Jump to content

Fasta = stress?

Petra183

Recommended Posts

Jag äter 16:8 dagligen. Vissa dagar har jag ett kortare ätfönster och längre fastefönster. Jag trivs bra med det. Någon gång per vecka fastar jag 24 timmar, vilket också fungerar bra. Vanligtvis registrerar jag det jag äter eller planerar äta via kostbevakningen, så jag får i mig tillräckligt med näring. 

Vid två tillfällen under juli månad har jag testat längre fastor, från middag dag 1 till frukost dag 3. Under fastan dricker jag vatten med salt, grönt te och hemkokt buljong. Första gången gick utmärkt. Jag kände mig lugn och fokuserad och lätt i kroppen. Känslan höll i sig ett par dagar efteråt. Andra gången var lite av en skräckupplevelse. Själva fastedagen fungerade bra, även om jag hade tråkigt. När jag skulle lägga mig och sova var jag ordentligt uppvarvad och hade svårt att somna. Jag vaknade även mitt i natten pga mardrömmar och sov inte tillräckligt länge för att bli fullsövd. Fastan ledde till en fysisk stressreaktion som jag inte kunde påverka. Jag fick också en jobbig diarré. 

Under fastedagen och dagen efter samlade jag på mig ordentligt med vätska (det handlade om minst 5 cm i midjan) och kände mig svullen och obehaglig i kroppen. 

Funderar på vad sjutton jag gjort för fel under fastan och om jag vågar testa längre fastor någon mer gång. Tacksam för tankar och teorier. 

• Like 1

Ja.. fasta är en form av stress!

Stress är inte alltid negativ, tex träning är en form av stress!

Dvs om det görs på rätt sätt och undre rätt förhållanden så tvingar man kroppen att omforma sig/fungera under andra förhållanden.

Och då skall man oxå inse att kroppen behöver återhämtning.

• Like 2

Det jag minns från mina långfastor (veckor) är att första dagen gick bra, andra dagen började jag känna mig rastlös och frusen vilket kulminerade tredje dagen för att sedan vara borta. Kanske fastade du länge nog för att börja känna av omställningen?

• Like 4

• 2 weeks later...