Jump to content

Magnesium

Moventia

Recommended Posts

Jag har läst om Magnesiums effekt och tänkte testa. Men min leverantör av fiskleverolja Healthspan har bara en sort som dessutom innehåller en massa vitaminer (förmodligen syntetiska) , vilket jag inte är intresserad av. Får det i kosten jag äter. Känner mig vilsen vad jag ska välja och vem som säljer? Undrar därför vad ni som använder Magnesium köper för märke och från vem? 

Det mesta som finns på marknaden idag fungerar så det är svårt att gå fel

Visst tas olika sorter upp olika bra av kroppen men är det egentligen nåt problem?

Jag använder en av de sorterna som har sämst biotillgänglighet och är billig men väldigt användbar

på många sätt

Vanligt dolomitkalk innehåller magnesium och kalciumkarbonat  i bra blandning i ett pulver

Pulvret doseras därför enkelt

Jag tar ett par teskedar om dan

Är magen hård är det enkelt att använda samma pulver för att åtgärda detta

Pulvret är dessutom fantastiskt för att få bort fläckar av kaffe eller vin från tänderna :)

Det är ett riktigt litet husapotek och står alltid på hyllan i mitt skafferi..

• Like 2

Kör Helhetshälsa själv som innehåller mest magnesiumcitrat. På 810 mg (profylaktiskt) upplever jag ännu inga besvär såsom diarré. Testade förut MgT-- magnesium L-threonate-- som ska vara någon C-vitaminbunden nyhet som på råttor visat korsa hjärn-blod-barriären bäst men som inte finns att köpa i landet och är väldigt dyr, ungefär dubbelt så dyr som Helhetshälsans.

dufva, hur tänker vad gäller biotillgänglighet? Är nyfiken eftersom jag efter att ha börjat proppa magnesium märkte tydlig skillnad i energi och kognitiv funktion vilket ju tyder på tidigare brist.

• Like 2

Jag har köpt WNT Health Magnesiumcitrat till dottern. Citrat var den form vi bestämt rekommenderades till henne, detta märke var bara det och dessutom billigt. Strax över en krona per tablett med 250mg magnesium. Nu senast har vi inte fått tag på det märket, det var slut. Då köpte vi istället Holistic Magnesium, som innehåller magnesiumcitrat, -laktat och -malat. Tror att alla dessa också är bra sorter, men det var väldigt mycket dyrare. 1:50 per kapsel om 120mg... Ger dottern två av dessa per dag, ge gärna kommentarer på detta, någon som kan. Kostrådgivaren vi pratade med, rekommenderade gärna vissa tillskott, men ville inte ge doseringsanvisningar för ett barn (det skulle vi få ta reda på på annat sätt). I hälsokosten påstår de, att en tolvåring kan ta vuxendos av det mesta, rekommendationen på förpackningen är 1-4 kapslar.

• Like 2

Jag brukar köpa någon sort, som bl a innehåller magnesiumcitrat, från någon hälsokosthandel på nätet. Kan inte säga att något märke är bättre än något annat. Sedan jag började med kallsupar, dvs seltin eller havssalt, i vatten känner jag att mitt behov av magnesiumtillskott minskat. Tidgare tog jag det mot restless legs. Nu använder jag mest magnesiumolja som smörjs på huden. Man kan köpa sk magnesium flakes från t ex Shopping4net och själv blanda dem med vatten, 50 % magnesium och 50 % vatten. Magnesiumoxid ger lös mage, så det försöker jag undvika. 

• Like 1

Eller ett bad med några dl Magnesiumsalt från Granngården som köpes på säck á ca 98 kr. Drygt, billigt, räcker lääääänge. Hjälpte denna tant med stela muskler, vilket visade sig i att flodhästen försvann med avloppsvattnet och en graciös dam i sina bästa år reste sig som Fågel Fenix ( fast ur badkaret ).

Magnesiumtabletter märkte jag inte ett dugg av när jag använde. Kiropraktorn hade rekommenderat mig att testa då mina muskler var typ som en vägg...hmmm magnesiumbrist i alla år? Dyrt dessutom. Läste senare att att det mesta av tillskottet försvinner ut bakvägen och att kroppen har svårt att ta upp det invärtes. Huden är vårt största organ och magnesisumolja att spraya sig med rekommenderades någonstans på nätet. Detta finns att köpa för dyra pengar, men man får en snygg etikett som en bonus  B)....

Magnesiumsaltet som jag badar i kommer från Döda havet, men ger liv åt min gamla kropp :wub: varför jag tycker att det är värt att testa för er andra! Nu har jag dock ingen vetenskap med mig som säger att det faktiskt funkar, bara min egen erfarenhet!

Kalcium-spänner muskeln/ Magnesium- slappnar av

Hälsar en gråsprängd tant som är nybliven LCHF:are med målet att bli av med inflammationerna i sin kropp

• Like 6

Eller ett bad med några dl Magnesiumsalt från Granngården som köpes på säck á ca 98 kr. Drygt, billigt, räcker lääääänge. Hjälpte denna tant med stela muskler, vilket visade sig i att flodhästen försvann med avloppsvattnet och en graciös dam i sina bästa år reste sig som Fågel Fenix ( fast ur badkaret ).

Tack för tipset! Då får badkaret komma till heders igen! :-D

Jag har läst om Magnesiums effekt och tänkte testa. Men min leverantör av fiskleverolja Healthspan har bara en sort som dessutom innehåller en massa vitaminer (förmodligen syntetiska) , vilket jag inte är intresserad av. Får det i kosten jag äter. Känner mig vilsen vad jag ska välja och vem som säljer? Undrar därför vad ni som använder Magnesium köper för märke och från vem? 

:D Hej Jag blev nyfiken på dessa bad och oxå vart det leder till att tillföra magnesium i badet? Har läst detta om sprypå kroppen men det kanske nte du har hört något om? 

:D Hej Jag blev nyfiken på dessa bad och oxå vart det leder till att tillföra magnesium i badet? Har läst detta om sprypå kroppen men det kanske nte du har hört något om? 

Magnesium behövs för bl a  att musklerna skall kunna släppa av i spänning. Har vi brist på detta så antar jag att vi bl a kan få spända/stela muskler. Mig hjälper det att bada i magnesiumsaltet eftersom huden tar upp det bättre än om jag skulle inta tillskottet oralt (via munnen). Magnesium försvinner dessutom ur kroppen vid t ex stresspåverkan (menar att det går åt mer magnesium vid stress  ^_^

Att spraya på kroppen kan man naturligtvis göra, jag testade genom att göra egen magnesiumolja först.

Då jag själv har varit spänd i muskulaturen i många många år så kom jag fram till att bada i magnesiumsaltet vore det bästa. Jag fann stallsalt (Magnesiumklorid) på Granngården och det har funkat för mig, det kostar inte en förmögenhet. Jag ligger med en god bok i ca en halv timme och låter kroppen självtorka utan att duscha av badvattnet. Detta för att magnesiumet skall ha ytterligare chans att tas upp av huden.

Nu kanske någon ropar sig hes om att stallsalt inte går att använda...men magnesiumet kommer från Döda havet och mina muskler blir mer avslappnade. Jag undrar om vi inte ofta tror att vi måste ha tjusiga förpackningar och "erkända" märken för att produkten ska gillas och vara "riktig". Jag köper t ex msm-pulver för hästar , men det är samma innehåll som för människor. Detta använder jag för min artros (som blivit bättre).

Lycka till  :wub:

• Like 2

Nu kanske någon ropar sig hes om att stallsalt inte går att använda...men magnesiumet kommer från Döda havet och mina muskler blir mer avslappnade. Jag undrar om vi inte ofta tror att vi måste ha tjusiga förpackningar och "erkända" märken för att produkten ska gillas och vara "riktig". Jag köper t ex msm-pulver för hästar , men det är samma innehåll som för människor. Detta använder jag för min artros (som blivit bättre).

Lycka till  :wub:

Ojoj. Är det på Granngården du köper MSM då?

Jag har köpt WNT Health Magnesiumcitrat till dottern. Citrat var den form vi bestämt rekommenderades till henne, detta märke var bara det och dessutom billigt. Strax över en krona per tablett med 250mg magnesium. Nu senast har vi inte fått tag på det märket, det var slut.

Finns hos MåBra! http://www.mabrapostorder.se/se/magnesiumcitrat-250-mg-100-tab-wnt.php

Det där med magnesium för hästar känns lockande. kanske bättre pris då hästarna  jobbar som låglönearbetare. Men skämt åsido. Jag valde att köpa Magnesium från Kostdoktorn. Nu med 10 procents rabatt! Väntar ivrigt på paketet. Tack för alla tips. Kanske ska man bada i magnesium. Det låter härligt.

• 3 weeks later...