarna att många av oss luktar svett är för att vi duschar oss för ofta och för noggrannt.

Prova några månader att duscha max en-två ggr /vecka. Då kommer för de flesta av oss att huden må mycket bättre och vi kommer inte att lukta särskilt mycket alls.

Som syster säger ovan: Det är bakterierna som luktar, inte svetten i sig. Många har en störd bakterieflora pga för mycket tvättande.

Vi var utan badrum en hel vinter för 10 år sedan, det resulterade i att vi inte kunde duscha var och varannan dag. Vi märkte snabbt att huden mådde bättre och att man inte alls, som vi hade trott luktade mer svett. Det blev ju tvärtom att man luktade mindre och kännde sig fräsh! Vi har fortfarande inte börjat om med ovanan att duscha stup i kvarten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan jag blev mer restriktiv med duschande och framför allt ständig användning av schampo och duschtvål har det liksom vuxit fram en naturlig och väldigt behaglig doft. Den är väldigt söt och en liten aning syrlig till karaktären. Men vid hård träning, specifikt om jag druckit för lite vatten, slinker det igenom ammoniak. Den där söta doften upptäckte jag när min förstfödda var ett spädbarn. Han kunde bara somna mot min famn, inlindad i sjal, vilket blev ganska varmt och aningen svettigt. Så doften upptäckte jag hos honom. Som bekant så tvättas inte spädbarn med tvål. Nybarnsyran gjorde också att mina duschvanor förändrades och hux flux upptäckte jag alltså samma doft hos mig.

Så det enda jag behöver göra nu för att drömma mig tillbaka till denna mysiga tid i livet är att vara sparsam med duschandet och vips så är jag där. Mmmmm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt svett luktar inget förutom när jag är stressad. Använder inte deodorant alls sen 25 år tillbaka. Vill inte gnugga in en massa kemikalier i armhålan/lymfkörtlarna. Jag rakar armhålan bara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla djur som jagar i flock luktar. Även människan. Lukten är en del i jakten för att driva bytet.

Djur som jagar ensamma (typ katter) luktar inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla djur lukter. Bara människan svettas. Bara människan luktar svett. Evolutionärt en jättefördel att svettas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, emihanss83 sade:

Evolutionärt en jättefördel att svettas.

Kul med ny medlem, välkommen!

På vilket sätt är det en evolutionär fördel att svettas?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte men under min "hästkarriär" noterade jag att hästar nog verkar svettas en hel del.

Fördelen sägs ligga i att vi med svett kan svalka oss, hålla temperaturen, och därmed vara uthålliga vid tex lång jakt. Vi sprang efter djuren till dess de storknade av värmeslag. 

Hundar svalkar sig via tungan. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Hundar svalkar sig via tungan. 

och grisar svettas på insidan av frambenen. Såvitt jag vet är det enda stället dom har svettkörtlar på.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stinker? Sen jag började äta riktig mat luktar jag betydligt mindre, både här och där.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag vill inte veta var "här" och "där" är. Men jag har samma erfarenhet. Äter jag LCHF, så känner jag inte någon svettlukt, även fast jag inte använt deodorant på flera år, och duschar huvudsakligen i bara vatten; tvål bara om jag är riktigt svettig.

Men när jag testade ALP (som MariaF och jag nämnt i andra trådar. En kost på lchf-grund, men med mycket grönsaker, och särskild fördelning av kosten över dagen) - så konstaterade jag efter ett tag att jag stank (inte svett, utan bara illa), även om jag duschat ett par timmar tidigare. Jag lyckades aldrig räkna ut varför. Tror det blev bättre efter ett tag; jag minns inte.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Men när jag testade ALP ... - så konstaterade jag efter ett tag att jag stank

ALP har fokus på utrensning (lever/lymfa) så jag tror det var därför. Jag märkte inte av nåt sånt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-02 at 19:44, MariaF sade:

Kul med ny medlem, välkommen!

På vilket sätt är det en evolutionär fördel att svettas?

Vi kan förflytta oss över längre distanser utan att överhettas med ett välfungerande system för svettning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg