Jump to content

Diarreer och gaser AV LCHF?!

Silverfisken
 Share

Recommended Posts

Har nu gjort ytterligare en nystart med LCHF, och som så många gånger innan (är sockerberoende, så jag trillar dit ibland) så kommer diarreerna och gaserna som ett brev på posten efter ca 3-4 dagar av strikt LCHF. Vattentunna och det blir VÄLDIGT bråttom till toaletten.

Man läser ju överallt om folk som blir botade från liknande problem när de byter till LCHF, men för mig verkar det vara tvärtom. Och det verkar inte vara helt ovanligt heller har jag märkt efter att ha googlat runt lite.

Det florerar teorier om att det kan vara fettdiarreer, candidaöverväxt, stress osv osv.

* Jag äter redan till stor del "candidakost" - mejerifritt förutom smör.

* Stress kan man nog utesluta eftersom jag har semester för tillfället

* Fettdiarreer - njaa, jag äter inga överdrivet stora mängder fett.

Har testat att utesluta kokosfett, ingen effekt av detta. Har börjat med potatismjöl och är under upptrappning - vet inte hur snabb effekt folk brukar se av detta? Har testat att äta långsammare, ingen effekt. Har testat både att nolla kolhydraterna och köra fakir samt att lägga till mer ovanjordsgrönsaker (kör nu det senare eftersom jag trivdes bäst med detta) - precis lika dålig i magen av båda varianterna.

Så till min fråga - någon som lidit av detta och blivit BÄTTRE i magen? Har det gått över? Börjar jobba nästa vecka och just nu verkar det som att jag kan behöva stoppa i mig Imodium på regelbunden basis.

Tarmfloran kan vara rubbad av en eller annan anledning. Blir det inte bättre med mat, så testa någon form av probiotika och se om det hjälper. Annat som kan vara värt att testa är mjölksyrade grönsaker och tibetansk kefir (som man gör själv av kefirgryn, som man köper eller får av någon vänlig själ). Även loppfrön eller psylliumfrön ska vara stabiliserande för magen. Är det kris så kan man testa Dimor motsv, från Apoteket, men man ska nog inte förlita sig helt på dem. Det står en del på bipacksedeln om hur länge man får eller kan äta dem.

• Like 1

Jag tänker att det är oftare något man äter som ger diarréer än något man inte äter. Med undantag för salt. Där gäller det snarare att för mycket eller för lite skämmer allt.

Vad äter du? Hur mår du för övrigt? Hur åt du innan omläggningen?

• Like 1

Tack för all input! :)

Nästa steg blir till att testa matsmältningsenzymer och probiotikatabletter.

HelenaB - Mina matdagar har sett ut såhär det senaste: Frukost --> fettkaffe eller äggmjölkslatte (och tillskott av omega3 och D-vitamin), lunch --> skinkrullar med smör, ruccola och spenat, middag --> antingen köttfärssås eller långkokt högrev med en sallad bestående av ruccola, spenat, paprika och lite olivolja. Och på kvällarna en tesked potatismjöl i kallt vatten.

Alltså jag har käkat LCHF sedan 2008, iallafall till 90%. Är ju som sagt sockerberoende och trillar dit med jämna mellanrum. Så i vanliga fall äter jag ungefär så som beskrivet (kött + grönsaker + någon fettkälla och mejerifritt) med undantaget av rejäla sockerfrossor på kvällarna. Och när jag lyckas hålla mig till strikt LCHF i mer än 3-4 dagar, så dyker diarreerna upp... :/

Har testat surkål från och till, det räknas väl som syrade grönsaker? Märkte dock ingen skillnad av detta.

Jag kan inte äta kokosfett 2 dagar i rad. Kanske tillvänjning men jag har aldrig kommit så långt. Efter 4 dagar måste jag ta hela vitpepparkorn (som är stoppande) och sluta.

Kan inte köra potatismjöl heller. Det blir 100% tvärstopp efter några dagar

Fettkaffe och kaffe med ägg ger mej magbesvär.

Försökte ett tag att minska på mjölkproteinerna och prövade därför att lämna bort grädden från kaffet utan framgång:

1. Kaffe svart --> jätteäckligt, har aldrig tyckt om det

2. Kaffe med kokosfett och/eller smör --> ont i magen, lätt illamående och diarré

3. Kaffe med ägg --> ont i magen, lätt illamående och diarré

Jag vet inte varför varianterna 2 och 3 inte passade mej. Smör äter jag i mängder och kokosfett går bra så länge det är uppvärmt. Kan det spela någon roll att man mixar kaffet med fettet/äggen? Ändrar det på strukturen så pass mycket att det inte mera är kaffe + fett utan något helt annat? Jag har hört/läst någonstans att fettkaffe tas upp på ett annat sätt (långsammare/snabbare?) än vanligt kaffe.

Fettkaffe och kaffe med ägg ger mej magbesvär.

Försökte ett tag att minska på mjölkproteinerna och prövade därför att lämna bort grädden från kaffet utan framgång:

1. Kaffe svart --> jätteäckligt, har aldrig tyckt om det

2. Kaffe med kokosfett och/eller smör --> ont i magen, lätt illamående och diarré

3. Kaffe med ägg --> ont i magen, lätt illamående och diarré

Jag vet inte varför varianterna 2 och 3 inte passade mej. Smör äter jag i mängder och kokosfett går bra så länge det är uppvärmt. Kan det spela någon roll att man mixar kaffet med fettet/äggen? Ändrar det på strukturen så pass mycket att det inte mera är kaffe + fett utan något helt annat? Jag har hört/läst någonstans att fettkaffe tas upp på ett annat sätt (långsammare/snabbare?) än vanligt kaffe.

Bra förslag! Men att skippa fettkaffet/ägglatten får bli ett sistahandsval för det är såååå bra att ha som frukost ;D

• Like 1

Jag kan inte äta kokosfett 2 dagar i rad. Kanske tillvänjning men jag har aldrig kommit så långt. Efter 4 dagar måste jag ta hela vitpepparkorn (som är stoppande) och sluta.

Kan inte köra potatismjöl heller. Det blir 100% tvärstopp efter några dagar

Tvärstopp ser jag som något positivt i detta läge! :D

Hur som helst.. vattniga diareer är inte att leka med.. avbryt i värsta fall.. så du inte riskerar andra problem.. alternativt tillsätt mer potatis/ris!

För en autodidakt nerd som mig liknar det gallsyremalabsorbation.. dvs det triggas då utav ökad fettmängder.. något som rekomenderas till alla som vill börja med LCHF!

Kokosfett däremot kräver ingen galla.. det tas upp ändå.. iomed att MCT har lite andra metabola vägar!

De som får problem med kokosolja tror jag dricker det i kaffe/te, istället för att äta frukost?

Inget fel alls för de som behöver hard core och jumpstart på ketos!

Gallstas och litta andra problem med gallan/lever kan oxå leda till dåligt upptag av fett.. tex fettlever!

• Like 2

Jag håller med Zepp här att din kropp troligen har svårt att hantera fettmängden. Diarréer leder också till näringsbrist vilket i sig stressar kroppen som i sin tur.... Jag tror du är med på att det blir en ond spiral. Jag förstår att du inte gärna avstår din kaffefrukost men... kanske ska du prova att faktiskt äta något mer substantiellt till frukost eller skjuta på frukosten till senare på dagen och då kunna lägga till mer. Med mitt mått mätt så blir ditt upplägg väldigt fettrikt och kroppen vänjer av sig väldigt fort med fettdrift vid återfall till kolhydratbaserad kost. 

Nu framgår det inte av din historia om du vill "bara må bra" eller om du faktiskt vill gå ner i vikt också. Hur som, ät 2-3 ordentliga måltider LC-stil med mycket bra grönsaker och öka fettmängden successivt och låt blir mellanmål, bara vatten. Låt det gå allra minst 12 timmar mellan middag och frukost. Då ger du kroppen bäst förutsättning att läka. Ekologiskt producerade ägg är läkande om man klarar att äta 

Sockerberoende vid återfall eller oreglerat på det stora hela, hinner ställa till det rejält i kroppen. Du måste därför känna in så att det inte är trollet som gör matplanen och därmed lägger upp det så att du "tvingas" återgå. Den diskussionen har jag ibland med mitt troll...

• Like 1