Jump to content

Duellen mellan smör och margarin.

Susanne

Recommended Posts

Ursäkta mig men jag höll på att sätta morgonkaffet (med smör i) i halsen!
Man blir f*n ta mig mörkrädd! Är det möjligt
att det ens FINNS så outbildade/felutbildade "dietister"???
Jag hoppas jag aldrig blir tvungen att ta hjälp av en sådan - det skulle bli "krig" direkt!

http://www.ica.se/halsa/artiklar/halsoduellen-v-31-smor-vs-margarin/

• Like 5

Sök på "Hälsoduellen" i Youtube och kolla in hela serien. Mina favoriter (förutom Smör vs Margarin): Kokosfett vs Rapsolja och Lättmjölk vs Standardmjölk. 

Dock finns kanske lite hopp: i klippet Pasta vs Potatis säger en av dem faktiskt: "de flesta av oss skulle nog må bra av lite mindre mängd kolhydrater", varefter de plockar fram en tallrik med olika kålsorter! Men sedan avslutar de med att förklara både potatisen och pastan som vinnare. Ordningen återställd!

• Like 4

Skrev en liten kommentar på deras FB sida och fick ett svar. Förvisso samma svar som de flesta som kommenterat fick. ☺

"Hej Anders,

Vår film Smör v.s. Margarin har skapat ett stort engagemang bland våra kunder. Det gläder oss på ICA att våra kunder tycker till och är med och vill påverka.

En utav dietisterna i programmet följer debatten tillsammans med oss på ICAs Kundservice och vi förstår att detta är en fråga som engagerar många. Filmen är tänkt att väcka medvetandet kring matfett och skillnaden mellan smör och margarin. I duellen så är vinnaren margarin då den är gjord på olja som innehåller det nödvändiga omättade fettet som vi människor behöver få i oss. Smör är gjort på grädde som inte direkt innehåller ett ämne kroppen behöver. Men självfallet är det inte så att ICA tycker att man ska välja bort smör. Vi säljer båda produkterna och vill ge valmöjlighet till våra kunder. Men vi vill även upplysa om skillnaderna så att våra kunder kan göra medvetna val efter vad som passar en bäst. Hälsningar, Caroline A. ICAs Kundservice"

Det nödvändiga omättade fettet?? ?

• Like 2

Precis vad dietisterna och ICA-ansvariga behöver läsa, Kjell! Du visade att konsumenter inte är en homogen skock får som behöver ledas, och du tog udden av svaret från dietisten som hade en lätt nedlåtande, undervisande ton  :D

Antagligen har du kastat pärlor för svin, men i bästa fall får någon av mottagarna en nyttig tankeställare. Gott nog bara det!

• Like 6

Blev nyfiken och kollade FB-sidan. 

Jag hittar inte något inlägg - har de månne tagit bort det? 

Skulle just också finna det, men en sådan FB-sida visar framför allt strömmen av innehavarens egna inlägg. Till vänster finns en ström av kommentarer där man kan klicka på en sådan här pil >, sedan får man scrolla...

Testa denna länken: https://www.facebook.com/ICA/posts/10153529266707938?comment_id=10153529777857938&notif_t=like

Plågsamt var ett bra epitet Tuva! Psykisk tortyr..  :o Man tar sig för pannan. Migränen hotar att återkomma efter flera års frånvaro från margariner och oljor... Stackars vilseledda dietister, de tror ju faktiskt att gör människor en tjänst, och däri ligger ju det plågsamma. 

Men jag tror dock inte att detta verkligen är riktiga dietister mer sannolikt bara skådespelare. Sen vill jag gärna veta vem har betalt ICA för denna reklam?

Säkert är det tänkt att framstå som om ICA faktiskt bara vill människornas bästa eftersom de inte borde bry sig om huruvida de säljer margarin eller smör, bara de får sälja och tjäna pengar. Deras svar att de vill att kunden själv ska kunna göra medvetna val... Jo tjena! Jag tvivlar på att en affärsverksamhet som ICA har råd att verkligen bry sig om människors matvanor annat än i kommersiella termer. Varför skulle de annars ha varor som faktisk alla är rätt eniga om inte är bra för människor? Ingen dietist med självaktning ställer sig bakom kampanjer med vissa utvalda billiga godissorter som "vardagsgodis". Ingen dietist jag har råkat på har förespråkat detta skräp annat än i form av lördagsgodis, faktiskt.

• Like 5

Skulle just också finna det, men en sådan FB-sida visar framför allt strömmen av innehavarens egna inlägg. Till vänster finns en ström av kommentarer där man kan klicka på en sådan här pil >, sedan får man scrolla...

Testa denna länken: https://www.facebook.com/ICA/posts/10153529266707938?comment_id=10153529777857938&notif_t=like

Haha. Det är extremt träffande att nästan det allra första i deras svar är att tillsatserna (sic) är godkända. Jamen dåså. Den jättenyttiga, absolut nödvändiga för mänskilga kroppen, maten innehåller godkända tillsatser. 

I rest my case.

• Like 4

Nu är det såklart lätt att sitta här och klanka ner på ICA.

Men de här två citaten tycker jag blir lite kul tillsammans.

"Vår målsättning är inte att

vilseleda utan att ge klarhet i denna debatt."

"Detta är en fråga som engagerar många och det finns många olika åsikter från olika instanser."

Det finns många åsikter, men ICA sitter inne med svaret och bringar klarhet i debatten.

Verkar på något sätt farligt att som företag ge sig in i kostdiskussionen.

När inte ens vetenskapen kan ge några klara och tydliga svar, hur ska då en matgrossist kunna göra det med någon typ av pondus och trovärdighet.

Å, jag glömde visst att vi i Sverige alltid är bäst...

• Like 7

Här ett nyanserat inlägg från två andra dietister: http://matkarlek.nu/smor-vs-margarin/

Bregott för bredbarheten? Pss. Amatörer. Smörkupa is the shit. Alltid mjukt smör framme och inte hinner det härskna hehe. :rolleyes:

Men jo. Det som SKULLE vara intressant vore en jämförelse mellan högkvalitativa oljor och smör. Det skulle kanske t.om. vara lärorikt? :)

Som arbetande inom sjukvården och de senaste två åren inom bemanningsvärlden så har jag varit runt på en stor del avdelningar. Jag kan med glädje säga att allt färre har lätta eller Becel. Istället är det Bregott som gäller. Det som fortfarande stör mig är att på i stort sett alla stockholms stora akutsjukhus så förekommer det färdigförpackad mat från Medirest eller Sodexo. Visst, maten är kaloriberäknad. Men om man har ork att äta så lär ju tillagad mat (vet att det förekommer i Göteborg på Östra sjukhuset)  vara bättre och mer flexibel. Dessutom så är det intressanta att det florerar ett "rykte" om att Skandalbygget NKS kommer innehålla....Wait for it....Infrastruktur för att patienterna ska få lagad mat. Jag tror det när jag ser det =)

• Like 1