Moventia Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Jag har läst om Magnesiums effekt och tänkte testa. Men min leverantör av fiskleverolja Healthspan har bara en sort som dessutom innehåller en massa vitaminer (förmodligen syntetiska) , vilket jag inte är intresserad av. Får det i kosten jag äter. Känner mig vilsen vad jag ska välja och vem som säljer? Undrar därför vad ni som använder Magnesium köper för märke och från vem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Det är viktigt vilken typ av magnesium det är. Det vanligaste är magnesiumoxid och den har låg biotillgänglighet. http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra Jag köper via Kostdoktorns medlemssida det som han har som rekommendation. Är du medlem får du 10% rabatt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Jag använder Holistics eller Helhetshälsas. Finns i hälsokostaffärerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Jag kör också Phure Pharma som Kostdoktorn rekommenderar. Och som stocha nämnde ovan rabatt för medlemmar. ☺ http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter#magnesium 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Jag använder WNT Magnesiumcitrat, 250 mg. Jag upplever en god och snabb effekt av dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Det mesta som finns på marknaden idag fungerar så det är svårt att gå fel Visst tas olika sorter upp olika bra av kroppen men är det egentligen nåt problem? Jag använder en av de sorterna som har sämst biotillgänglighet och är billig men väldigt användbar på många sätt Vanligt dolomitkalk innehåller magnesium och kalciumkarbonat i bra blandning i ett pulver Pulvret doseras därför enkelt Jag tar ett par teskedar om dan Är magen hård är det enkelt att använda samma pulver för att åtgärda detta Pulvret är dessutom fantastiskt för att få bort fläckar av kaffe eller vin från tänderna Det är ett riktigt litet husapotek och står alltid på hyllan i mitt skafferi.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Kör Helhetshälsa själv som innehåller mest magnesiumcitrat. På 810 mg (profylaktiskt) upplever jag ännu inga besvär såsom diarré. Testade förut MgT-- magnesium L-threonate-- som ska vara någon C-vitaminbunden nyhet som på råttor visat korsa hjärn-blod-barriären bäst men som inte finns att köpa i landet och är väldigt dyr, ungefär dubbelt så dyr som Helhetshälsans. dufva, hur tänker vad gäller biotillgänglighet? Är nyfiken eftersom jag efter att ha börjat proppa magnesium märkte tydlig skillnad i energi och kognitiv funktion vilket ju tyder på tidigare brist. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Jag har köpt WNT Health Magnesiumcitrat till dottern. Citrat var den form vi bestämt rekommenderades till henne, detta märke var bara det och dessutom billigt. Strax över en krona per tablett med 250mg magnesium. Nu senast har vi inte fått tag på det märket, det var slut. Då köpte vi istället Holistic Magnesium, som innehåller magnesiumcitrat, -laktat och -malat. Tror att alla dessa också är bra sorter, men det var väldigt mycket dyrare. 1:50 per kapsel om 120mg... Ger dottern två av dessa per dag, ge gärna kommentarer på detta, någon som kan. Kostrådgivaren vi pratade med, rekommenderade gärna vissa tillskott, men ville inte ge doseringsanvisningar för ett barn (det skulle vi få ta reda på på annat sätt). I hälsokosten påstår de, att en tolvåring kan ta vuxendos av det mesta, rekommendationen på förpackningen är 1-4 kapslar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Jag brukar köpa någon sort, som bl a innehåller magnesiumcitrat, från någon hälsokosthandel på nätet. Kan inte säga att något märke är bättre än något annat. Sedan jag började med kallsupar, dvs seltin eller havssalt, i vatten känner jag att mitt behov av magnesiumtillskott minskat. Tidgare tog jag det mot restless legs. Nu använder jag mest magnesiumolja som smörjs på huden. Man kan köpa sk magnesium flakes från t ex Shopping4net och själv blanda dem med vatten, 50 % magnesium och 50 % vatten. Magnesiumoxid ger lös mage, så det försöker jag undvika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Köper alla mina kosttillskott via greatlife.se, deras grejer är grymt bra och kvalitativa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moventia Posted July 28, 2015 Author Share Posted July 28, 2015 Tusen tack för alla tips.Nu får jag undersöka utifrån era svar. Dolomitpulver pratar Weston Price om. men mer i matlagning. Visste inte att det innehöll Magnesium. Undrar var Kahavia får tag i Magnesiumcitrat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Det brukar finnas på Shopping4net. Länk med rabatt finns från medlemssidorna, om du är medlem. Just nu, är det dock slut i lager. Jag har även hittat det tidigare på XXL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murveln Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Thorne Research Magnesium CitraMate eller Holistic. Ett bad med Ancient Minerals Magnesium Bath Flakes funkar grymt bra för återhämtning efter träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten61 Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Eller ett bad med några dl Magnesiumsalt från Granngården som köpes på säck á ca 98 kr. Drygt, billigt, räcker lääääänge. Hjälpte denna tant med stela muskler, vilket visade sig i att flodhästen försvann med avloppsvattnet och en graciös dam i sina bästa år reste sig som Fågel Fenix ( fast ur badkaret ). Magnesiumtabletter märkte jag inte ett dugg av när jag använde. Kiropraktorn hade rekommenderat mig att testa då mina muskler var typ som en vägg...hmmm magnesiumbrist i alla år? Dyrt dessutom. Läste senare att att det mesta av tillskottet försvinner ut bakvägen och att kroppen har svårt att ta upp det invärtes. Huden är vårt största organ och magnesisumolja att spraya sig med rekommenderades någonstans på nätet. Detta finns att köpa för dyra pengar, men man får en snygg etikett som en bonus .... Magnesiumsaltet som jag badar i kommer från Döda havet, men ger liv åt min gamla kropp varför jag tycker att det är värt att testa för er andra! Nu har jag dock ingen vetenskap med mig som säger att det faktiskt funkar, bara min egen erfarenhet! Kalcium-spänner muskeln/ Magnesium- slappnar av Hälsar en gråsprängd tant som är nybliven LCHF:are med målet att bli av med inflammationerna i sin kropp 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Eller ett bad med några dl Magnesiumsalt från Granngården som köpes på säck á ca 98 kr. Drygt, billigt, räcker lääääänge. Hjälpte denna tant med stela muskler, vilket visade sig i att flodhästen försvann med avloppsvattnet och en graciös dam i sina bästa år reste sig som Fågel Fenix ( fast ur badkaret ). Tack för tipset! Då får badkaret komma till heders igen! :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ewa-Lotta Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Jag har läst om Magnesiums effekt och tänkte testa. Men min leverantör av fiskleverolja Healthspan har bara en sort som dessutom innehåller en massa vitaminer (förmodligen syntetiska) , vilket jag inte är intresserad av. Får det i kosten jag äter. Känner mig vilsen vad jag ska välja och vem som säljer? Undrar därför vad ni som använder Magnesium köper för märke och från vem? Hej Jag blev nyfiken på dessa bad och oxå vart det leder till att tillföra magnesium i badet? Har läst detta om sprypå kroppen men det kanske nte du har hört något om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten61 Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Hej Jag blev nyfiken på dessa bad och oxå vart det leder till att tillföra magnesium i badet? Har läst detta om sprypå kroppen men det kanske nte du har hört något om? Magnesium behövs för bl a att musklerna skall kunna släppa av i spänning. Har vi brist på detta så antar jag att vi bl a kan få spända/stela muskler. Mig hjälper det att bada i magnesiumsaltet eftersom huden tar upp det bättre än om jag skulle inta tillskottet oralt (via munnen). Magnesium försvinner dessutom ur kroppen vid t ex stresspåverkan (menar att det går åt mer magnesium vid stress ) Att spraya på kroppen kan man naturligtvis göra, jag testade genom att göra egen magnesiumolja först. Då jag själv har varit spänd i muskulaturen i många många år så kom jag fram till att bada i magnesiumsaltet vore det bästa. Jag fann stallsalt (Magnesiumklorid) på Granngården och det har funkat för mig, det kostar inte en förmögenhet. Jag ligger med en god bok i ca en halv timme och låter kroppen självtorka utan att duscha av badvattnet. Detta för att magnesiumet skall ha ytterligare chans att tas upp av huden. Nu kanske någon ropar sig hes om att stallsalt inte går att använda...men magnesiumet kommer från Döda havet och mina muskler blir mer avslappnade. Jag undrar om vi inte ofta tror att vi måste ha tjusiga förpackningar och "erkända" märken för att produkten ska gillas och vara "riktig". Jag köper t ex msm-pulver för hästar , men det är samma innehåll som för människor. Detta använder jag för min artros (som blivit bättre). Lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Nu kanske någon ropar sig hes om att stallsalt inte går att använda...men magnesiumet kommer från Döda havet och mina muskler blir mer avslappnade. Jag undrar om vi inte ofta tror att vi måste ha tjusiga förpackningar och "erkända" märken för att produkten ska gillas och vara "riktig". Jag köper t ex msm-pulver för hästar , men det är samma innehåll som för människor. Detta använder jag för min artros (som blivit bättre). Lycka till Ojoj. Är det på Granngården du köper MSM då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Ojoj. Är det på Granngården du köper MSM då? För min del köper jag både MSM och Glucosamin på GeKå´s i Ullared. De har en stor avdelning för häst och hund, fast jag har ingendera..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten61 Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Ojoj. Är det på Granngården du köper MSM då? nä där har jag inte köpt msm....hittade till bra pris nånstans på nätet....kommer inte ihåg var...men det finns att köpa på Granngården oxå :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Köper hästliniment med arnica botade min mans knäproblem för 19 åesedan nu underhåller vi det någon gånngg då och då.Köper på gekås eller i hästaffärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Margaretha, vad för typ av knäproblem? Artros? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Margaretha, vad för typ av knäproblem? Artros? Jag vet inte om det är artros tror inte det men jag masserade med arnika liniment och det gick över . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Jag har köpt WNT Health Magnesiumcitrat till dottern. Citrat var den form vi bestämt rekommenderades till henne, detta märke var bara det och dessutom billigt. Strax över en krona per tablett med 250mg magnesium. Nu senast har vi inte fått tag på det märket, det var slut. Finns hos MåBra! http://www.mabrapostorder.se/se/magnesiumcitrat-250-mg-100-tab-wnt.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Jag har slutat äta magnesium. Äter grönsaker istället. Har dock upptäckt att när grönsaksintaget är lågt, kommer också de nattliga kramperna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moventia Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Det där med magnesium för hästar känns lockande. kanske bättre pris då hästarna jobbar som låglönearbetare. Men skämt åsido. Jag valde att köpa Magnesium från Kostdoktorn. Nu med 10 procents rabatt! Väntar ivrigt på paketet. Tack för alla tips. Kanske ska man bada i magnesium. Det låter härligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik.hd.dahlin Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Har inget tips på vilken burk som ska inhandlas men ett tips på Poddcast som pratar om magnesium. Paleopodden #13 http://www.swedishpaleo.se/paleopodden/magnesium/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Martina Johansson har en fin liten magnesiumguide: http://martinas.nu/kop-ratt-magnesium/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts