Jump to content

Ni som käkar mejerifritt, hur får ni i er kalcium?

Ekofilosophie
 Share

Recommended Posts

Jag äter väldigt sällan mejeriprodukter, blir väl lite grädde eller creme fraiche nån gång i månaden om jag gör en efterrätt eller kanske än mer sällan. Jag brukar äta en del ost men har dragit ner på det och nästan uteslutit det helt de senaste veckorna.

Nu funderar jag på hur jag ska se till att få i mig tillräckligt med kalcium om jag utesluter mejerier helt och då alltså även nollar ostintaget?

Vet att det finns en del kalcium i ägg och spenat bland annat, men även om jag äter typ 4 ägg om dagen kommer jag ju inte upp i de nivåer som är RDI för kalcium (om man nu ska bry sig om de nivåerna ;))

Så hur gör ni? Tips? :)

Strömming och spenat är ett (gott) tips ^_^

Gröna bladväxter öht ger fint tillskott

Herring och sardin där man även äter de mjuka benen

Buljong gärna med tillskott av äggskal som får koka med tills de blivit alldeles upplösta...

Från Expressens länk http://www.expressen...ra-med-aggskal/

6. Behandla hudirritation

Sönderdela ett äggskal i en liten burk med äppelcidervinäger (tar ungefär två dagar) och använd den kalcium-rika blandningen för att behandla mindre hudirritationer och klåda.

Får man i sig kalcium om man löser upp äggskal i äppelcidervinäger och dricker blandningen? Är det ett meningsfullt kosttillskott? Kan kroppen ta upp kalcium från äggskal? Äppelcidervinäger brukar jag dricka ändå, så frågan är om jag ska ta i äggskal också och i så fall hur mycket? Hur många äggskal behövs per dag?

Strömming o liknande vill man kanske inte äta alltför ofta och absolut inte dagligen. Spenat lär man ju behöva skotta i sig stora mängder av om det ska vara ens fämsta kalciumkälla..

Frågan är väl egentligen om vi behöver så mycket kalcium som rekommrnderas eller om man klarar sig på det man får i sig via icke mejeriprodukter? Tänker mig att det inte ingår i paleokost och att stenåldersmänniskan inte käkade ost mm. Vad tror ni?

• Like 1

Hvordan fikk de som ikke drakk melk i andre land i seg kalsium?   Og hva skjedde når de økte inntaket av kalsium?

Her forklarer Jason Fung endel om dette:

https://intensivedietarymanagement.com/calcium-story/

(Beklager den dårlige lyden)

Fungs argumentering i videon om varför man INTE bör ta kalciumtillskott och varför man bör begränsa intaget av mejeriprodukter är mycket övertygande.

• Like 1

Jeg har ikke hatt melk i min kost på flere år. Og jeg har vært veldig streng, spiser ikke noen form for melkeprodukt, eller noe som inneholder noen form for melkeprodukt. Spiser nøtter, frø, varierte grønnsaker, kjøtt og kokosprodukter. Var nylig hos legen og fikk sjekket alle blodverdier, helt fint og normalt kalsiumnivå. 

• Like 2

Iomed att jag tillhör de 90% av jordens befolkning som är laktosintolleranta.. så har jag alldrig spisat särskildt mycket mejerier!

När jag tog blodprov senast så var mitt kalcium i blodet normalt.

Som kuriosa för nördar.. vi i Norden får i oss mest kalcium i världen.. men ligger högst vad gäller Osteoporos.

• Like 4

Iomed att jag tillhör de 90% av jordens befolkning som är laktosintolleranta.. så har jag alldrig spisat särskildt mycket mejerier!

När jag tog blodprov senast så var mitt kalcium i blodet normalt.

Som kuriosa för nördar.. vi i Norden får i oss mest kalcium i världen.. men ligger högst vad gäller Osteoporos.

D vitaminbrist?

• Like 3