Jump to content

Vad händer om jag äter normalt igen?

Mediax

Recommended Posts

Hej.

Jag har en fråga just nu, eller kanske 2?

Första är att, efter jag har nått mitt mål (jag fokuserar på dagen, inte vad som kommer att hända inom en månad) vad händer om jag 

äter normalt igen? Kommer jag att gå upp igen? 

Jag menar, jag ska inte överäta eller något liknande, men mer att breda ut alternativen ex. äta havregryn och frukt, men i lagom mängd, ibland något som inte är glutenfritt?

Finns det risker?

Andra frågan - Om man väger just nu 87kg, 170cm lång, att ha sitt mål som 65kg, skulle ni tycka att det var ohälsosamt?

Har hört från skolsköterska att det är inte bra och undrar bara om vad ni tycker? Eller om jag ska kolla upp mitt BMI?

Ska jag följa en skolsköterskas råd eller mitt mål?

Tacksam för svar.

På det glada 70-talet sa man att man ska väga sin längd minus 110. Det stämmer för mig. Så för dig borde det bli 60 kg men 65 kg blir också lagom.

I övrigt vill jag bara säga att LCHF inte är någon bantningskur, utan ett sätt att äta god och nyttig mat som är hälsosam för kroppen.

Precis som vi ska avstå från tobak och alkohol, ska vi också avstå från socker/kolhydrater.

• Like 6

När det gäller vikten låter väl 65 bra. Jag är 168 lång och borde enligt iAnnas modell ha 58 kg som riktmärke. Dock vet jag att när jag var yngre hade jag stor muskelmassa och mådde bäst runt 63-65 kg. När jag vägde mindre mådde jag sämre. Nu är jag lite äldre och känner att muskelmassan har minskat så jag tror jag borde satsa på en lägre vikt, inte för att jag jobbar ihjäl mig för det.

När det gäller maten så är det ju så att allt mer visar att proccessad mat, socker, vitt mjöl och mejerier inte är bra för kroppen. När du nått en bra vikt så kan du öka braiga kolhydrater, rotfrukter och frukt, men inte proccessad mat. Det garanterar viktstabilitet och långsiktig hälsa. Jag önskar att jag visste allt detta för 30-35 år sedan. Det känns lite bittert men jag är hoppfull för kommande generationer.

• Like 4

Fast vad är normalt? Om jag tittar tillbaka på hur JAG åt innan jag la om min kost så skulle jag definitivt gå upp igen.
Men det som var "normalt" då för mig var säkerligen inte normalt för någon annan dvs vem bestämmer vad som är "normalt?
Normalt för mig NU är att skippa gluten och tänka på kolhydraterna och stärkelse och att laga all min mat själv och att inte använda varor med en massa tillsatser eller lightprodukter.

• Like 3

Eftersom du pratar om skolsköterskan undrar jag hur gammal du är? Går du fortfarande i skolan? Då har din kroppen inte vuxit färdigt.

Om du går ner i vikt med hjälp av LCHF och sen börjar äta som du säjer normalt igen då går du med största sannolikhet upp. Frågan är varför du gått upp i vikt. Är det på grund av maten så kan du inte gå tillbaka till samma matvanor och tro att du inte ska gå upp igen.

• Like 4

Eftersom du pratar om skolsköterskan undrar jag hur gammal du är? Går du fortfarande i skolan? Då har din kroppen inte vuxit färdigt.

Om du går ner i vikt med hjälp av LCHF och sen börjar äta som du säjer normalt igen då går du med största sannolikhet upp. Frågan är varför du gått upp i vikt. Är det på grund av maten så kan du inte gå tillbaka till samma matvanor och tro att du inte ska gå upp igen.

Är 14 år och ska börja i 8an. Tänker mer att jag ska äta mindre proccesad mat, typ mer clean eating. Jag kör LCHF även för att jag har fått bra kunskap och något som jag kan lita på!
  • Like 3

Fast vad är normalt? Om jag tittar tillbaka på hur JAG åt innan jag la om min kost så skulle jag definitivt gå upp igen.

Men det som var "normalt" då för mig var säkerligen inte normalt för någon annan dvs vem bestämmer vad som är "normalt?

Normalt för mig NU är att skippa gluten och tänka på kolhydraterna och stärkelse och att laga all min mat själv och att inte använda varor med en massa tillsatser eller lightprodukter.

Ahh, ursäktar om jag uttryckte mig fel!! Har varit med om liknande när jag var yngre, runt 6-8 år.

På det glada 70-talet sa man att man ska väga sin längd minus 110. Det stämmer för mig. Så för dig borde det bli 60 kg men 65 kg blir också lagom.

I övrigt vill jag bara säga att LCHF inte är någon bantningskur, utan ett sätt att äta god och nyttig mat som är hälsosam för kroppen.

Precis som vi ska avstå från tobak och alkohol, ska vi också avstå från socker/kolhydrater.

Har testat LCHF tidigare och jag har fått bra effekter. Det är inte för att bara banta, mer även för min psykiska hälsa där jag också har problem. Jag får kraftiga humörsvängningar ibland, speciellt ofta runt höst och vinter där jag blir lätt påverkad.

Runt den tiden får jag liknande Borderline symtom, men vill ej diagnosera mig som det.

Jag gör det för min hälsla och jag vet om att LCHF har påverkat det positivt. Det är en av anledningarna till att jag vill börja det.

• Like 3

Om du äter som du gjort tidigare, kommer du att gå upp i vikt igen. Men vid det laget, har du förhoppningsvis en annan syn på vad det innebär att äta "normalt". Vad gäller gluten, tål somliga det utan bekymmer, andra absolut inte. Jag äter frukt ibland, står tämligen still i vikt. Jämfört med tidigare, så äter jag väldigt bra nu, men absolut ingen strikt LCHF-kost varje dag. Skulle jag återgå till att äta fikabröd flera gånger i veckan, skulle jag förmodligen gå upp allt jag gått ner och lite till. Känns inte lockande.

Så till din andra fråga. Om du äter dig mätt på bra mat, blir du knappast underviktig. Om du låter din kropp avgöra vilken vikt den vill stanna på, finns goda chanser att den stannar på en hälsosam vikt. Du är ung, annars skulle du inte gå till skolsköterska. Kanske har du inte hunnit förstöra din kropps signaler med olika bantningskurer etc. Svält dig inte, gå inte hungrig och räkna inte kalorier. Ät bra mat, ät dig mätt. (Glöm inte HF-delen i LCHF.) Om du då går ner till 65kg, så är det bra. Om din kropp stannar nöjd och glad på 70kg, så är det också bra. (Personligen så är jag för närvarande nöjd med att stå still kring 74kg, vilket är 11kg mindre än för drygt ett år sedan. Men då är jag 38-årig trebarnsmamma också...)

Det hände att jag brukade svälta mig själv men mest på grund av att jag är självdestruktiv och uttrycker min ilska genom att uttrycka det mot min kropp.

Jag brukade inte räkna så mycket kalorier, har aldrig tagit bantningspiller eftersom jag vågar inte.

Jag kanske uttryckte mej oklart om att du inte vuxit färdigt. Jag menade inte din längd utan att din kropp är inte färdigutvecklad vid 14 års ålder. Den kommer att ändra sej alldeles av sej själv innan du blir vuxen.

Sen blir jag allvarligt oroad när en 14-åring skriver: "Det hände att jag brukade svälta mej själv" och "Jag brukade inte räkna så mycket kalorier" det låter som nåt som var för länge sen. Hur långt tillbaka i tiden pratar vi om? Och sen "har aldrig tagit bantningspiller eftersom jag vågar inte" Ännu mer oroande. Var skulle en 14-åring ens få tag på bantningspiller?

Ytterligare en sak som låter lite konstigt är att puberteten är över vid 14 års ålder. Är du säker på att du uppfattat det rätt?

• Like 1

Trollmormor: Det kan variera väldigt, vid vilken ålder ungdomar kommer i puberteten. Att en och annan fjortonåring tagit sig igenom den helt, ser jag inte som omöjligt. I min tolvårings klass, har somliga tjejer knappt börjat få bröst, medan andra har kvinnors kroppar och har haft mens sen nioårsåldern.

Kommer inte ihåg varifrån men finns någonstans via kostdoktorn, sockeruppfödda barn kommer tidigare in i puberteten. En kvalificerad gissning är att det är något från Ann Fernholm jag läst det.

Rolle på Österlen

Det där med att få humörsvängningar höst/vinter (och att hantera det med mat och godis) skulle jag vilja gissa är SAD, Seasonal Affective Disorder, och det är väldigt vanligt i Norden. Det beror på hormonell obalans pga mörkret under vinterhalvåret. Insulinsvängningar och menscykeln är också hormonella och allt sitter säkert ihop på något vis. Sedan jag lade om kosten för drygt 4år sedan är jag lite mindre känslig för vintermörkret. Jag har dock inte vågat sluta behandla mig själv med ljusterapi och i vintras lade jag till en större dos D-vitamin (kan nog behövas tidigt i år pga den kassa sommaren när man inte exonerat huden).

Jag tror att om du äter LCHF som bas när du nått ditt mål men äter lite skräp nån gång ibland, typ en liten popcorn på bio (utan att för den skull titta på alla nya filmer som kommer förstås ;)) och kombinerar detta med D-vitamin och kanske även ljus på vintern så kommer du klara dig galant! Se upp för sockertrollet bara, det slår till utan förvarning rätt vad det är! :blink: Du är riktigt klok som tar tag i detta så pass tidigt i livet, inte många som fixar det!

• Like 7

När du äter strikt LCHF kommer kroppen att låta bli att samla på sig onödigt mycket vätska. Det är därför man behöver kompensera med salt i övergången för att man inte ska bli snurrig av vätskebristen som blir. När kroppen väl har återställt balansen så behöver man inte kompensera längre med extra salt. Kolhydrater gör att kroppen binder mer vätska.

Det innebär att om jag nån gång äter lite för mycket och/eller olämpliga kolhydrater över en helg t ex så kan jag mycket väl öka i vikt 1-2 kilo. Om jag fortsätter att konsumera kolhydrater efter helgen typ lite frukt, potatis bröd eller så förutom de vanliga grönsaksgenererade kolhydraterna som jag äter normalt (broccoli, blomkål mm) så går jag inte ner allt igen. Men om jag återgår till min normala LCHF så släpper kroppen ifrån sig vätskan inom ett par dagar. Jag har alltså inte blivit "tjockare" av helgen men ökat i vikt.

För att kunna minska fettmängden i kroppen måste mer fett gå ur cellerna och förbrännas än vad som lagras in. När kroppen har byggt om sig för att bränna företrädesvis fett istället för socker så kompenserar kroppen energiunderskottet från fettdepåerna om du inte äter för mycket. Det finns därför en tidsfaktor i detta. Man brukar säga att det man äter någon gång i månaden inte har lika stor betydelse som det man äter varje dag eller ett par - tre gånger i veckan. Kroppen bygger om sina kraftverk för att vara så effektiva som möjligt med den energi som finns tillgängligt och finns det socker så har det företräde som bränslekälla.

Så lite beroende på hur, när, hur mycket och hur ofta du gör avsteg från ren LCHF kost, kommer det att avgöra hur det påverkar vikten och mängden kroppsfett. Eftersom du uppvisar en störning i din förmåga att hantera kolhydrater i mängd kommer du aldrig att kunna må väl och vara normalviktig på en kost med mycket kolhydrater oavsett form. Nån hel frukt nån gång ibland är nog inga problem dock.

Din kropp "varnar" genom att den trycker in fettet i cellerna så att det syns, det är en fördel gentemot de som har kroppar som lagrar in fettet kring organen men som inte syns utifrån. De får ingen varning och fortsätter därmed en skadlig kost i tron att de är lyckligt lottade... Man kan faktiskt inte springa sig ifrån de skadliga verkningarna av en dålig kost!

Jag håller tummarna för att du kommer att hitta sätt att hantera din vardag! Jag tycker att du är mycket klok som har börjat i tid och med rätt kost. Vi finns här för dig om du behöver stöd.

• Like 7

Hej.

Jag har en fråga just nu, eller kanske 2?

Första är att, efter jag har nått mitt mål (jag fokuserar på dagen, inte vad som kommer att hända inom en månad) vad händer om jag 

äter normalt igen? Kommer jag att gå upp igen? 

Jag menar, jag ska inte överäta eller något liknande, men mer att breda ut alternativen ex. äta havregryn och frukt, men i lagom mängd, ibland något som inte är glutenfritt?

Finns det risker?

Andra frågan - Om man väger just nu 87kg, 170cm lång, att ha sitt mål som 65kg, skulle ni tycka att det var ohälsosamt?

Har hört från skolsköterska att det är inte bra och undrar bara om vad ni tycker? Eller om jag ska kolla upp mitt BMI?

Ska jag följa en skolsköterskas råd eller mitt mål?

Tacksam för svar.

Det är frågan vad som är att betrakta som "normalt".

Chips, pizza och godis som de flesta äter med stor regelbundenhet och förtjusning? En viktuppgång kommer som på posten om man har de anlagen (vilket de flesta av oss har).

Normalt som ett bredare sortiment av näringsriktig men inte lågkolhydratslivsmedel? Det kan mycket troligt gå riktigt bra.

Vad gäller målvikt är det helt omöjligt att säga. Jag är 173 cm lång och jag ska inte väga under 76 kilo med muskler, under det är jag tanig och ämlig med synliga revben och vassa höftben. Visserligen säger BMI att 76 kg är övervikt men min bredrövade, ardenner-låriga kropp håller helt enkelt inte med.  :)

Vad gäller humörsvängningarna låter det som SAD, vinterdepression. Jag har dragits med den specifika djävulen i 30 år och blev fri när jag slutade äta socker (FEM vintrar nu utan depression!!!). Lite socker, någon gång ibland, går bra. Men då pratar vi verkligen lite och sällan. Lite smågodis två dagar i rad och jag mulnar direkt.  :( Det har dessutom en direkt inverkan på min övriga ångestnivå. Ett friskt och glatt nervsystem behöver näringsämnen och det behöver högkvalitativa fetter. 

Sköt om dig och lycka till!

• Like 3

Jag svarar på första frågan utan att ha läst alla svar, så det kanske blir upprepningar.

1. LCHF (och liknande) bör vara mat som man äter för att vara frisk och leva (frisk) länge. Att man går ned i vikt är ett symtom (övervikt) på ohälsosam kost som försvinner. (Att vara överviktig är inte ohälsosamt, det är det som gör så att man blir överviktig som också är det som orsakar följdsjukdomarna).

2. TESTA! Testa försiktigt att ändra på kosten stegvis och se vad som händer. Får man ont i sitt dåliga knä, får tillbaka eksem eller börjar gå upp i vikt så var förändringen dålig. Blir du inte sämre så fortsätt.

3. Vad som kommer att hända om du börjar äta "normalt" IGEN, är samma sak som hände förra gången du åt så.

4. Vad som kommer att hända om du äter kolhydrater är till att börja med att du kommer gå upp lite grann väldigt snabbt. Men det är vatten som kroppen sparar för att kunna behålla ett glykogenlager, så det behöver du inte oroa dig för. 

5. Enligt min uppfattning så har frukt oförtjänt dåligt rykte i LCHF-kretsar. Vill man gå ned i vikt så bör man hoppa över dem, men annars tror jag inte att de har alls så mycket negativ inverkan på hälsan som onaturliga kolhydratkällor. 

• Like 3

5. Enligt min uppfattning så har frukt oförtjänt dåligt rykte i LCHF-kretsar. Vill man gå ned i vikt så bör man hoppa över dem, men annars tror jag inte att de har alls så mycket negativ inverkan på hälsan som onaturliga kolhydratkällor. 

Så är det säkert. Är man metabolt frisk så är "naturligt förpackade kolhydrater" (rotfrukter, bär, frukt) rimligen inte något problem, baserat på hur vi ätit den senaste miljonen år eller så. Men många som efter decennier av snabba raffinerade kolhydrater blivit metabolt rubbade får tyvärr även dra ner på de naturliga produkterna. Därav det "dåliga ryktet" i LCHF-kretsar.

• Like 5

Rotfrukter har nog ganska välförtjänt dåligt rykte. Det är klart att man kan äta sådana i en hälsosam kost, i små mängder. De är helt klart bättre än säd och koncentrerat socker.

Men frukt, kanske för att det alltid är fibrer och kolhydrater tillsammans, är inte associerat med metabolt syndrom. Folk som äter mycket frukt (under säsong) drabbas normalt sett inte. Men mycket rotfrukter är det osäkrare med.

Rotfrukter har nog ganska välförtjänt dåligt rykte. Det är klart att man kan äta sådana i en hälsosam kost, i små mängder. De är helt klart bättre än säd och koncentrerat socker.

Men frukt, kanske för att det alltid är fibrer och kolhydrater tillsammans, är inte associerat med metabolt syndrom. Folk som äter mycket frukt (under säsong) drabbas normalt sett inte. Men mycket rotfrukter är det osäkrare med.

Nja, jag menar tvärtom att frukt säkert inte orsakar metabolt syndrom, men om man väl fått det så bör man undvika frukt (liksom rotfrukter).

När det gäller rotfrukter så finns det otaliga exempel på populationer som ätit massor och mått prima, men de har alla undvikit (eller inte haft tillgång till) socker. Liksom frukt tror jag inte rotfrukter oberoende kan orsaka metabolt syndrom.

• Like 3

Jag var i Japan i 40 dagar lång semester och det fanns inget annat än kolhydrater att äta. Lyckligtvis gick jag inte upp något då jag turistade hela dagarna vilket innebar att jag gick runt i städerna 6 till 7 timmar om dagen och undvek tunnelbanor och rulltrappor. Mina fötter såg fula ut som stryk men jag behöll vikten trots att jag åt som en häst( kunde bli 5 måltider per dag ) och massa kolhydrater.

Nu när jag har kommit hem igen så hat jag gått up 15 kilo sedan jag kom hem i början av april och jag har verkligen svårt att komma tillbaka till LCHF för att återställa min tidigare vikt.

Jag turnerar i dagsläget mycket med bandet och hinner inte alltid uppleva lyxen att välja vad jag äter. Tillsammans med öl så är det lätt hänt att jag går all in på "skit samma"-mentaliteten, vilket vid ett par tillfällen har slutat med en hel del vitt bröd och annan "vanlig" mat, där det inte bjuds på ost, ägg, fisk eller annan lättillgänglig lchf.

Mina upplevelser vid dessa tillfällen har varit grav förstoppning, blodsockertoppsr följda av sockerfall, viktuppgång och rejält samlande av vatten. Jag har känt mig trött, har sovit sämre och magen har totalhavererat.

Till stor del stämmer detta väl överens med de förväntade effekterna av högkolhydratkost (framförallt blodsockret och vätskan), men jag vill även minnas att liknande symtom med förstoppning och energibalansen även skedde vid övergången TILL lchf. Allmänt är nog stora kostförändringar en svår ansträngning.

• 9 months later...

Jag var i Japan i 40 dagar lång semester och det fanns inget annat än kolhydrater att äta. Lyckligtvis gick jag inte upp något då jag turistade hela dagarna vilket innebar att jag gick runt i städerna 6 till 7 timmar om dagen och undvek tunnelbanor och rulltrappor. Mina fötter såg fula ut som stryk men jag behöll vikten trots att jag åt som en häst( kunde bli 5 måltider per dag ) och massa kolhydrater.

Nu när jag har kommit hem igen så hat jag gått up 15 kilo sedan jag kom hem i början av april och jag har verkligen svårt att komma tillbaka till LCHF för att återställa min tidigare vikt.

Framför allt på luncherna kan det svara svårt att hitta något som är helt kolhydratbefriat. Ett tips är de många "pubarna" - izakaya på japanska - där man kan beställa rå eller grillad fisk, råa grönsaker och diverse kötträtter. Se dock upp med dressingar och såser som kan innehålla vete.

• 1 month later...

Hej

När man är 170 cm lång, går det utmärkt att väga både  70 kg och 72, om man ska vara så petig. Jag skulle acceptera också 73 med den längden och också 75 ger en mycket bra ledighet. 65 låter inte lika bra för dig. Du ska väl inte modella? 

När jag var tjej 165 cm , och vägde 50 då kändes det smärtsamt, och du kan kanske se hur det teoretiskt sett kan bli  proportionellt om du ska väga 65 med den längden. Du kanske kan börja tro att  dagarna de ska kännas hela tiden som en kamp.. men det ska det inte, då mår du bättre i så fall av att faktiskt jobba på att bara behålla den vikt du har nu. Du är 14 och växer coh lägger viktig grund nu för hel din framtids chans att slippa jojobanta. Så ta det riktigt lugnt. 

Ät dina havregryn och fyll på med massa goda nötter, paranöten är helt perfekt! kan du äta många av, ja vilka nötter du vill, och skippa popcornen, de är ju bara som papper och har fruktanssvärt många kolhydrater och skal som fastnar in i tandfickorna men är 14 så händer nog inte det.

Men då måste läsken bort, helt och hållet.  Ka ndu lära dig dricka vanligt kranvatten isvatten så är det en stor vinst  och häll då frukten bären i isvattnet i kannan, eftersom det lockas något så förfärligt med flaskor med soda i alla de färger  och etiketter, som ofta är rent skräp  med kraftigt överpris!  

När man tänker efter så är livsmedelsaffärerna rena giftmarknaden, som att gå på fullständigt minerad mark. Helt otroligt hur långt handlarna legalt får gå och vilken egentligen usel kundvård de totalt nedvärderat sig att inte ge, kunden är den de tänker på sist.  Så ta du kommandot och visa vilka skåp och hyllor du ska gå till, de ska ju inte stryra dig, om du låter det styra så kan du bli fast för livet.

Det är det de vill, de vill se dig där och de vet exakt var de vill ha dig, du är 14 och ett lovligt byte  de gnuggar händerna och fjäskar stort i den ålder du är i. Jag hade aldrig gett mig, eftersom du har chansen att aldrig få problem med kostvanorna någonsin, du kan skapa de hjulspår du behöver,  och låsa dig själv där, istället det där haveriet de bara väntar på.Att du ska be om fler popcorn och en dag gå loss i självklart också godisdisken det är ju dit de vill ha dig rotande och grävande livet ut.

lycka till  

När du äter normalt igen, du vet ju att alla normer fins till för att omkullkastas efter handlarnas ekonomernas och maktfullkomlighetens  nycker, vilken norm? det finns 18 000 normer, så vilken menar du?

Och var är de någonstans framför allt? ingenstans - så leta efter normen och normaliteten, nej den är också bortblåst. Jag vågar svära på att det rä så till 200% säkerhet,  industrialismens hjul, vill ha hjulen i olag, grus i maksineriet är ju enbart akademisk metodik. inget annat.

alltid någon vetenskapsfilosof som behöver bromsa lite här, olja lite där stanna dig där och hoppsan där, sedn sura där, putta till dig där, du måste förstå vad industrialismens grova hjul och mekanism är för et stror och trögt malande maskin, det är en jätte och flera synkroniserade system, som planerat faktiskt, att mala in dig att bli maskin. Så hur 'r det egentligen med de unga med IT pcj personal computer?? nej nej.. inget personally, det rök redan 1901. Du tror! att du är , men så är det bara för dem som visste och fick signaler om att nuuu, NU! pang, nu köper vi.. och så kan ni där, bli kanonmaten. det är så det går till, enkelspårigt. om du inte är enkelspårig, hur tänkte du i så fall att du skulle kunna vara kontrollerbar, du ska ju gå springa ocj löpa i den takt rytm och tid när DE vill och behöver dig, förstå det en gång för alla.

Vilken kroniskt sjuk tid vi lever i , och krigsmaskineriet är ju ständigt hungrigt, för folk blir ju sura , ska tröstas få ersättningar och revanch , alltid någon som ska in för annans behov att säga nu är det din tur, lurendrejeriet om växelverkan och alla fina myter, är en enda kuliss för något helt annat. Syrianer som kommer hit och ser vår "välfärd" börjar omedelbart räkna, som smattrande maskiner som om det vaar sista dagen på jorden, sådant älskar ju industron, det blir så sjukt mycket billigare o billigare. du blir mindr och mindre värd. 

ständigt nya teorier in, gamla ut, i ständigt nyckfulla ingen vet varifrån.  det bara blir så va? plötsligt sitter man och tuggar väl heroinkokainkakor, i tron att det är bara ju senaste trenden spoom veganrörelsen senaste partners vill få dig att smaka, oh ja.

nej,d veganernas produkter kostar ungefär lika mycket som kungens vanor,  det är i rikemansklasens storlek, man undrar  hur länge de hållt på, med alla grödor från jordens alla hörn, 30 gram oidentifierat mjölkross av något slag, har på veganprodukterna lika stor bedrägerietikett som på kött, moralen är stundtals låg och stundtals ultralåg där i veganrörelsen,. så allt nack om etik, går helt bort för min del. de små blev plötsligt moguler och över en jävla natt.

• 3 years later...

Hej,

Vet ni om man kommer att uppleva magbesvär av att gå tillbaka och äta "normalt" igen? Jag får magbesvär när jag får i mig socker och/eller för mycket kolhydrater så jag undrar om det är ett besvär som kan pågå under en längre tid

18 hours ago, Zoran said:

Vet ni om man kommer att uppleva magbesvär av att gå tillbaka och äta "normalt" igen?

Det är väl bara att testa? Hur magen reagerar på kostbyte är individuellt. Vad man betraktar som "normalt" är också individuellt.

Vi som äter LCHF gör det för att vi tycker att vi mår bättre på den sortens kost. Efter några år tror jag att de flesta har hittat sin egen variant av kosten och tycker att detta är det "normala" sättet att äta. Andra människor bryr sig inte om vad som är LCHF, men plockar bort  socker, bröd och mjölmat ur kosten och mår bra av det. Också ett "normalt" sätt att äta.

• Like 4

• 3 weeks later...

Den sista delen kan jag ge ett svar på:

Jag anser att det är viktigare att du har en hälsosam fettprocent på din kropp än exakt hur mycket du väger.

BMI ska aldrig tas som en exakt vetenskap. Det är den absolut "billigaste" sättet att veta lite mer om din hälsa. Men resultatet och träffsäkerheten är därefter.

Du kan ha en BMI på över 25 och anses vara "överviktig" utan att du faktiskt är det om du har tillräckligt med muskler i kroppen som tynger ner dig (även högre densitet i benen p.g.a bra hälsosam livstil kan göra kroppen tungare). BMI bryr sig bara om din längd, kön och vikt. Inget annat.

Kolla upp din fettprocent istället och vad den bör ligga på för ditt kön och din ålder.

• Like 2