Susanne Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Ursäkta mig men jag höll på att sätta morgonkaffet (med smör i) i halsen!Man blir f*n ta mig mörkrädd! Är det möjligtatt det ens FINNS så outbildade/felutbildade "dietister"???Jag hoppas jag aldrig blir tvungen att ta hjälp av en sådan - det skulle bli "krig" direkt!http://www.ica.se/halsa/artiklar/halsoduellen-v-31-smor-vs-margarin/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Ja, det där är så korkat så klockorna stannar. Hur ouppdaterad får man vara? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Jamen till deras försvar måste sägas att de är dietister...så de är helt normala...i sin bubbla 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Skriv till ICA som t.ex. Björn Hammarlund gjort: http://matfrisk.com/2015/07/28/halsoduell-i-icass-regi/ Skrev just på ICA:s facebook. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted July 29, 2015 Popular Post Share Posted July 29, 2015 Det är vad de lär dig. Hörde just innan sommaren av en vän som går utbildningen att hon fick fel på ett prov då hon ansåg att fet fisk var nyttigare än friterade pommes. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted July 29, 2015 Popular Post Share Posted July 29, 2015 Det finns massor med elefanter i rummet under jämförelsen men dessa berörs inte alls Det gör ont att unga människor kan bli så indoktrinerade och felutbildade och som grädde på moset sedan jobba med att sprida tokigheterna vidare till allmänheten 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted July 29, 2015 Popular Post Share Posted July 29, 2015 Okej. Det där var rent plågsamt att titta på. Punkt ett: "Margarin innehåller livsnödvändiga fetter." Men slå mig i huvusdet med en rutten torsk.. Det var bland det mest ohederliga - eller genomokunniga jag höt länge En modern kost, där folk pliktskyldigt äter margariner och industriloljor, har en ratio på kanske 1:20 eller 1:40 omega 3:omega 6. I en kost byggd på riktig mat ligger den på 1:2 till 1:5. Det är inte margarin vi lider brist på.. Punkt 2: Prova att göra smör hemma: Ta grädde. Vispa tills det blir smör. Salta lätt efter smak om du vill. Klart. Prova att göra margarin hemma: Börja med att plocka en en massa raps. Go from there. I dare you! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuggummi Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Sök på "Hälsoduellen" i Youtube och kolla in hela serien. Mina favoriter (förutom Smör vs Margarin): Kokosfett vs Rapsolja och Lättmjölk vs Standardmjölk. Dock finns kanske lite hopp: i klippet Pasta vs Potatis säger en av dem faktiskt: "de flesta av oss skulle nog må bra av lite mindre mängd kolhydrater", varefter de plockar fram en tallrik med olika kålsorter! Men sedan avslutar de med att förklara både potatisen och pastan som vinnare. Ordningen återställd! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaLeva Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Grymt besviken på Ica. Blev kortvarigt glad när jag såg en skylt på pasta-avdelningen på Ica maxi nyligen med dietist-rekommendation för bönpasta istället för vanlig pasta men det var väl ett olycksfall i arbetet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Skrev en liten kommentar på deras FB sida och fick ett svar. Förvisso samma svar som de flesta som kommenterat fick. ☺ "Hej Anders, Vår film Smör v.s. Margarin har skapat ett stort engagemang bland våra kunder. Det gläder oss på ICA att våra kunder tycker till och är med och vill påverka. En utav dietisterna i programmet följer debatten tillsammans med oss på ICAs Kundservice och vi förstår att detta är en fråga som engagerar många. Filmen är tänkt att väcka medvetandet kring matfett och skillnaden mellan smör och margarin. I duellen så är vinnaren margarin då den är gjord på olja som innehåller det nödvändiga omättade fettet som vi människor behöver få i oss. Smör är gjort på grädde som inte direkt innehåller ett ämne kroppen behöver. Men självfallet är det inte så att ICA tycker att man ska välja bort smör. Vi säljer båda produkterna och vill ge valmöjlighet till våra kunder. Men vi vill även upplysa om skillnaderna så att våra kunder kan göra medvetna val efter vad som passar en bäst. Hälsningar, Caroline A. ICAs Kundservice" Det nödvändiga omättade fettet?? ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted July 29, 2015 Popular Post Share Posted July 29, 2015 Jag fick detta svar på ICA:s FB-sida:"Hej Kjell,Bra att du är intresserad av vad du äter!Rådet för hälsa som finns idag och som baserar sig på aktuell forskning är att välja nyckelhålsmärkta matfetter på smörgåsen, alltså ett margarin. Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända. Du behöver inte välja bort margarin av rädsla för tillsatser.Matfett är en viktig fettkälla då den står för cirka en sjättedel av det fett vi äter. Att ersätta en del av det mättade fettet i maten med fleromättat fett kan bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. Detta kan självklart göras på flera sätt. Några förslag ger vi i filmen där vi nämner att du kan välja avokado, ett nötsmör(mandel, jordnöt etc), olja eller majonnäs på smörgåsen.Vidare gällande omega-6 så är detta en av två livsnödvändiga fettsyror, så kallade essentiella fettsyror alfa-linolensyra (omega-3-fettsyra) och linolsyra (omega-6- fettsyra). Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Båda fetterna samspelar och det är därför viktigt att man via maten får lagom mängd av båda.Hälsningar, dietisterna Johanna och Caroline"Suck EDIT - Så här svarade jag:"Nyckelhålsmärkning är tyvärr ingen garanti för att produkten är nyttig, t.ex. är en del nyckelhålsmärkta produkter rätt sockerstinna. Att tillsatser är kontrollerade och godkända är heller ingen garanti för deras ofarlighet. Matfett är ur evolutionär synvinkel en helt ny källa till näring, men visst är den viktig nu för tiden. Modern forskning visar emellertid att mättat fett är neutralt i förhållande till hjärtkärlsjukdom. Det är korrekt att både omega-6 och omega-3 är essentiella. När det gäller omega-6 räcker dock ett fåtal gram, inte de enorma mängder som oftast blir följden av den moderna maten (inte minst pga innehåll i växtoljor o margarin!). Ett överintag av omega-6 driver inflammation, som i sin tur driver ateroskleros och hjärtsjukdom. Vi får med dagens kost i oss enormt mycket mer omega-6 både i absoluta tal och i förhållande till omega-3, jämfört med alla årmiljoner vi funnits innan vi började pressa växtoljor för drygt hundra år sedan. Avokado håller jag med om är utmärkt mat."EDIT #2 - skrev till detta också:"När det gäller smör vill jag gärna slå ett slag för smör från kor som enbart betat gräs och örter, dvs sin naturliga mat. Då får det ett högre innehåll av fleromättat fett, t.o.m. långkedjigt omega-3, vilket också visar sig genom att det är lättare att bre i rumstemperatur än det vanliga spannmålsuppfödda smöret. Dessutom får det ett naturligt innehåll av vitamin K2, som bildas av bakterier i kornas magar, vilken styr fördelningen av kalcium i kroppen så att mjuk vävnad (såsom kranskärl) inte förkalkas utan kalcium styrs till skelett och tänder. Gräsbetat smör borde ICA verkligen satsa på om ni vill väl med vår hälsa! Likadant förhåller det sig naturligtvis med gräsbetat kött från olika djur. Gräsbetat smör innehåller således essentiella näringsämnen " 29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Fett bra skrivet Kjell 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Precis vad dietisterna och ICA-ansvariga behöver läsa, Kjell! Du visade att konsumenter inte är en homogen skock får som behöver ledas, och du tog udden av svaret från dietisten som hade en lätt nedlåtande, undervisande ton Antagligen har du kastat pärlor för svin, men i bästa fall får någon av mottagarna en nyttig tankeställare. Gott nog bara det! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 ... och förhoppningsvis är det några pärlor på Facebook som får sig en tankeställare av Kjells fråga och svar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Blev nyfiken och kollade FB-sidan. Jag hittar inte något inlägg - har de månne tagit bort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Blev nyfiken och kollade FB-sidan. Jag hittar inte något inlägg - har de månne tagit bort det? Skulle just också finna det, men en sådan FB-sida visar framför allt strömmen av innehavarens egna inlägg. Till vänster finns en ström av kommentarer där man kan klicka på en sådan här pil >, sedan får man scrolla... Testa denna länken: https://www.facebook.com/ICA/posts/10153529266707938?comment_id=10153529777857938¬if_t=like Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Honung Posted July 29, 2015 Popular Post Share Posted July 29, 2015 Oj då, hade jag sett den där finfina faktafilmen från dietisterna på ICA så hade jag inte köpt elva kilo eko-smör på Coop förra veckan när jag hade en rabattkupong... Tusan också! Nu måste jag ju äta upp smöret... 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Plågsamt var ett bra epitet Tuva! Psykisk tortyr.. Man tar sig för pannan. Migränen hotar att återkomma efter flera års frånvaro från margariner och oljor... Stackars vilseledda dietister, de tror ju faktiskt att gör människor en tjänst, och däri ligger ju det plågsamma. Men jag tror dock inte att detta verkligen är riktiga dietister mer sannolikt bara skådespelare. Sen vill jag gärna veta vem har betalt ICA för denna reklam? Säkert är det tänkt att framstå som om ICA faktiskt bara vill människornas bästa eftersom de inte borde bry sig om huruvida de säljer margarin eller smör, bara de får sälja och tjäna pengar. Deras svar att de vill att kunden själv ska kunna göra medvetna val... Jo tjena! Jag tvivlar på att en affärsverksamhet som ICA har råd att verkligen bry sig om människors matvanor annat än i kommersiella termer. Varför skulle de annars ha varor som faktisk alla är rätt eniga om inte är bra för människor? Ingen dietist med självaktning ställer sig bakom kampanjer med vissa utvalda billiga godissorter som "vardagsgodis". Ingen dietist jag har råkat på har förespråkat detta skräp annat än i form av lördagsgodis, faktiskt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Skulle just också finna det, men en sådan FB-sida visar framför allt strömmen av innehavarens egna inlägg. Till vänster finns en ström av kommentarer där man kan klicka på en sådan här pil >, sedan får man scrolla... Testa denna länken: https://www.facebook.com/ICA/posts/10153529266707938?comment_id=10153529777857938¬if_t=like Haha. Det är extremt träffande att nästan det allra första i deras svar är att tillsatserna (sic) är godkända. Jamen dåså. Den jättenyttiga, absolut nödvändiga för mänskilga kroppen, maten innehåller godkända tillsatser. I rest my case. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted July 30, 2015 Popular Post Share Posted July 30, 2015 Nu har ICA svarat på mina FB-inlägg: https://www.facebook.com/ICA/posts/10153529266707938?comment_id=10153529627067938&reply_comment_id=10153531844592938&offset=0&total_comments=9¬if_t=feed_commentHär har de postat en uppdatering, som de alltså menar är svar på bl.a. mina kommentarer: http://www.ica.se/halsa/artiklar/halsoduellen-v-31-smor-vs-margarin/Så här svarade jag:"Njae... er uppdatering innehåller endast upprepningar tidigare mantra. Ingenting om K2 eller långkedjigt omega-3 i gräsbetat kött/smör. Ingenting om varför vi ska lita på nyckelhålsmärkning när den innebär ökat sockerintag. Ingenting om hur vi ska kunna veta att tillsatserna i margarin verkligen är säkra. Ingenting om hur man undviker överintag av omega-6. Dessutom är ni ute på tunn is när ni rekommenderar ökat intag av omättat fett för att minska risken för hjärtsjukdom - denna hypotes bygger enbart på epidemiologiska studier, vilka aldrig kan bevisa kausation utan endast korrelation. Om ni ska svara mig så ber jag er ta mina kommentarer på allvar."Skärpning ICA! 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 En tanke som slagit mig hade vi inte använt smör eller viste vad smör var hade vi då gjort margarin hade vi inte stekt i oljan direkt då. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Anders A Posted July 30, 2015 Popular Post Share Posted July 30, 2015 Deras svar på den uppdaterade sidan var ju bara en upprepning av vad de svarat på alla FB inlägg. Pinsamt. Jag skrev ett svar att de nog skulle fokusera på att sälja sina produkter och låta andra sköta kostdebatten om de inte vill göra sig osams med en stor grupp människor. ? 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Nu har de gjort en uppdatering under filmen som är helt sanslös. Slutklämmen - "Vi på ICA baserar alla våra hälsoråd på Nordiska Näringsrekommendationer (NNR 5), de mest moderna kostråden i världen." http://www.ica.se/halsa/artiklar/halsoduellen-v-31-smor-vs-margarin/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Ja, den slutklämmen är ju trovärdig Är det inte lite typiskt svenskt att tro att vi är bäst i världen? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Nu är det såklart lätt att sitta här och klanka ner på ICA. Men de här två citaten tycker jag blir lite kul tillsammans. "Vår målsättning är inte att vilseleda utan att ge klarhet i denna debatt." "Detta är en fråga som engagerar många och det finns många olika åsikter från olika instanser." Det finns många åsikter, men ICA sitter inne med svaret och bringar klarhet i debatten. Verkar på något sätt farligt att som företag ge sig in i kostdiskussionen. När inte ens vetenskapen kan ge några klara och tydliga svar, hur ska då en matgrossist kunna göra det med någon typ av pondus och trovärdighet. Å, jag glömde visst att vi i Sverige alltid är bäst... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Jag tänker också på de enskilda ICA-handlarna. De kanske finns folk bland dem som inte alls delar Hälsoduellens åsikter. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ulf-S Posted July 31, 2015 Popular Post Share Posted July 31, 2015 Nu har de gjort en uppdatering under filmen som är helt sanslös. Slutklämmen - "Vi på ICA baserar alla våra hälsoråd på Nordiska Näringsrekommendationer (NNR 5), de mest moderna kostråden i världen." http://www.ica.se/halsa/artiklar/halsoduellen-v-31-smor-vs-margarin/ Och sedan när är ”modernast” en kvalitetsbeteckning...? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Uj-uj-uj Kjell, fortsätter du så här blir du snart portad på ICA (eller erbjuden anställning som dietist...) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted August 4, 2015 Popular Post Share Posted August 4, 2015 Här ett nyanserat inlägg från två andra dietister: http://matkarlek.nu/smor-vs-margarin/ 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Här ett nyanserat inlägg från två andra dietister: http://matkarlek.nu/smor-vs-margarin/ Ett mycket bra inlägg! Dock inget om vitamin K2 som finns i vissa högkvalitativa smörsorter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Här ett nyanserat inlägg från två andra dietister: http://matkarlek.nu/smor-vs-margarin/ Bregott för bredbarheten? Pss. Amatörer. Smörkupa is the shit. Alltid mjukt smör framme och inte hinner det härskna hehe. Men jo. Det som SKULLE vara intressant vore en jämförelse mellan högkvalitativa oljor och smör. Det skulle kanske t.om. vara lärorikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Här ett nyanserat inlägg från två andra dietister: http://matkarlek.nu/smor-vs-margarin/ Den länken inger faktiskt ett visst hopp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Det är vad de lär dig. Hörde just innan sommaren av en vän som går utbildningen att hon fick fel på ett prov då hon ansåg att fet fisk var nyttigare än friterade pommes. Vart gick hon utbildningen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Som arbetande inom sjukvården och de senaste två åren inom bemanningsvärlden så har jag varit runt på en stor del avdelningar. Jag kan med glädje säga att allt färre har lätta eller Becel. Istället är det Bregott som gäller. Det som fortfarande stör mig är att på i stort sett alla stockholms stora akutsjukhus så förekommer det färdigförpackad mat från Medirest eller Sodexo. Visst, maten är kaloriberäknad. Men om man har ork att äta så lär ju tillagad mat (vet att det förekommer i Göteborg på Östra sjukhuset) vara bättre och mer flexibel. Dessutom så är det intressanta att det florerar ett "rykte" om att Skandalbygget NKS kommer innehålla....Wait for it....Infrastruktur för att patienterna ska få lagad mat. Jag tror det när jag ser det =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Vart gick hon utbildningen??? Skulle tro att det är i Malmö eftersom hon bor i Skåne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts