EVS Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Min sockerberoende, tolvåriga dotter spelar ju fotboll. Om det är varmt på fotbollscuper, brukar tränarna peta i tjejerna Resorb regelbundet, utöver vatten. Förmodligen vettigt, ifjol spelade de en cup i +34grader och sol. Bara vatten räcker inte riktigt till sådana gånger. Samtidigt innehåller Resorb såväl socker som sötningsmedel. Jag ser helst att sådant undviks till min dotter, för att undvika paniksug efter sötsaker efteråt. Hon vill absolut inte dricka vatten med salt i, anser att det smakar hemskt. Är det någon av er, som har något bra tips, på vad man kan ge istället, om det är varmt och de har flera matcher på en dag? Finns det något mineraltillskott, salttabletter eller liknande, som ger vätskeersättningens positiva effekter, men utan socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Drick vatten och bekymra dig inte för att du svettas.Resorb rekommenderas inte under några som helst förhållande http://ww2.lakartidningen.se/includes/07showComments.php?articleId=14215 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 18, 2015 Author Share Posted July 18, 2015 Nej,jag vill ju inte att hon dricker Resorb. Men finns det något annat som hjälper till att förebygga uttorkning vid värme kombinerat med ansträngning? Det var flera av tjejerna ifjol, som fick symptom på vätskebrist... Trots rikligt med vatten. Vill vara bättre rustad, om det blir lika varmt i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Min man (oxå lchf:are) har ibland nån salttablett som heter Zero. Den smakar artificiell saft (ganska äckligt för vuxna) och är utan socker men kanske med sötningsmedel(?). http://road.cc/content/review/59390-high5-zero-electrolyte-tablets-20-tablets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Jo, dem innehåller sorbitol och sukralos. http://highfive.co.uk/product/hydrate/zero Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Överdrivet vätskeintag är livshotande. http://www.marathon.se/inspiration/lakare-varnar-att-dricka-mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 18, 2015 Author Share Posted July 18, 2015 Jo, dem innehåller sorbitol och sukralos. http://highfive.co.uk/product/hydrate/zero Tack för tipset, det är kanske något mindre dåligt. Men sötningsmedel är inte optimalt det heller... Fler förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 18, 2015 Author Share Posted July 18, 2015 Överdrivet vätskeintag är livshotande. http://www.marathon.se/inspiration/lakare-varnar-att-dricka-mycket Precis, de rekommenderar att varva med sportdrycker som innehåller salt. Men alla dessa, som jag känner till, är även överfyllda med socker. Känner du till något undantag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 http://umarasports.com/train-low-compete-high/ Kanske är en rimlig mängd sportdryck under match inte mycket att bråka om. Skulle nog välja bort den striden och försöka se till att hon får i sig bra mat före och efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Kanske går att göra egen sportdryck av vatten och maskera saltsmaken med lite citron, ingefära och liiite socker/honung? Mynta, citronmeliss, frusna jordgubbar? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Varför skall det drickas så mycket bara för att vi svettas.Människan har alltid svettats av värme även utan ansträngning.Det handlar om en kort tid som du utsätts för ansträngning och värme så ta det lugnt med vätsketillförsel och ge fan i allt vad ersättning heter. Använd ditt sunda förnuft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Varför vätskeersättning hur tror ni vi överlevt om vi inte drack vatten ur en bäck eller källa. Kanske inte bra idag med alla föroreningar men vanligr kranvatten. Det är bara folk som vill tjäna pengar som rekomenderar annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Vi får också resorb och det har på något sätt blivit en helt "nödvändig" produkt när man ska anstränga sig i värmen. Reklamens makt... Jag dricker kranvatten och ser till att äta mer salt på maten. Salta jordnötter har funkat bra efter till exempel en halvmara. Salta hennes mat och drick vatten, tror inte det behöver vara svårare än så. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Att hon tycker salt upplöst i vatten smakar illa kan jag verkligen hålla med om, jag tar ca. ett kryddmått salt i handen som jag sedan slänger in i munnen och snabbt sköljer ned med vatten. Saltpåsar som finns på restauranger och snabbmatsställen är praktiska att ta med, kan hällas direkt i munnen då man är blöt eller svettig om händerna, för att sedan sköljas ned. Nu är det inte bara natrium som försvinner ut med svetten, även andra mineraler följer med. Seltin borde vara ett bättre val då det innehåller både kaliumklorid och magnesiumsulfat och lite jod. Om man vet att man skall svettas mycket en dag så kan man förebygga med saltintag redan på morgonen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Seltin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Eller äkta havssalt, ca 85% natriumklorid och resten andra salter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Vätskeersättning ska väl drickas om man är uttorkad, tänker jag, men innan det gått så långt kanske det räcker med vatten och salt. Förslagsvis mineralsalt. Vätskeersättning går att göra själv annars, bara vatten salt och socker i. Själv så dricker jag vatten med en drutt mineralsalt i och ev en citronskvätt. Xiros förslag på mynta, citronmeliss , jordgubb lät ju också gott. Eller varför inte vattenmelon? Resorb verkar vara en produkt att undvika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Tack alla som svarat! Det lutar åt att hon får dricka vatten. Blir det lika varmt som ifjol, får vi tvinga i henne salt också, även om hon avskyr det rent i pulverform också. Citronskivor i vattnet kanske är en vettig idé. Frusna jordgubbar är överkurs vid cuper... "Måttlig mängd sportdryck" är nog inget bra alternativ, eftersom det kan få henne att söka mer socker i ren panik. Och är det något som det finns gott om överallt på fotbollscuper, så är det godis! Även om hennes tränare varit vettiga nog att förbjuda godisätande innan sista matchen, så är det svårt nog för henne att stå ut ändå, när alla andra börjar proppa i sig sötsaker innan sovdags. Bra mat före, mellan och efter matcherna är självklart viktigt. Lättare sagt än gjort, när möjligheter att själv laga mat saknas... Men det är ett prioriterat område och strategier för att få till det finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Doppa en gurkskiva i flingsalt. Det är godare än att slicka i sej saltpåsarna från donken 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Doppa en gurkskiva i flingsalt. Det är godare än att slicka i sej saltpåsarna från donken Inte slicka i sig saltet från påsen utan hälla saltet i munnen och sedan skölja ned, om det nu var mina saltpåsar du menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berger Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Det eneste hun trenger drikke er vatten. Om en vil ha litt smak så er sitron og litt Stevia fint å ha i vannet. Ellers så har jo Loka mange fine produkter. Loka Crush er min favoritt når vi skal ha noe som smaker litt http://www.loka.nu/index.php/smaker/crush-jordgubb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carinaevamaria Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Min sockerberoende, tolvåriga dotter spelar ju fotboll. Om det är varmt på fotbollscuper, brukar tränarna peta i tjejerna Resorb regelbundet, utöver vatten. Förmodligen vettigt, ifjol spelade de en cup i +34grader och sol. Bara vatten räcker inte riktigt till sådana gånger. Samtidigt innehåller Resorb såväl socker som sötningsmedel. Jag ser helst att sådant undviks till min dotter, för att undvika paniksug efter sötsaker efteråt. Hon vill absolut inte dricka vatten med salt i, anser att det smakar hemskt. Är det någon av er, som har något bra tips, på vad man kan ge istället, om det är varmt och de har flera matcher på en dag? Finns det något mineraltillskott, salttabletter eller liknande, som ger vätskeersättningens positiva effekter, men utan socker? Hej, jag och resten av min familj har använt oss av ett elektrolytpulver som jag köpt på hälsokosten, CaniLyth heter det och är egentligen för hundar men funkar lika bra på människor. Det är optimerat mot de elektrolyter som avges vid ansträngning och värme, och du kan blanda det med vilken vätska du vill eller strö på maten. Kan intyga att vätskebalansen återställs nästan meddetsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian2 Posted February 5, 2021 Share Posted February 5, 2021 Hela poängen med vätskeersättning är ju att vätskeupptaget ska optimeras. För det krävs både socker och salt/natrium i en bestämd koncentration/förhållande till varandra. Receptet kan man hitta tex på Vårdguiden. Att då ge något utan socker eller med sötningsmedel, eller något med för hög sockerkoncentration för den delen, vore idiotiskt, iallafall om en person faktiskt lider av uttorkning. Om man både kan äta/dricka med jämna mellanrum under dagen/cupen, och inte lider av diarré/kräkning, går det säkert bra med vanligt vatten och salt från maten om ni är livrädda för lite socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts