Mlunneblad

Vete, inte socker?

Recommended Posts

Har inte läst William Davis bok "Wheat belly", men läste i recensionerna att det är inte fett och det är inte socker, utan det är vete som är roten till allt ont. Men Kostdoktorn menar väl att det är sockret som är farligt? Hur menar William då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del, jag tror Davis, hör till dem, som hävdar att gluten kan ge upphov till läckande tarm, låggradiga inflammationer och en rad ohälsotillstånd. Läckande tarm är lite av en alternativ medicinsk diagnos, så jag vet inte om kostdoktorn, står bakom den. Socker och andra snabba kolhydrater höjer insulinnivåerna och leder till fettinlagring som på sikt kan leda till övervikt och diabetes. Det kan även finnas andra ämnen i vete och spannmål som kan leda till autoimmuna reaktioner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken, för ett år sedan ungefär. Även om han hävdar att det viktigaste är att utesluta  vete, så är han ändå noga med att poängtera, att vetet inte får ersättas med annat skräp, som exempelvis socker. Han förespråkar så ren och oprocessad mat som möjligt, överlag. Däremot menar han att somliga kan klara av att äta exempelvis råg, medan glutenfri vetestärkelse är av ondo för alla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av den åsikten att vetet är tom värre än sockret, men båda bör undvikas.

Det var när jag blev helt glutenfri för 6 år sen som mina största hälsovinster kom. Då hade jag ätit LCHF med lite Finn Crisp, som då rekommenderades, och gjort nåt avsteg med vanligt bröd ibland.

I den här artikeln från Hemmets Journal i vintras berättar jag om hur bra jag blev av att gå över till glutenfritt.

http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Varken-forsvann-nar-jag-slutade-ata-gluten/

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetet står i en klass för sig som värst

 

Därefter är det kolhydratmängden totalt man bör fokusera på

 

För att bli frisk räcker ofta detta

 

 

Vill man ha optimal hälsa och fysik bör man även fundera på att ta bort mejerier (förutom smör)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha optimal hälsa och fysik bör man även fundera på att ta bort mejerier (förutom smör)

 

Ost är väl okej eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst William Davis bok "Wheat belly", men läste i recensionerna att det är inte fett och det är inte socker, utan det är vete som är roten till allt ont. Men Kostdoktorn menar väl att det är sockret som är farligt? Hur menar William då?

 

William Davis är mycket noga med att gång på gång påpeka att gluten (egentligen gliadin-delen av gluten) bara är ett av många problem med vete (råg och korn). Den stora mängden stärkelse (glukoskedjor - amylopektin) pekar han särskilt på som ett annat stort problem. 

 

Läs tex här :  http://www.wheatbellyblog.com/2015/04/top-10-reasons-to-kiss-wheat-and-grains-goodbye-forever/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ost är väl okej eller?

Ska man vara strikt mejerifri så bör man även ta bort ost, eftersom kaseinet i mjölken kan ge upphov till läckande tarm. Mjölkprotein läcker ut genom tarmväggen, påverkar immunförsvaret och ger upphov till låggradiga inflammationer, som kan ge upphov till diverse ohälsotillstånd. Martina Johansson skriver en del om i boken Magstarkt. I boken finns även en förteckning på ett antal ohälsotillstånd som kan bero på läckande tarm. Boken är läsvärd om man är intresserad.

 

Inom LCHF har man mest diskuterat mejeriprodukters påverkan på insulinet och på ett praktiskt plan konstaterat att en del behöver ta bort mejeriprodukter för att gå ner i vikt.

Har för mig att man kan äta parmesan och liknande ostar med lång lagring, men jag är inte helt säker. Hoppas någon annan vet. 

 

Funderar på om kan läka läckande tarm genom att avstå mejeriprodukter en tid (spannmål ser jag ingen större anledning att äta), äta L-glutamine, som är en aminosyra, som sägs vara bra för tarmluddet och ev komplettera med probiotikakapslar för att stötta tarmfloran. Tankar kring det?

 

Inom bl a GAPS-dieten, som brukas av en del med mag- och tarmproblem, används tibetansk kefir. Man köper kefirgryn och låter dem fermentera mjölk och / eller grädde. Kefirgrynen livnär sig på laktos och även kaseinet ska påverkas av fermenteringen och bli mer lättsmält.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderar på om kan läka läckande tarm genom att avstå mejeriprodukter en tid (spannmål ser jag ingen större anledning att äta), äta L-glutamine, som är en aminosyra, som sägs vara bra för tarmluddet och ev komplettera med probiotikakapslar för att stötta tarmfloran. Tankar kring det?

 

Inom bl a GAPS-dieten, som brukas av en del med mag- och tarmproblem, används tibetansk kefir. Man köper kefirgryn och låter dem fermentera mjölk och / eller grädde. Kefirgrynen livnär sig på laktos och även kaseinet ska påverkas av fermenteringen och bli mer lättsmält.

 

 

 

 

 

 

 

Vad vet man egentligen om fenomenet läckande tarm?. Vi vet att kolera (och andra bakterier) får tarmen att öppna sig för att få ner extra vätska i tarmen för att skölja ut. Tack vare Alessio Fasanos forskning vet vi att gliadinet i gluten liknar/kan härma (mimic) sådan bakterier och orsaka samma effekt - det händer hos alla inte bara hos de med celiaki. Problemet är att tarmen då är öppen även för ämnen att sig sig in i blodet genom den öppna tarmväggen. Allt möjligt som finns i tarmen kan då ta sig igenom. Jag har hört Fasano säga att vid intag av vete så håller tarmen sig öppen ca 20 minuter, men om man äter vete mer eller mindre hela tiden står tarmen öppen hela tiden .... det är då som de autoimmuna sjukdomarna slår till. 

