mange97 Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Hej! Jag har kört LCHF i 2,5 år. Är en 35årig man. Strikt med kosten i början, för att vara ganska moderat nu. Ibland kanske det tippar över till att vara "inte LCHF" men ändå lågt på kolisar. Typ 100gram under jordgubbsäsong m.m. Men oftast så ligger det under 50. Innan jag började med LCHF kunde jag ändå springa en 4 kilometer innan det blev riktigt segt. Sedan jag började med LCHF upplever jag att jag har "dålig kondition". Tänkte först att det var övergångsbesvär, men det har fortsatt... D.v.s. jag blir andfådd och pulsen går upp rejält om jag springer några meter, eller om jag går i trappor m.m. (detta både under strikt, moderat och "fusk"-läge) I övrigt mår jag kanon (det är därför jag fortfarande kör den kosten), och jag kan gå promenader långa sträckor (vilket jag gör dagligen) utan att bli så andfådd - så jag får ju motion. Men det är ju viktigt att kunna "pressa på" kroppen lite utan att det går upp i högvarv direkt. Någon som har tips eller förslag på vad det kan bero på och vad jag kan göra för att kunna springa åtminstone korta sträckor utan att helt klappa ihop. //Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Jag skulle nog börja med ett läkarbestök (med ett arbets-EKG) för att säkerhetsställa att allt är bra. Därefter kan man spekulera och testa diverse saker på egen hand. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange97 Posted July 30, 2015 Author Share Posted July 30, 2015 Jag skulle nog börja med ett läkarbestök (med ett arbets-EKG) för att säkerhetsställa att allt är bra. Därefter kan man spekulera och testa diverse saker på egen hand. Tack för svar. Tid bokad. om tre veckor... Hon i receptionen trodde inte arbets-EKG var aktuellt eftersom jag inte har smärtor. Men "spirometri" för att mäta lungkapacitet. Några kommentarer på detta? Önskar gärna vidare svar om någon har tips på saker man kan prova i väntan på läkaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Om man säger som så.. fettoxidation kräver syre.. glukos kan oxideras anaerobt! Och vad menar jag med det? Eh.. bara vill pepåka att om du varit väldigt glukosdriven förut så kan du behöva uppreglera din syreupptagningsförmåga för att anstränga dig fysiskt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Håll dej till promenader för säkerhets skull tills du varit hos läkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange97 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 OK. Jag återkopplar när jag vart hos doktorn. Så får vi se då om "uppreglering av syreupptagningsförmågan" kan förklaras lite närmare... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Hej! Jag har kört LCHF i 2,5 år. Är en 35årig man. Strikt med kosten i början, för att vara ganska moderat nu. Ibland kanske det tippar över till att vara "inte LCHF" men ändå lågt på kolisar. Typ 100gram under jordgubbsäsong m.m. Men oftast så ligger det under 50. Innan jag började med LCHF kunde jag ändå springa en 4 kilometer innan det blev riktigt segt. Sedan jag började med LCHF upplever jag att jag har "dålig kondition". Tänkte först att det var övergångsbesvär, men det har fortsatt... D.v.s. jag blir andfådd och pulsen går upp rejält om jag springer några meter, eller om jag går i trappor m.m. (detta både under strikt, moderat och "fusk"-läge) I övrigt mår jag kanon (det är därför jag fortfarande kör den kosten), och jag kan gå promenader långa sträckor (vilket jag gör dagligen) utan att bli så andfådd - så jag får ju motion. Men det är ju viktigt att kunna "pressa på" kroppen lite utan att det går upp i högvarv direkt. Någon som har tips eller förslag på vad det kan bero på och vad jag kan göra för att kunna springa åtminstone korta sträckor utan att helt klappa ihop. //Mange Hade samma problem i 2-3 år innan min kropp, mitt hjärta och resten av mig hittade den balans som behövdes, så hjärtklappningar och andfåddhet slutade vara ett problem. Nu (efter 7 år på LCHF) löptränar jag 2-3 ggr i veckan och det fungerar äntligen riktigt bra En trasig kropp behöver flera år på sig att reparera allt som är förstört av spannmål, socker och tillsatser. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange97 Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Hade samma problem i 2-3 år innan min kropp, mitt hjärta och resten av mig hittade den balans som behövdes, så hjärtklappningar och andfåddhet slutade vara ett problem. Nu (efter 7 år på LCHF) löptränar jag 2-3 ggr i veckan och det fungerar äntligen riktigt bra En trasig kropp behöver flera år på sig att reparera allt som är förstört av spannmål, socker och tillsatser. Lycka till! Hej forummedlemmar! Nu har det vart en hel del turer. Men jag sammanfattar och avrundar tråden (Tack för alla tips). Blodprover togs, visade ingen påverkan på hjärtat. Men syresättningsmätning visade på låg syresättning (80%) vilket föranledde en lungröntgen. Där syntes något vilket ledde till en skikt/magnetröntgen några veckor senare. Där syntes inget. Senare syresättningsmätningar visade heller inte på några problem (98-99%). Vilket gör att jag tränade förbi den där värsta anfådda känslan, samtidigt som jag mäter blodtryck och syresättning (köpte egna sådana prylar för några hundringar) och allt är normalt, även om övre trycket är väl lågt (kanske p.g.a min längd) Joggar nån kilometer om dagen nu utan problem... tyngst precis i början, då känns det som det är "nåt fel", men det går över efter nån minut... Så, LCHF verkar inte vara inblandat i nåt negativt, annat än möjligen "startkänslan" vid motion som är annorlunda p.g.a. det är ett annat bränsle som används... Fridens, Mange 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Hej forummedlemmar! Nu har det vart en hel del turer. Men jag sammanfattar och avrundar tråden (Tack för alla tips). Blodprover togs, visade ingen påverkan på hjärtat. Men syresättningsmätning visade på låg syresättning (80%) vilket föranledde en lungröntgen. Där syntes något vilket ledde till en skikt/magnetröntgen några veckor senare. Där syntes inget. Senare syresättningsmätningar visade heller inte på några problem (98-99%). Vilket gör att jag tränade förbi den där värsta anfådda känslan, samtidigt som jag mäter blodtryck och syresättning (köpte egna sådana prylar för några hundringar) och allt är normalt, även om övre trycket är väl lågt (kanske p.g.a min längd) Joggar nån kilometer om dagen nu utan problem... tyngst precis i början, då känns det som det är "nåt fel", men det går över efter nån minut... Så, LCHF verkar inte vara inblandat i nåt negativt, annat än möjligen "startkänslan" vid motion som är annorlunda p.g.a. det är ett annat bränsle som används... Fridens, Mange Det där första motståndet kan ha att göra med LCHF, för det tar några minuter innan fettförbräningen uppregleras! På högfettkost tar man det lugnt i början, tills betaoxidation har kommit igång rejält.. sen kör man som vanligt.. fritt tempo den sista kilometern. om glukosen räcker för anaerob ansträngning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts