Jump to content

Har du ViktVäktat?

Annna

Recommended Posts

Hej!

Jag är nyfiken på hur många här som varit ViktVäktare och vad ni har för erfarenheter av det. Skriv gärna några ord och berätta om dina erfarenheter!

Tex

- Hur ser din vikthistoria ut? 

- Vilka resultat nådde du med ViktVäktarna?

- Känner du någon som gått ner i vikt med ViktVäktarna och som sedan hållit vikten i längden?

• Like 1

Jag viktväktade ett tag på 90-talet ochvisst gick jag ner men inte så fantastiskt mycket... och sen var det så dyrt också. Jag har kört pulver i många år för att hålla vikten. Sen har jag kört Aftonbladets Viktklubb. Så har jag haft kostkurs med landstinget och ätit havregrynsgröt och Becel.

Jag har inte gått ner så himla mycket med LCHF heller, däremot är jag viktstabil utan problem.

5:2 var det som funkade för mej

Jag var med i VV för några år sedan, blev helt besatt av räknandet och åt mer sötsaker än tidigare bara för att jag hade poäng kvar...

Gick ner kanske 2 kg på en månad men mådde inte bra av det konstanta fokuset på mat och räkning. Har däremot en kompis som gick ner 20 kg med dem och tycker metoden är toppen, varje gång hon gått upp vikten igen och ska ner på nytt ;) Säger väl allt....

• Like 2

Jag var med i VV i mitten på 90-talet då jag hade fyra barn (7-14 år) + två stora hundar + en egen häst (som stod hemma med allt stallarbete). Jag lyckades nog vara överviktig trots all den fysiska aktivitet detta innebar!

Jag gick ner närmare 10 kg i VV, men det var en pina, då jag rörde på mig så mycket. Man fick ju äta fritt med grönsaker. Jag kokade grönsakssoppa och åt upp emot tio portioner av den per dag! Dessutom fick jag ju alla extra portioner som var möjligt för motion. Jag var hungrig hela tiden.

Något år senare hade jag familjeproblem (med ett av barnen). Jag tröståt och gick upp allt igen. 

Jag gick ner 17 kg i början av 2000-talet. Var normalviktig hela mitt liv innan, aldrig bantat, men hade gått upp sen 90-talet.

Höll vikten rätt bra i fem-sex år efter avslutat program, men räknade kontinuerlig points i bakhuvudet lång tid efteråt. Men sen kom den där eviga hungern smygandes och sötsuget, som gjorde att portionerna blev större och större. kanske det påverkade även att jag övergick från p-piller till p-spruta. Eller, jag tror det i alla fall! Försökte några gånger att återvända till systemet när jag gått upp 10 kg, men blev bara så fruktansvärt hungrig och orkeslös. 20 points, som jag klarat mig fint på för sex-åtta år sen räckte ju nu inte att hålla mig mätt fram till lunch ens! Extra motion gav extra points, men jag blev ju också än mer hungrig....

Nu med lchf har jag insett att viktminskningen med VV i stort sett bestod i att muskler byttes ut mot fett, dvs jag har tappat enormt med muskelmassa, men ökat fettprocent. Det sliter jag med nu - och det är väldigt segt att bygga upp muskler igen - när man dessutom hunnit bli runt 50.... :(

Viktväktat i 2 omgångar, gick ned i vikt men gick upp allt + lite till bägge gångerna. Ingen hållbar metod i längden, åtminstone inte för mig. Och ser man på produkterna de säljer, så är jag inte förvånad. Sockerberoende blir knappast av mied sitt sötsug.