 

Vad finns det för andra ämnen (utöver gliadin) som på samma sätt liknar/kan härma (mimic) sådan bakterier och orsaka samma effekt? Är kasein ett sådant? Har tarmfloran någon betydelse i sammanhanget? Om vi har olika tarmflora är vi då olika känsliga för olika ämnen?

 

Här är citat från en intressant sammanfatning av ett föredrag med Alessio Fasano: 

https://fooddemocracy.wordpress.com/2013/01/22/wheat-gliadin-zonulin-auto-immune-inflammation-and-you-yes-you/

 

"Haptoglobin-2 has another name: zonulin. Zonulin proteins are found within intestinal cells, or enterocytes, with production/release triggered by various foreign bacteria, such as strains of E. coli and Salmonella Once triggered by bacteria, zonulin is responsible for creating bowel “leakiness,” allowing water to leak into the bowel: diarrhea, an adaptive response that develops in response to foreign invaders to flush them out. (Cholera toxin is the penultimate example of this effect, resulting in gallons of watery diarrhea.)

By a quirk of nature, the wheat protein, gliadin, mimics the effects of foreign bacteria and it, too, triggers zonulin. But this function is flawed in that it generates a two-way response: Not only can water exit, but intestinal contents are able to gain entry in the opposite direction: into the bloodstream.

Among the most fascinating findings of Dr. Fasano’s work: The gliadin-zonulin leak effect occurs not just in people with celiac disease or gluten-sensitivity; it occurs in everybody. The effect is longer and more pronounced (5-fold greater) in the enterocytes of people with celiac disease, but the effect of increased two-way leakiness spares nobody.

Only humans have the gene for haptoglobin-2 or zonulin. Chimpanzees and other primates do not have this gene. Interestingly, humans experience 75 different forms of autoimmune disease, while chimps experience none. Dr. Fasano presented compelling evidence, including increased zonulin blood levels, that this mechanism of intestinal leakiness underlies multiple inflammatory and autoimmune conditions, such as rheumatoid arthritis, autoimmune hemolytic anemia, Crohn’s disease, celiac disease, and type 1 diabetes."

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad finns det för andra ämnen (utöver gliadin) som på samma sätt liknar/kan härma (mimic) sådan bakterier och orsaka samma effekt?

 

 

Saponiner öppnar också hål i tarmen. Saponiner finns bl a i quinoa, så det äter jag inte.

 

Lektiner kan kanske också orsaka problem. Lektiner finns visst i bönor, men också i diverse sädesslag.

 

Värst är nog sädesslagen (även majs och soja är sädesslag), där vete och soja liksom bara utmärker sig som extra dåliga. Frön från sädesslag är inte menade att bli uppätna av däggdjur och därför har växterna mängder av försvarsmekanismer (dvs mer eller mindre giftiga ämnen) i sina frön.

 

Davis poängterar i sin bok just att socker inte är nyttigt, men att vete är ännu värre. Dessutom så odlar vi nu dvärgvete som innehåller mycket större mängder veteprotein och andra dåliga ämnen än det vete som odlades för 100 år sedan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del kan jag bara säga att det är som att välja mellan pest och kolera.

 

Av socker får jag ångest och blir deprimerad.

 

Av vete får jag skum mage och ledvärk. Vad mer vet jag inte som sker men jag har en bestämd misstanke om att ett stort antal hälsoproblem jag haft är kopplade till vetet: hud, hår och naglar, uttalad blodbrist, känslig mage, på senare år kröp ledvärk upp i fingrar och knän (jag trodde det var att jag var fet men det försvann innan jag gått ner nämnvärt och kommer tillbkas som ett brev på posten om jag klantar mig och äter vete (som igår när jag åt potatisklyftor på restaurang - de var täckta med ett tunt lager vete för att bli knapriga. *infoga en rad fula ord här*)

 

Numera har jag starka naglar, friskt hår, stålmage, ingen ledvärk och är blodgivare! Det skriver jag allt på mitt noggranna undvikande av allt vete (det är inte gluten som är problemet: jag kan, vid högtidliga tillfällen, äta ett rågknäcke utan problem)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del kan jag bara säga att det är som att välja mellan pest och kolera.

 

Av socker får jag ångest och blir deprimerad.

 

Av vete får jag skum mage och ledvärk. Vad mer vet jag inte som sker men jag har en bestämd misstanke om att ett stort antal hälsoproblem jag haft är kopplade till vetet: hud, hår och naglar, uttalad blodbrist, känslig mage, på senare år kröp ledvärk upp i fingrar och knän (jag trodde det var att jag var fet men det försvann innan jag gått ner nämnvärt och kommer tillbkas som ett brev på posten om jag klantar mig och äter vete (som igår när jag åt potatisklyftor på restaurang - de var täckta med ett tunt lager vete för att bli knapriga. *infoga en rad fula ord här*)

 

Numera har jag starka naglar, friskt hår, stålmage, ingen ledvärk och är blodgivare! Det skriver jag allt på mitt noggranna undvikande av allt vete (det är inte gluten som är problemet: jag kan, vid högtidliga tillfällen, äta ett rågknäcke utan problem)

Exakt min upplevelse av saken! Med tillägget speedad hunger och energidippar av båda.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara glutenet i vetet som är problemet. Glutenfria produkter ger min dotter exem på samma sätt som veteprodukter. Hon behöver alltså vetefritt. Det är jättejobbigt att få folk att fatta att glutenfritt inte räcker :-(

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.