Birgitta Höglund Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Hej. Har nyligen startat en engelsk blogg i samband med att mina 3 kokböcker släpps på engelska i sommar Sprid gärna recepten vidare till dina utländska vänner. Här kommer dagens recept, fler hittar du på LCHF Made in Sweden. http://lchfmadeinsweden.com/ Low Carb Ketchup 8.8 oz. (250 g) tomatoes 2 inches (5 cm) of a leek, the white part 1.8 oz. (50 g) butter or olive oil 6 3/4 fl. oz. (200 ml) water 3 1/3 fl. oz. (100 ml) tomato puree 2 tablespoons balsamic vinegar 2 teaspoons chili flakes 1 teaspoon Worcestershiresauce 1 teaspoon honey or your choice of sweetener 1 sliced clove of garlic 1/4 organic vegetable stock cube 1/4 teaspoon (1 ml) ground caraway seeds 1/4 teaspoon (1 ml) ground cloves Sea salt Dice the tomatoes and slice the leek thinly. Fry the diced tomato and sliced leek with the tomato puree in a pan. Add all other ingredients, bring to boil and let simmer on low heat for 30 minutes. Use a handheld mixer and mix the ketchup in the pan. Let simmer for another 15 minutes. Taste the ketchup and decide if you need to increase the sourness, sweetness or saltiness. Pour the finished ketchup into cleaned jars, put on the lid and let cool. Store the ketchup in the fridge. It will stay fresh for a week. You can also store it in small jars in the freezer. Organic grown vegetables from Ås Trädgård, Jämtland, Sweden 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Jag skulle gärna koka ihop en nyttigare ketchup, men det faller på hållbarheten. Undrar lite vad det beror på... Den flaska ketchup vi har hemma nu "Felix tomatketchup mindre socker och salt" har stått några månader i kylen. Den innehåller inga konserveringsmedel. Största ingrediens efter tomatpuré är ättika, utgår ifrån att det är konserverande. Men det borde ju då balsamvinäger också vara? Tredje ingrediens är socker, totalt 11% sockerarter enligt energitabellen. Är det det som gör att den håller så mycket längre? Måste man antingen ha socker eller konserveringsmedel i, för att ketchup ska hålla mer än en vecka i kylen? I så fall tror jag nästan att jag föredrar sockret. Jag äter inte ketchup själv, har aldrig gillat det. Största konsumenten här hemma är fyraåringen. Måste medge att ketchupen i receptet ovan ser mer aptitlig ut, än smörjan i kylen. Men funderar som sagt ändå på vad det är som gör att den köpta har så väldigt mycket längre hållbarhet, trots att inte heller den innehåller konserveringsmedel... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Felix Stevia har bara 4,6 % socker, enligt innehållsförteckningen i alla fall Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 28, 2015 Author Share Posted July 28, 2015 Jag skulle gärna koka ihop en nyttigare ketchup, men det faller på hållbarheten. Undrar lite vad det beror på... Den flaska ketchup vi har hemma nu "Felix tomatketchup mindre socker och salt" har stått några månader i kylen. Den innehåller inga konserveringsmedel. Största ingrediens efter tomatpuré är ättika, utgår ifrån att det är konserverande. Men det borde ju då balsamvinäger också vara? Tredje ingrediens är socker, totalt 11% sockerarter enligt energitabellen. Är det det som gör att den håller så mycket längre? Måste man antingen ha socker eller konserveringsmedel i, för att ketchup ska hålla mer än en vecka i kylen? I så fall tror jag nästan att jag föredrar sockret. Jag äter inte ketchup själv, har aldrig gillat det. Största konsumenten här hemma är fyraåringen. Måste medge att ketchupen i receptet ovan ser mer aptitlig ut, än smörjan i kylen. Men funderar som sagt ändå på vad det är som gör att den köpta har så väldigt mycket längre hållbarhet, trots att inte heller den innehåller konserveringsmedel... Du kan frysa in den i mindre burkar och ta fram eftersom. Vinägern, saltet och kokningen har konserverande effekter, så jag har haft min ketchup i flera veckor utan att den blivit dålig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 28, 2015 Author Share Posted July 28, 2015 Felix Stevia har bara 4,6 % socker, enligt innehållsförteckningen i alla fall Rolle på Österlen Men hur är det med bismaken från stevian? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Men hur är det med bismaken från stevian? Den smakar faktiskt riktigt gott - man blir glatt överraskad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Du kan frysa in den i mindre burkar och ta fram eftersom. Vinägern, saltet och kokningen har konserverande effekter, så jag har haft min ketchup i flera veckor utan att den blivit dålig. Tja, då kan det nog vara värt ett försök! Om jag räknar med att den går att förvara i kyl i uppemot en månad... Servering ur burk är dömt på förhand att misslyckas. Tömd, diskad ketchupflaska tror jag betydligt mer på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Men hur är det med bismaken från stevian? God, den smakar som "ful-kethup" Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 29, 2015 Author Share Posted July 29, 2015 Tja, då kan det nog vara värt ett försök! Om jag räknar med att den går att förvara i kyl i uppemot en månad... Servering ur burk är dömt på förhand att misslyckas. Tömd, diskad ketchupflaska tror jag betydligt mer på! Bra idé, då känns nog inte så stor skillnad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts