avigan Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Hej, är ny inom detta och läste en av bloggarna där man använder uttrycket ketoboll. Det var i samband med fika - "kaffe med kokosfett och ketobollar". Undrar bara vad detta står för och om det är nåt man kan laga och ha till en kopp fika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Titta på Martinas blogg. Tror hon har recept på ketobollar. Hon använder dem som snabbladdning tror jag. Men vad jag sett av innehållet skulle de säkert funka som fikabröd... hur ofta och hur många beror väl på vilket mål du har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Jag gör en egen variant lite då och då, lite mindre bollar som jag har i kylen och äter när jag är sugen. De blir lite som tryfflar. Jag tar ca 2 dl kokosflingor, 2 msk kakao, lite ekologisk vaniljpulver (Kung Markatta) och så ca 1 msk starkt kaffe. Allt blandas ihop och sen slänger jag in 50 gr smör som får stå och mjukna medan allt det andra får en god arom. Sen blandar jag allt och rullar mindre bollar i kokosflingor och in i kylen. Kanske blir runt 20 st. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Jag gör något liknande, men med ungefär lika delar smör och kokosolja. Mer kakao, i övrigt ungefär som ovan... Men jag vet en som provat att göra ketobollar med lakritspulver istället för kakao, hon tyckte det var kanongott. Jag funderar på att sätta i både kakao och lakrits nästa gång... Men det är kletigt med sådant på sommaren, framför allt med kokosolja i, så för mig är det mer vintrigt fika. Om du ska göra smörbaserade bollar, är det ett tips att ta en del av smöret osaltat, annars smakar det väldigt salt. Med hälften kokosolja går det bra med normalsaltat smör, för mina smaklökar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts