Jump to content

Märgben

Niclas-E
 Share

Recommended Posts

Nu har jag kokat benbuljong och står här med en massa buljong och en hög märgben.

Är det någon som kan svara på om benen är förbrukade, eller om det går att koka mer buljong på dem.

Jag använde ungefär 2kg ben och 5l vatten.

Tack för hjälpen.

• Like 1

Aha, våra hundar hemma fick alltid kokta älgben att gnaga på...

Märgen blir god att blanda i en köttgryta :)

När jag jobbade på restaurang så fick grytan koka 2 dagar från tidig morgon till sen kväll, men 20 timmar blir bra :)

Här mitt recept från Långkok för LCHF och Paleo, där har jag bara 8 timmars kokning, men gott blir det ändå:

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/06/kalvfond-och-nyheter-om-mina-kokbockers-vag-till-usa/

• Like 2

Enligt vissa (bl. a. "Perfekt health blog) går det utmärkt att koka om benen tills de faller sönder. Ny näring vid varje kok!

Använd helst en slow-cooker och koka gärna 20-24 tim/gång!

Nya grönsaker, 1 msk äppelcidervinäger i varje kok! Krydda efteråt när du vet vad du ska använda buljongen till.

Märgen behöver du inte skrapa ut vid så lång kokning. Den smälter ut i buljongen på egen hand!

Enligt vissa (bl. a. "Perfekt health blog) går det utmärkt att koka om benen tills de faller sönder. Ny näring vid varje kok!

Använd helst en slow-cooker och koka gärna 20-24 tim/gång!

Nya grönsaker, 1 msk äppelcidervinäger i varje kok! Krydda efteråt när du vet vad du ska använda buljongen till.

Märgen behöver du inte skrapa ut vid så lång kokning. Den smälter ut i buljongen på egen hand!

Nu har jag kokat benbuljong och står här med en massa buljong och en hög märgben.

Är det någon som kan svara på om benen är förbrukade, eller om det går att koka mer buljong på dem.

Jag använde ungefär 2kg ben och 5l vatten.

Tack för hjälpen.

Jag anser att märgben är en delikatess, förutom att de antagligen är bland det bästa vi människor kan äta.

När jag kokar buljong på älgben så specialbehandlar jag märgbenen.

Antingen tar jag av dem och kör dem separat i ugnen. Eller annars lyfter jag ur dem från koket när de är klara.

I bägge fallen skrapas märgen ut med smal sked och ätes med salt. Krämigt och gott, smälter i munnen.

Oftast blir detta en förrätt.

Mmmmmm....

• Like 2