Panerad Groda Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Vi pratar inte om någon halv tesked här... utan att mäta, i alla fall två teskedar om dagen eller mer. Hade hög puls & illamående för en stund sedan och svepte ett glas med MYCKET salt och mår nu bättre.Är detta temporära omställningsbesvär? För dom dära 5 g per dag det pratas om verkar inte gälla mig om jag ska käka LCHF... behöver massor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Har du provat att salta mer på maten istället? Aromsmör med extra salt i, kanske skulle hjälpa? För att svepa saltvatten varje dag, låter verkligen inte särskilt gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Kan vara omställningsbesvär.Jag har alltid saltat mycket på maten,men numera har jag minskat mängden.När jag känner behov av salt så tar jag en halv tesked sallt i munnen och låter saliven lösa upp saltet och sväljer med en mun vatten.Detta upprepas vid behov några ggr dagligen.Numera händer det aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Kanske inte relevant i sammanhanget, men jag kom att tänka på att man sätter ut saltstenar till våra betande djur, för att de ska få tillräckligt med salt. Så att ta tillskott på salt behöver ju inte vara fel för oss heller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Vilken sorts salt använder du? Vanligt bordssalt innehåller ofta bara natriumklorid, men du kanske behöver även kalium o magnesium, som finns i bl.a. Seltin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Använder Urtekram oraffinerat Atlanthavssalt, Urtekram havssalt innehåller inga tillsatsämnen och bibehåller alla de mineraler (bl.a. magnesium, kalcium och kalium) och spårämnen som finns i havsvattnet. Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Jag saltar med havssalt och tror att systemet funkar som så att så länge det inte smakar fööör salt så är det ok, kroppen reglerar intaget med smaksignaler (tror jag). Det blir också mycket magnesium varje dag, det fungerar som smärtlindrare för mig som ofta har ont i muskler - en tablett och smärtan är borta 3 -5 timmar så får jag ta en till. Vi behöver ett ständigt tillskott av mineraler och salt är en bra källa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 I övergången kan man behöva rejäla tillskott av salt. Förklaringen är att njurarna inledningsvis får signaler om att utsöndra mer salt. Finns en fysiologisk förklaring till denna respons som jag inte är är kunnig nog att ge. Det gör att man drabbas av "Atkins flu" dvs influensa liknande symptom som huvudvärk, illamående, yrsel mm. Dricker man buljong eller tar salt som du så försvinner oftast dessa symptom. Sen ska man veta att de rekommendationerna om 5 gr salt om dag som Livsmedelsverket ger inte är särskilt väl underbyggda. I klass med råden om mättat fett ungefär. 5 gr är att betrakta som ett minimum för att inte få livshotande problem av saltbrist en vanlig dag. Är det varmt, eller du svettas mycket p g a träning mm så behövs det mer bara för att inte kollapsa. När kroppen har anpassat sig till kosten så behöver man normalt inte kompensera längre då räcker det med att man saltar i maten. Kanske ta lite extra om det är riktigt varmt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts